همشهری آنلاین: پرونده هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان در چند بخش بسته شد.

سینما

به گزارش مهر، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار عصر جمعه ۱۵ دی ماه با قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم، دادالله امیری در فرهنگسرای بهمن آغاز شد.

در ادامه سرود ملی کشورمان و کلیپی از اتفاقات هشتمین دوره جشنواره عمار پخش شد. وحید رضازاده آذری فرزند شهید رضازاده آذری از شهدای کارگر و سیدمحمدعلی صدری نیا به طور مشترک اجرای آیین اختتامیه را برعهده دارند.

بعد از پخش کلیپی از دیدار دست اندرکاران جشنواره عمار با رهبری در سال ۹۱ و اجرای گروه سرود اسراء اولین بخش اهدای جوایز هشتمین جشنواره عمار برگزار شد.

در بخش نقد درون گفتمانی، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «حرام می خوریم؟!» به کارگردانی هادی محمدی نسب و «سوخت ما سوخت» به کارگردانی یاسین خوش آمد زهی و «ترخیص» به کارگردانی مهدی انصاری، لوح افتخار این بخش را به «میراث آلبرتا ۳» به کارگردانی حسین شمقدری اهدا کرد. همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «تلکه» به کارگردانی مسعود کارگر و «فروشنده» به کارگردانی علیرضا بوالی اهدا کرد. جایزه ویژه بخش مستند نقد درون گفتمانی هم به اثر «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزا باقری اهدا شد.

میلاد میرزا باقری، کارگردان مستند «زمستان یورت» بعد از دریافت جایزه خود با بیان این که خوشحالم که با این مستند توانستم صدای کارگران مظلوم معدن یورت باشم، تصریح کرد: اگر تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما تریبون مظلومیت کارگردان ستمدیده بودند، شاید امروز آن ۴۳ شهید معدن یورت در کنار ما بودند به واسطه تولید ملی از آنها تقدیر می کردیم.

حسین شمقدری، کارگردان «میراث آلبرتا ۳» نیز بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در روزهای پر التهاب جامعه گفت: علمکرد صدا و سیما در این دوران عملکردی بچگانه است و خبری از وقایع این روزها در شبکه خبر نیست.

وی با بیان اینکه این روزها جوانان بسیاری در جشنواره عمار و دیگر نهادهای انقلابی در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: متأسفانه همچنان مدیران شبکه خبر را مدیرانی میانسال تشکیل می دهند.

شمقدری با بیان این‌که ما تربیت می شویم تا با رسانه های خود یار امام زمان(عج) باشیم اظهار کرد: ان شا الله ظهور نزدیک است.

علیرضا بوالی، کارگردان مستند «فروشنده» با بیان این که جشنواره عمار ثابت کرد اگر صدا و سیما نیز به اثرمان توجه نکرد اثرمان دیده خواهد شد، گفت: اکران های مردمی عمار بزرگترین نعمت برای فیلمسازان است و اثر من به همین واسطه در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و ۱۰۰۰ مسجد اکران شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم صدا و سیما جسارت داشته باشد و آثاری که به بصیرت گری و روشنگری مردم کمک می کند حمایت و پخش کنند.

برگزیدگان این بخش جوایز خود را از دست خانواده جانباختگان معدن یورت(دامن‌زن و مجاهدی) و خانواده شهید مدافع حرم، دادالله امیری دریافت کردند.

در بخش مدافعان حرم، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «زخم صلیب» به کارگردانی محمد صالحی، لوح افتخار این بخش را به «رویای خلافت» به کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی و  «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین‌خانی هزاوه اهدا کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «فرزند ایران» به کارگردانی عارف جعفری تقدیم کرد.

عارف جعفری چگینی، کارگردان مستند «فرزند ایران» با بیان این که رسالت ما و رسانه در این روزها گریز از تهران و توجه به نقاطی نظیر سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم کشور است، اظهار کرد: من این جایزه را به مردم این خطه تقدیم می‌کنم.

مظفر حسین خانی، کارگردان مستند «بابایی» نیز با اشاره به موضوع این فیلم که در مورد یکی از شهدای مدافع حرم است، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی که از ساخت این فیلم حمایت کرد صدا و سیما بود و در انتقادات امشب جشنواره عمار از صدا و سیما، من از آنها تشکر می کنم.

در بخش جنگ نرم، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «محرمانه کولا» به کارگردانی لقمان یدالهی، لوح افتخار این بخش را به «تله اسکرین» به کارگردانی مصطفی حریری اهدا کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «پرزیدنت آکتورسینما» به کارگردانی محمدرضا بورونی اهدا کرد.

بعد از تقدیر از برگزیدگان این چند بخش، با پخش کلیپی و معرفی «موزاییک مرگ بر آمریکا» به عنوان یکی از هدایای مردمی جشنواره، این هدیه ویژه به محمدرضا بورونی، کارگردان مستند «پرزیدنت آکتور سینما» تعلق گرفت.

در بخش بیداری اسلامی و جهانی، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «نار و انار» به کارگردانی حیدر بنی حمزه لوح افتخار این بخش را به اثر «قصر قند» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و «حرمان» به کارگردانی حمید عبداله‌زاده تقدیم کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به «با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی اهدا کرد.

دومین هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار که عروسکی از شهر فوعه سوریه بود، به وحید فراهانی کارگردان مستند «باصبر زندگی» تعلق گرفت. «باصبر زندگی» روایت تبادل مردم محاصره شده فوعه و کفریا با اسرای داعشی است که با بمبگذاری داعش، به یک تراژدی تبدیل می شود.

نامه ای نیز به همراه این عروسک از طرف «رجا قیشانی»، یکی از اهالی فوعه خطاب به وحید فراهانی، کارگردان مستند و اهالی رسانه ارسال شده بود که در این مراسم قرائت شد.

کد خبر 394630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha