همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران گفت: از نظر من برنامه کالبدی تفصیلی و جامع هیچ وقت ملاک عمل در شهرداری نبوده است، چرا که آنقدر در باغات و پهنه‌بندی تخلف صورت گرفته است که دیگر حتی موضوعیت هم ندارند و کاملا کنار گذاشته شدند.

طرح تفضیلی تهران

به گزارش ایلنا، فرایند تهیه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در معاونت برنامه‌ریزی و شهرداری مدتی است آغاز شده است، حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری به برخی از ابهامات موجود در برنامه توسعه پنجساله سوم شهرداری پاسخ گفت.

منبع اصلی درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم، تغییر کاربری و عوارض ناشی از تخلفات شهرسازی است، اما این طرح تفصیلی است که کاربری اراضی را مشخص می‌کند، با توجه به اهمیت طرح تفصیلی و جامع که بیش از 50 سال از عمرشان می‌گذرد،‌ برنامه توسعه پنج ساله شهرداری باید نسبت به آن حساس‌تر باشد.

با این حال میرزایی معتقد است، برنامه‌های تفصیلی و جامع سال‌هاست در دنیا کاربرد خود را از دست داده‌اند، گفت: به نظر من براساس رویکرد جدیدی که در دنیا حاکم بوده این اقتصاد است که همه چیز را تعیین تکلیف و مشخص می‌کند که پهنه‌بندی کالبدی باید چگونه باشد، از سوی دیگر برنامه‌های تفصیلی و جامع اساسا مختص دهه 70 میلادی است و فقط در آن زمان بود که بر اساس کالبد، کاربری اجتماعی، خدمات و فضای سبز را مشخص می‌کردند.

او ادامه داد: هر چند از نظر من برنامه کالبدی تفصیلی و جامع هیچ وقت ملاک عمل در شهرداری نبوده است چرا که آنقدر در باغات و پهنه‌بندی تخلف صورت گرفته است که دیگر حتی موضوعیت هم ندارند و کاملا کنار گذاشته شدند.

میرزایی در خصوص ضرروت تهیه برنامه سوم توسعه شهرداری و همپوشانی آن با طرح‌های تفضیلی و جامع تهران هم تصریح کرد: طرح تفصیلی و طرح جامع طرح‌های کالبدی هستند و فقط نوع پهنه‌بندی‌ها را از نظر فضایی مشخص می‌کنند. طرح جامع اهداف کلان را مشخص می‌کند، اما برای شرایط اقتصادی و مالی، حوزه‌های اجتماعی شهرداری تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌کند، اما در برنامه توسعه است که مشخص می‌کنیم شهرداری چگونه باید تامین مالی و هزینه کرده و همچنین چه کسب‌وکارهایی در شهر راه بیفتد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره رویکرد شهرداری در برنامه سوم توسعه در رابطه با انتخاب پیمانکاران، گفت: قاعدتا ما به دنبال حداکثر رقابتی کردن و شفافیت در این حوزه هستیم، اما اینکه محتوا چه خواهد بود، نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. البته شفافیت، رقابت‌پذیری حداکثری و همین طور مشارکت پیمانکاران در تامین مالی پروژه‌ها رویکرد اصلی ما در این رابطه است و این سه قاعده رعایت خواهد شد.

وی در خصوص بحران نیروهای مازاد در شهرداری که در 6 ماهه آخر مدیریت شهری قبلی استخدام شدند و بخش عمده منابع صرف حقوق دادن به آنها می‌شود، تصریح کرد:‌ مسئولیت برنامه‌ریزی در این حوزه بر عهده معاونت منابع انسانی است. آنها در حال تهیه طرحی در این خصوص هستند، اما هنوز طرح به اتمام نرسیده است، با واگذاری تصدی‌ها و برون‌سپاری بخشی از معضل قابل حل است.

در شرایطی که دومین برنامه پنج ساله شهرداری تهران فقط 30 درصد اجرایی شد، میرزایی ضمانت اجرای برنامه سوم را بر عهده شورا دانسته و ادامه داد: موفقیت برنامه سوم شهرداری به اتوریته و شکل نظارتی بستگی دارد که شورای شهر صورت خواهد داد. ناظر اصلی برنامه، شورای شهر است و در هر دوره مدیران سعی می‌کنند آنقدر که دامنه اقتدارشان افزایش پیدا می‌کند رفتار کنند و به نظر من متولی اصلی برنامه یکی معاونت برنامه‌ریزی و دیگری شورای شهر است.

کد خبر 394823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha