همشهری آنلاین: جلسه جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد، در عمل به صحنه انزوای این کشور در سوء استفاده از شورای امنیت و دفاع دوباره اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای (برجام) در برابر آمریکا تبدیل شد.

بومرنگ نشست شورای امنیت برای آمریکا | بازتاب ها از ناکامی واشنگتن

به گزارش ایرنا، در جلسه شب گذشته که بنا به درخواست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به بهانه حوادث اخیر در ایران برگزار شد، آمریکا بار دیگر در صحنه جهانی در انزوا قرار گرفت و اکثر اعضای شورای امنیت تاکید کردند که مساله داخلی ایران هیچ ارتباطی با حوزه کاری شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

به دنبال بروز برخی ناآرامی ها طی روزهای گذشته در ایران، رئیس جمهوری آمریکا وارد صحنه شد و به صورت علنی از معترضان خیابانی ایران حمایت کرد.

در پی این واکنش ترامپ، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل ماموریت یافت تا با حضور در جمع خبرنگاران سازمان ملل، علیه جمهوری اسلامی ایران فضا سازی کند.

وی در این نشست اعلام کرد که از شورای امنیت در نیویورک و کمیسیون حقوق بشر در ژنو می خواهد تا نسبت به وضعیت حقوق بشر ایران و برخورد با معترضان نشست فوق العاده ای تشکیل دهند.

از این رو، این نشست شب گذشته با درخواست و اصرار آمریکا با وجود اختلاف نظرهای شدید اعضای شورای امنیت برگزارشد و هریک از نمایندگان حاضر به بیان دیدگاه های خود درباره حوادث داخلی کشورها از جمله ایران پرداختند.

اعضای شورای امنیت که از هدف آمریکا برای برپایی این نشست مطلع شده بودند، اجازه ندادند این کشور از فرصت پیش آمده در نشست برای اهداف سیاسی و همچنین برهم زدن برجام استفاده کند و نسبت به آن هشدار دادند.

نمایندگان کشورها همگی بر این نکته تاکید کردند که طرح این موضوعات در مجامع بین المللی دخالت در مسایل داخلی کشورها محسوب می شود و همچنین از آمریکا خواستند به برجام پایبند باشد.

در این ارتباط، نماینده قزاقستان که ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، در جمع بندی این نشست تصریح کرد : موضوع تظاهرات ایران ربطی به امنیت منطقه ای یا بین المللی ندارد و در ظرفیت شورای امنیت نیست که به این موضوع رسیدگی کند.

غیرت عمر اف تاکید کرد: ما آگاهیم که میزان درگیری ها کاهش پیدا کرده و امیدواریم که موضوع به پایان برسد. این موضوعات نباید ضربه ای به توافق هسته ای بزند و همگی باید به برجام و قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشند.

فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه دیگر عضو این شورا نیز گفت: ما با دقت وضعیت ایران را زیر نظر داریم. ‏وظیفه اساسی ما یافتن راه حل برای بحران های خاورمیانه است و در این راستا باید از توافق هسته ای با ایران حفاظت کنیم. ‏

وی در عین حال تاکید کرد حوادث ایران تهدیدی برای ثبات و امنیت بین المللی نیست.‏

در همین حال ساشا لیورنتی نماینده بولیوی در سازمان ملل هم اظهار داشت: برگزاری این جلسه شورای امنیت نشانه خوبی نیست و مخالف ‏مداخله برخی کشورها در امور داخلی کشورهای دیگر هستیم.

وی ادامه داد شاهد تلاش نامناسب برخی اعضا برای بهره برداری سیاسی از ‏تحولات دیگر کشورها در جهت وارد کردن آن در دستور جلسه شورای امنیت بودیم. ما موضع جنبش عدم تعهد را تکرار می کنیم ‏که باید به حق حاکمیت کشورها احترام گذاشت و از مداخله در امور داخلی آنها خودداری کرد.‏

منصور عیاد العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل به عنوان عضو جدید این شورا نیز تاکید کرد ایران همسایه ‏کویت است و ثبات و امنیت ایران، ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد بود.‏

متیو ریکرافت نماینده انگلیس در سازمان ملل هم با این ادعا که بریتانیا تحولات ایران را زیر نظر دارد و از دولت ایران می خواهد که به حق اعتراض مسالمت ‏آمیز معترضان احترام بگذارد، گفت بریتانیا از وضعیت حقوق بشر درایران نگران است که به اعتراضات اخیر باز می گردد.

وی اما تصریح کرد بریتانیا پایبندی کامل خود را به برجام اعلام کرده و پایبندی ایران را به آن می ستاید.

لیو جه یی نماینده چین در سازمان ملل نیز درباره دستور کار این نشست گفت: شورای امنیت مکان مناسبی برای بحث درباره وضعیت حقوق بشر کشورها نیست. بحث درباره مسایل داخلی ایران در صلاحیت شورای امنیت نیست.

واسیلی نبنزیا نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد هم اظهار داشت ما بار دیگر امروز دیدیم که چگونه آمریکا ازشورای امنیت سوء استفاده می کند و نقش آن را به چالش می کشد.‏ هدف از جلسه امروز نه حمایت از مردم ایران بلکه بر هم زدن برجام است. ‏

وی آمریکا را متهم به استفاده از بهانه ساختگی برای مداخله در امور داخلی ایران کرد و گفت: اجازه دهید که ایران به مسایل خود ‏رسیدگی کند. به جای تلف کردن انرژی شورای امنیت، اجازه دهید انرژی آن صرف رسیدگی به بحران افغانستان، سوریه و لیبی ‏شود.‏

همچنین کارل اسکاو نماینده سوئد درسازمان ملل متحد با این ادعا که از نزدیک تحولات ایران را زیر نظر داریم، کاربرد افراطی خشونت را محکوم کرد.

وی افزود ما درباره تشکیل این جلسه شورای امنیت ملاحظاتی داریم اما باید به حق اعتراض مسالمت آمیز مردم در ایران و همه کشورهای ‏جهان، احترام گذاشت.‏ گفت وگو و تماس نزدیک با ایران بسیار اهمیت دارد. ما با مقام های ایرانی در تماس بوده وگفتگوهای صریحی داشته ایم.‏

این عضو غیر دائم شورای امنیت تاکید کرد: سوئد و اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کند و آن را برای ثبات جهانی مهم می داند.‏

نماینده هلند در سازمان ملل که نخستین تجربه حضور در شورای امنیت را دارد نیز خواستار رسیدگی مقام های ایران به موارد مطرح شده گردید.

وی افزود که خواستار برداشتن محدودیت های اینترنتی و غیراینترنتی توسط ایران هستیم و امیدواریم نشست شورای امنیت برای کاهش تنش ها در داخل ایران موثر باشد.‏

این عضو اروپایی شورای امنیت ادامه داد گفت و گو با ایران مهم بوده و پادشاهی هلند بر اهمیت این گفت وگو تاکید می کند.‏

نماینده لهستان در سازمان ملل به عنوان عضو جدید این شورا گفت: ما از ایران و دیگر کشورهای منطقه می خواهیم در جهت کاهش تنش ها در منطقه با یکدیگر گفت وگو و ‏همکاری کنند.

در ادامه این نشست و پس از اینکه نمایندگان کشورهای عضو شورا با اعلام مخالفت و محکوم کردن درخواست برگزاری این نشست از سوی آمریکا نظراتشان را اعلام کردند، غلامعلی خوشرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم بر اساس آئین نامه شورا در این نشست حضور یافت و در بیانیه ای شدید اللحن علیه آمریکا گفت: قلدرمآبی امریکا در سازمان ملل متحد تاریخچه ای طولانی دارد، اما نمونه فعلی یعنی امور کاملا داخلی یک ملت، یک مورد مضحک است.

وی افزود: این مورد، یعنی اعتراضاتی که دولت ایران با آنها با نهایت احترام به حقوق معترضین برخورد کرده و برخلاف وجود افراد نفوذی خشن و تشویق نیروهای خارجی از جمله رئیس جمهوری امریکا، از همه طرق کوشیده تا به شکل مسالمت آمیز به آنها رسیدگی کند، موضوعی نیست که بتواند در مهم ترین ارگان سیاسی جهان به بحث گذاشته شود.

نماینده ایران درسازمان ملل متحد ادامه داد: آمریکا تاریخچه ای طولانی از مداخلات در امور داخلی ایران دارد و اقدام امریکا در طرح موضوع اعتراضات تعدادی از شهروندان ما در ایران به دلیل برخی شکایات مشروع آنها که بعضا بواسطه خودداری امریکا از انجام تعهداتش تحت برجام تشدید شده است، سوء استفاده یک عضو دائم شورا از اختیاراتش و نیز سوء استفاده از خود شورا است.

خوشرو تاکید کرد: آقای ترامپ و برخی از سیاستمداران آمریکایی با داعش و حامیانش در منطقه ما در تحریک آشکار و ترغیب به خشونت همراهی کردند.

  • فرانس24:آمریکا متهم به تشکیل جلسه ای خارج از وظایف شورای امنیت شد

شبکه تلویزیونی فرانس24در پی نشست ناکام شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکادرارتباط با وقایع ایران برگزارشد، گزارش داد: آمریکا متهم به برگزاری جلسه ای خارج از وظایف شورای امنیت سازمان ملل شد.

این شبکه افزود: ایران و روسیه دراین جلسه به انتقاد شدید از آمریکا پرداخته و آن را سوء استفاده از قدرت در تشکیل جلسه ای خارج از حیطه و وظایف این شورا دانستند.

فرانس24 گفت: در این نشست همچنین آمریکا متهم به تحت الشعاع قرار دادن توافق هسته ای 2015 با ایران شد.

این رسانه فرانسوی گزارش داد: نماینده ایران تشکیل این نشست را خارج از حیطه وظایف شورای امنیت سازمان ملل دانست که به آمریکا اجازه سوء استفاده از آن را داده است.

این شبکه خبری در ادامه گفت:نماینده روسیه دراین نشست باانتقاد از آمریکا گفت که تشکیل این جلسه به منظور حمایت از حقوق بشر و یا بهبود منافع مردم ایران نبوده بلکه بیشتر برای تحت تاثیر قرار دادن 'برنامه جامع اقدام مشترک' (برجام) است.

  • سی ان ان : آمریکا متهم به دخالت در امور داخلی ایران و داشتن انگیزه های پنهانی شد

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد:ازسوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل که دیشب به درخواست آمریکا در باره ایران نشستی برگزار کرده بودند، واشنگتن متهم به دخالت در امور داخلی ایران و داشتن انگیزه های پنهانی شد.

سی ان ان با قرار دادن خبر نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا در باره وقایع ایران برگزار شد، در فهرست خبرهای امروز خود گزارش داد:این نشست با اظهارات تند دیگر اعضای این شورا از جمله ایران همراه بود.

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: درحالی که برخی از اعضای این شورا در زمینه حقوق بشر با آمریکا هم نظر بودند اما دیگر اعضا، واشنگتن را به مداخله در امور تهران و داشتن انگیزه پنهانی علیه ایران متهم کردند.

این شبکه خبری در ادامه گزارش داد: نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل دراین جلسه گفت که جهان در 2009 منفعلانه عمل کرد درحالیکه در سال 2018 اینگونه نخواهد بود.

سی ان ان گزارش داد: نماینده ایران در این نشست، آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را سوء استفاده آمریکا از قدرت در شورای امنیت دانست.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: نماینده روسیه نیز در اعتراض به این نشست گفت که بنابر منطق آمریکا برای تشکیل این جلسه، شورای امنیت سازمان ملل نیز باید مساله 'جنبش اشغال وال استریت' در سال گذشته که توسط آمریکا مورد سرکوب قرار گرفت را مورد پی گیری و بررسی قرار دهد.

کد خبر 394700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha