همشهری آنلاین: یک پرنده از خانواده الباتروس‌های لایسان تمامی قوانین گونه خود را نقض کرده‌است.

الباتروس

براساس گزارش نشنال جئوگرافيك، ويزدام (خرد) كهن‌سالترين پرنده وحشي كه در جهان شناخته شده‌است، در سن 67 سالگي به خانه بازگشته و تخم‌گذاري كرده‌است.

اين روند سالانه با هربار تكرار براي ويزدام عجيب‌تر مي‌شود زيرا طول عمر عادي اين پرنده‌ها 50 سال است. اينكه ويزدام 16 سال بيش از طول عمر عادي‌اش زندگي كرده و هنوز توانايي تخم‌گذاري دارد دانشمندان را شگفت‌زده ساخته‌است.

ويزدام اولين‌بار در سال 1956 برچسب تشخيص هويت خود را دريافت كرد و پرنده‌شناسي به نام چندلر رابينز برچسبي را به بدن ويزدام كه در آن زمان 6 ساله بود وصل كرد. تشخيص سن پرندگان از سن كم امكان‌پذير است زيرا پرندگان مانند انسان‌ها نشانه‌هاي سالخوردگي را در خود بروز نمي‌دهند.

الباتروس

آنچه مشخص است ويزدام در سال 1956 دست‌كم پنج سال سن داشته‌است، اما احتمال اينكه سنش از اين بالاتر بوده‌باشد نيز وجود دارد و اين يعني امروز سن اين پرنده بالاتر از 67 سال است. اين پرنده تا سالها از ديد دانشمندان پنهان شد تا اينكه در سال 2002 رابينز دوباره ويزدام را پيدا كرد و برچسب جديدي به او وصل كرد و از آن زمان به بعد ويزدام به صورت منظم در محل زندگي‌اش ديده مي‌شود.

ويزدام هرسال به همراه ميليون‌ها الباتروس ديگر به زيستگاه خود در ميدوي آتلوس بازمي‌گردند و از آنجايي كه ويزدام همواره در يك‌جاي مشخص لانه ساخته و تخم‌گذاري مي‌كند،‌تشخيص دادنش ساده‌است. 

جوجه آلباتروس‌ها پس از 60 تا 64 روز از تخم بيرون مي‌آيد. اين پرنده‌ها درطول زندگي خود تنها يك جفت دارند و درصورتي كه يكي از آنها بميرد، براي يك تا دوسال براي او عذاداري مي‌كنند. ويزدام نيز تاكنون يك جفت به نام آكوئاكامايي داشته‌است كه درحال حاضر به صورت نوبتي درحال نگهداري از جوجه از تخم درنيامده خود هستند.

ويزدام ركورددار بيشتري طول عمر در جهان پرندگان نيست. اين ركورد به طوطي كاكلي به نام كوكي تعلق دارد كه در سن 83 سالگي در باغ‌وحش شيكاگو از دنيا رفت. اما ويزدام بيشترين مسافت را در طول زندگي خود پرواز كرده‌است، بيش از 4.8 ميليون كيلومتر ، و در طول زندگي‌اش 39 جوجه پرورش داده‌است.

کد خبر 394863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha