یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از تثبیت تهاجم ارتش عراق و زمین‌گیر شدن نیروهای عراقی، مرحله آماده‌سازی نبروهای خودی برای بیرون راندن تدریجی متجاوزین عراقی از سرزمین مقدس ایران اسلامی آغاز شد.

عملیات نصر

در این راستا ضربات متعدد اما کوچک در اکثر جبهه‌ها بر پیکر ارتش تا دندان‌ مسلح و آماده عراق که مست پیروزی شده بود، وارد می‌شد. هرچند این ضربات در عین ناتوانی و عدم آمادگی صورت می‌گرفت اما به‌ هرحال برای به ستوه آوردن دشمن و تقویت روحیه نیروهای خودی بسیار مؤثر بود.

ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج انسجام خود را به سازمان و سیستم فرماندهی بازمی‌یافت و این باور قوت می‌گرفت که نه‌تنها دشمن متجاوز را می‌توان متوقف کرد، بلکه می‌توان اراده و میل خود را به او تحمیل کرد و وادارش کرد که عقب بنشیند .

  • طراحی عملیات نصر

هنگامیکه در 29 آذر 59 ابوالحسن بنی صدر رئیس‌جمهوری وقت و حضرت آیت ا... خامنه‌ای نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و سرتیپ فلاحی فرمانده نیروی زمینی و سرتیپ فکوری فرمانده نیروی هوایی به حضور امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی رسیدند ، حضرت امام (ره) فرمودند:« امت مسلمان ایران پشتیبان شما است و من هم پشتیبان ارتش هستم .»

پس از دریافت رهنمود حضرت امام (ره)، فعالیت ستادی به منظور تهیه برآوردها و طرح‌های عملیاتی آغاز شد و به لشگر 16 زرهی ارتش ابلاغ شد تا از منطقه دزفول به منطقه اهواز تغییر مکان دهد.

  • وضعیت جغرافیایی منطقه عملیات نصر(کرخه نور)

منطقه عملیات نصر از غرب به جاده سوسنگرد ،هویزه و از شرق به جاده کارون و از شمال به جاده حمیدیه، سوسنگرد و از جنوب به جاده پادگان حمید در 40 کیلومتری جنوب اهواز محدود بود.

رودخانه کرخه کور در مرکز این منطقه نیروهای دشمن قسمتی از کرانه شمالی آن را در اشغال داشتند و پادگان حمید که حدفاصلی محسوب می‌شد در جنوب شرقی این منطقه قرار داشت.

حماسه‌ آفرینان‌ سپاه‌ اسلام‌ (متشکل‌ از ارتش‌ و سپاه‌) برای‌ آزادسازی‌ مناطق اشغال شده‌ از چنگال‌ بیرحمانه‌ دشمن‌، عملیات‌ نصر را در منطقه‌ غرب‌ شهر هویزه آغاز کردند.

  • خیانت بنی صدر و همپیمانان او در عملیات

در دقایق‌ نخست حمله‌، تمام‌ خاکریزهای‌ مقدم‌ دشمن‌ تسخیر می‌شود و با ادامه‌عملیات‌ و محاصره‌‌ دشمن‌، نزدیک‌ دو هزار نفر از آنان‌ به‌ اسارت‌ درمی‌آیند. پس‌ از نبردی‌ سنگین‌، توپ‌خانه‌‌ فعال‌ دشمن‌ به‌ محاصره‌ وبعد به‌ تصرف‌ در می‌آید.

لحظه‌ به‌ لحظه‌ خبرهای‌ پیروزی‌ سپاه‌ اسلام‌موجی‌ از شادی‌ و امید در دل‌ها بر می‌انگیزد تا این‌ که‌ متأسفانه‌ باخیانت‌ بنی‌ صدر خائن‌ و هم‌پیمانان‌ او، پشتیبانی‌ آن‌ها قطع‌ می‌گردد و تانک‌های‌ ایران‌ به‌ طرز مشکوکی‌ از خطوط‌ مقدم‌ اقدام‌ به‌ عقب‌نشینی‌ می‌کنند.

نیروهای‌ پیاده‌ که‌ شامل‌ تعدادی‌ از رزمندگان‌ شهادت‌طلب‌ سپاه‌ بودند، به‌ محاصره‌‌ دشمن‌ در می‌آیند. تعدادی‌ از تانک‌ها که‌ از غروب‌ پانزدهم‌ دی‌ ماه‌ در خواست‌ سوخت‌ و مهمّات‌ می‌کردند، به‌ غنیمت‌ دشمن‌ در می‌آیند. توپخانه‌ با کمبود مهمات‌ مواجه‌می‌شود و ...

  • سازمان‌های رزمی و یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات
  • تیپ یک زرهی ارتش شامل گردان‌های 176، 185 پیاده مکانیزه و گردان‌های 201 و 220 تانک
  • تیپ 3زرهی ارتش شامل گردان 124 مکانیزه و گردان‌های 224 و 227 تانک
  • تیپ 2 لشگر 92 زرهی ارتش شامل گردان 105 مکانیزه و گردان‌های 207 و 256 تانک
  • رزمندگان اسلام شامل پاسداران سپاه ، نیروهای مردمی بسیج و دانشجویان پیرو خط امام در 2 گروه.
  • نتیجه عملیات نصر

الف: عملیاتی ؛ مرحله یکم عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و یگان‌های لشکر به اهداف واگذاری رسیدند.

ب : تلفات انسانی دشمن؛ اسیر :800 نفر، کشته و مجروح : بیش از 1000 نفر،

ج: ضایعات لجستیکی دشمن ؛ لشگر9 زرهی عراق به ‌شدت آسیب دید ، 45 دستگاه تانک، 10 دستگاه نفربر، 3 فروند هلیکوپتر، 50 دستگاه خودرو و 15 قبضه موشک‌ انداز نیز منهدم شد.

د : غنائم به دست آمده ؛ تعدادی تانک ، نفربر و موشک‌انداز به غنیمت یگان‌های خودی درآمد.

کد خبر 394803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha