همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو و معاون درمان وزیر بهداشت، در اقدامی مشترک، بخشنامه برچسب گذاری داروهای با هشدار بالا را به معاونان غذا و دارو و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردند.

دارو

به گزارش همشهري آنلاين، در این بخشنامه آمده است: داروهای با هشدار بالا شامل آن دسته از فرآورده‌های دارویی هستند که بروز اشتباه در مصرف آنها با خطر بالایی از ایجاد آسیب‌های جدی حتی مرگ بیماران همراه است. اگرچه ممکن است شیوع اشتباه داروپزشکی ناشی از مصرف داروهای با هشدار بالا بیشتر از سایر داروها نباشد، بروز اشتباه دارو پزشکی با این گروه از داروها نسبت به سایر فرآورده‌های دارویی با عوارض شدیدتری همراه خواهد بود.

منظور از اشتباه دارو پزشکی، هرگونه رویداد قابل پیشگیری است که منجر به استفاده نادرست فرآورده دارویی یا ایجاد اثرات زیان آور در بیمار شود. اشتباه دارو پزشکی ممکن است به نحوه عملکرد کارکنان خدمات یا مراقبت سلامت و فرآورده دارویی و یا فرآیندها از جمله نسخه نویسی ، دستور دارویی، نسخه برداری ،برچسب فرآورده‌های دارویی ، بسته بندی ، نامگذاری ، ترکیب نمودن داروها ، نسخه پیچی ، توزیع ، تجویز دارو ، آموزش ، پایش و مصرف فرآورده مربوط باشد.

براین اساس سازمان غذا و دارو با مشارکت معاونت درمان، به منظور کاهش اشتباه داروپزشکی و ارتقای ایمنی دارویی بیماران مبادرت به تهیه و تنظیم لیست داروهای با هشدار بالا کرده است.

ضوابط برچسب گذاری برای تمام داروهای با هشدار بالا به اینگونه است که برچسب قرمز رنگ باید روی جعبه، قفسه، کشو، سبد یا هرگونه مخزن نگهداری داروهای با هشدار بالا در قفسه‌های داروخانه، ترالی اورژانس و اتاق درمان دراورژانس، بخش‌ها و واحدهای بیمارستانی، الصاق شود.

روی برچسب قرمز رنگ، نام دارو همراه با قدرت دارویی آن فرآورده، با فونت متناسب با اندازه مخزن به نحوی که از دور قابل خواندن باشد، به رنگ مشکی و زبان فارسی درج شود.

برچسب گذاری این داروها در داروخانه با نظارت داروساز مسئول فنی داروخانه و اجرای آن توسط ایشان و یا پرسنل تعیین شده از جانب وی انجام خواهد شد.

نظارت بر برچسب گذاری این داروها در بخش‌های بیمارستانی به عهده سرپرستار و رییس بخش و نحوه نگهداری و اجرای فرآیندهای مذکور توسط ایشان و یا پرسنل تعیین شده از جانب آنها است.

در اين بخشنامه آمده است: هدف از اجرای این بخشنامه، اعمال دقت بیشتر به هنگام مصرف داروهای با هشدار بالا و پیشگیری از وقوع اشتباه دارو پزشکی است . اجرای این ضابطه نافی سایر وظایف پرسنل پزشکی در ارائه خدمات دارویی، کنترل مستقل دوگانه دارو و نگهداری داروهای با هشدار بالا به نحوی که به سهولت در دسترس کارکنان نباشد، نخواهد بود.

کد خبر 394712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha