همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که حذف داروهای OTC از لیست بیمه‌ها مشکلات اقتصادی مردم را افزایش می‌دهد.

نماینده مجلس

به گزارش مهر، حیدرعلی عابدی با بیان اینکه خروج داروها از لیست بیمه حتی اگر OTC هم باشند کار اشتباهی است، گفت: بیمه‌ها می‌توانند شکل ارائه خدمات در این مورد را تغییر دهند به این صورت که از طریق سیستم ارجاع اقدام کنند تا با تشخیص متخصصان از تجویز برخی داروهای غیرضروری ممانعت به عمل آید یا از داروهای جایگزین استفاده شود.

وی در مورد اظهارنظر برخی نمایندگان مبنی بر لزوم تایید مجلس برای انتخاب داروهایی که از لیست بیمه‌ها باید خارج شوند، ادامه داد: در این مورد کمیسیون بهداشت می‌تواند به این موضوع اعتراض کند و از وزارت بهداشت یا بیمه بخواهد که سیاست‌های خود در این مورد را اصلاح کنند، از سوی دیگر اگر اقدام بیمه و وزارت بهداشت در این مورد خارج از ضابطه مجلس که همان برنامه ششم توسعه بوده، صورت بگیرد، کمیسیون بهداشت می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

عابدی یادآورشد: در برنامه ششم توسعه ریل درمان بیماران و نحوه عرضه دارو به طور کامل مشخص شده است، به این صورت که از طریق سیستم ارجاع برای این مهم تصمیم‌گیری شود، بنابراین اگر سیستم ارجاع تعریف نشود نه تنها این ۱۶۰ قلم دارو بلکه ممکن است بیش از ۵۰۰ قلم دارو نیز از لیست بیمه‌ها خارج شوند.

وی افزود: خروج ۱۶۰ قلم دارو از لیست بیمه‌ها تاثیری در کاهش هزینه‌ها ندارد، چراکه بجای آنها سایر داروهای مشابه تجویز خواهد شد، بنابراین بهتر است هر چه سریعتر سیستم ارجاع اجرا شود تا راه‌های سوءاستفاده باز نشود.

عابدی تاکید کرد: بی‌تردید افرادی که در قالب سیستم ارجاع از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند، باید تحت درمان رایگان قرار بگیرند و این از جمله اصول اولیه ارائه خدمات این حوزه است که نحوه ارائه خدمات درمانی باید در حد توان مالی مردم باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: هم‌اکنون که مردم با مشکلات معیشتی متعددی ناشی از عدم‌وجود شغل و تورم مواجه هستند، نباید در روند درمان بیماران نیز با افزایش هزینه‌ها مشکلاتی اضافه شود.

کد خبر 394717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha