حسن روحانی،رئیس جمهور در دیدار وزیر و معاونان وزارت اقتصادی بر پرداخت مالیات از سوی همه نهادها و دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: هیچ استثنایی را نمی‌توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی‌پردازد، همه باید مالیات بدهند.

حسن روحانی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرهنگ انتظار به معنی اعتراض به بی‌عدالتی‌ها و امید به گشایش امور است، خاطرنشان کرد: نباید کسی را نفی کرد و باید توجه داشت که نفی وضع موجود خطرناک اما نقد وضع موجود سازنده است. حسن روحانی با اشاره به حوادث و اتفاقات اخیر کشور اظهارداشت: همه جای دنیا برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده می‌کنند اما مردم به حق می‌گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تأسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به‌دنبال مسائل جزئی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند آرامش و امنیت بلندمدت، باثبات و تأثیرگذاری در کشورمان به‌وجود آورد. روحانی گفت:

مردم صراحتاً اعلام می‌کنند که حرف دارند و باید به حرف مردم گوش داده و بالاتر از آن به آن عمل کنیم و اگر اکثریت کشور با نسل جوان است به‌معنای آن است که باید به‌نظر اکثریت عمل کنیم. البته در اینکه در یک اجتماع و تظاهراتی عده‌ای سوءاستفاده کنند یک موضوع طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد که برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوءاستفاده‌هایی می‌کنند. رئیس‌جمهور گفت:

مردم از صداوسیما هم استفاده می‌کنند اما نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به‌خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد. با این کار بیش از 100هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند و ما باید به فکر زندگی و راحتی مردم باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط ویژه کشورمان در منطقه و جهان و اهداف دشمنان برای ایجاد ناامنی در ایران، گفت: آمریکا از قبل انقلاب با ملت ایران دشمنی داشته است و از رژیم دیکتاتور در آن دوران حمایت می‌کرد و همه بخش‌های ایران حتی صدا و سیما در اختیار آمریکایی‌ها قرار داشت لذا طبیعی است که وقتی ملت ایران آنها را از مهم‌ترین و حساس‌ترین کشور دنیا بیرون راندند، ناراحت و عصبانی باشند و بخواهند که کشورمان آرامش نداشته باشد.

روحانی با اشاره به اشتباهات دولت جدید آمریکا در مواجهه با ملت ایران، اظهار داشت: دولت جدید آمریکا در راه‌های اشتباهی که برای مقابله با ملت ایران انتخاب کرده مدام سرش به سنگ می‌خورد و در روزهای اخیر حیثیت سیاسی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از بین رفت. این کشور از عضویت دائم خود در شورای امنیت سوءاستفاده کرده و تقاضای تشکیل جلسه می‌دهد و در آن کشورهای جهان به آمریکا تو دهنی زدند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت از انتقاد استقبال می‌کند و معتقد است که همه باید نقد بشوند، گفت: هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد اما اگر نقد توأم با امید، اراده و راه‌حل درست باشد، بسیار مفید و سازنده است.

روحانی با بیان اینکه حوادث چند روز گذشته تجربه‌ای برای مردم و نسل جوان و کسانی بود که زندگی بهتر می‌خواهند، اظهار داشت: بعضی‌ها تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهانه پول قابل توجهی دریافت کند، اما به‌طور مثال شبکه مجازی کاملاً مسدود باشد و یا در تردد با خودرو و رفت‌وآمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.

وی افزود: مردم مطالباتی دارند که بخشی از آن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه باید در یک جا به این تصمیم برسیم که مردم همه کاره کشور هستند و بی‌تردید اگر این موضوع را با جان و دل و عمل خود قبول کنیم، تمام مسائل حل و فصل خواهد شد. روحانی خاطرنشان کرد: در حوادثی که پیش می‌آید بایستی ضرر و نفع آن محاسبه شود. اینکه حوادث اخیر از نظر اقتصادی، کسب و کار، سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور چه تأثیری داشته، باید مورد محاسبه قرار بگیرد و لازم است همه اینها به مردم توضیح داده شود.

«طبق قانون اساسی، مسئول مستقیم برنامه و بودجه کشور شخص رئیس‌جمهور است و قبول داریم که مجلس هم باید نظراتی در این حوزه داشته باشد، اما نه اینکه اصل بودجه را زیر سؤال ببرد.» این نخستین و صریح‌ترین واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهور به تغییرات اساسی در لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است که دیروز عنوان شد.

به گزارش همشهری، اشاره رئیس‌جمهور به حذف پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل و هزینه درآمد آن برای ایجاد اشتغال در سال آینده بود. با این حال کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به‌ویژه پس از بروز برخی ناآرامی‌ها در شهرهایی از ایران، بخش‌هایی را که به گفته دولت به شفافیت و اصلاح مسیر بودجه‌ریزی خواهد انجامید حذف کرد و مصوبات این کمیسیون شائبه فاصله گرفتن مجلس از اصلاحات مورد نظر رئیس‌جمهور را تقویت می‌کند؛ موضعی که با انتقاد رئیس‌جمهور همراه شد.

درحالی‌که رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در نامه‌ای به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد در منابع درآمدی دولت که مستقیما زندگی مردم را متأثر می‌کند و آنان را در تنگنا قرار می‌دهد باید تجدیدنظر شود. روزهای آینده برای بودجه سال آینده و البته اقتصاد ایران تعیین‌کننده خواهد بود که آیا مجلس تحت‌تأثیر اتفاقات اخیر در برابر نسخه پیشنهادی دولت مانع ایجاد خواهد کرد یا برای جراحی اقتصاد ایران با دولت همراه خواهد شد؟

  • نگرانی از بودجه‌نویسی دوباره تلفیقی‌ها

حسن روحانی دیروز با حضور در جمع مدیران و مسئولان وزارت اقتصاد با بیان اینکه دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی در بودجه سال آینده برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است، نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار داد و گفت:

در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند و یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. وی تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری 300هزار میلیارد تومان برای 5سال پیش رو طراحی کرده است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است با یک رأی باید از بین برود؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و در مقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند. اگر روی حرف اولشان تأکید دارند، پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود. مشکلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود و ما خواهان راه‌حل هستیم.

روحانی با اشاره به اهمیت تبصره‌های 14، 18 و 19 به‌عنوان تبصره‌های اصلی بودجه سال آتی، گفت: اگر این تبصره‌ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست. در تبصره شماره 14 لایحه بودجه درخواست حذف یارانه اقشار غیرنیازمند و هزینه آن برای رفع فقر مطلق آمده است: در تبصره 18 ایجاد بیش از 900 هزار شغل از محل افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و سایر منابع پیش‌بینی شده و در تبصره 19 نیز بر اتمام پروژه های نیمه تمام با مشارکت بخش خصوصی تأکید شده است.

  • بی‌اعتنایی مجلس به قانون برنامه ششم

انتقاد روحانی به تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و البته مخالفت همزمان 2فراکسیون ولایی (اصولگرایان) و امید (اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها) با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در شرایطی علنی شده که مجلس فعلی اسفندماه سال گذشته سرانجام قانون برنامه ششم توسعه را مصوب کرده و به دولت اجازه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را داده است.

براساس ماده39 قانون یادشده، همین مجلس به دولت اجازه داده است با هدف ارتقای عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی و هدفمندکردن یارانه‌ها در جهت افزایش تولید و توسعه نقش مردم در اقتصاد، قیمت آب و حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات یارانه‌ای را با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی و حفظ مزیت نسبی و رقابتی برای صنایع و تولیدات، به‌تدریج تا پایان سال1400 اصلاح و از منابع آن به‌صورت هدفمند برای افزایش تولید، اشتغال،

حمایت از صادرات غیرنفتی، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی از خانوارهای نیازمند اقدام کند. به گزارش همشهری، حتی کمیسیون تلفیق در رسیدگی به بودجه سال آینده، مجوز قانونی سال‌های اخیر به دولت برای کسب درآمد از محل حامل‌های انرژی به میزان 48هزار میلیارد تومان را لغو و میزان آن را به 37هزار میلیارد تومان تعدیل کرد تا دست دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بسته‌تر از گذشته باشد.

  • همه، مالیات بدهند حتی فلان آستان

رئیس‌جمهور البته با یادآوری برخی شاخص‌های کلان اقتصادی قبل از روی کار آمدنش با 5سال گذشته، تأکید کرد: فراز و نشیب‌های این سال‌ها به‌گونه‌ای است که برای مردم و سرمایه‌گذاران می‌تواند گیج‌کننده باشد اما با توجه به رشد شاخص‌های اقتصادی باید به مردم توضیح داده شود که مسیر درستی در حوزه اقتصاد طی شده است.

بودجه سال آینده ایران به‌گفته کارشناسان از شفافیت بیشتری نسبت به بودجه سال‌های پس از انقلاب برخوردار است و روحانی همچنان اصرار دارد که این مزیت در سند دخل و خرج سالانه کشور باید حفظ شود. او حتی برای مردم و نمایندگان مجلس به‌طور غیرمستقیم پیام داد و گفت:

در بودجه97 که بودجه شفاف‌تری از سایر بودجه‌های کشور است، کاملا مشخص کردیم که اگر قرار است اصلاح قیمتی داشته باشیم، صرفا برای اشتغال هزینه خواهد شد و آن را در سایت گذاشته و به مردم گزارش خواهیم داد. وی افزود: اگر مجلس همکاری و همراهی لازم را در این زمینه داشته باشد، باید تصمیماتی را که گرفته شده ادامه دهیم و معتقدم در سال97 با بودجه‌ای که تقدیم مجلس شده اقدامات خوبی را در مسیر بهتر شدن زندگی مردم، شاهد خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم بدانند برای اینکه زندگی بهتری داشته باشیم باید فضای کشور آرام باشد و ناآرامی این فضا را به‌هم می‌زند، به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی و نقطه مبهم در درآمدزایی دولت اشاره و از دریافت عادلانه مالیات‌ها دفاع کرد. روحانی این‌بار صریح‌تر به مالیات ندادن برخی نهادهای خاص ازجمله به تعبیر او فلان آستان اشاره و تأکید کرد: همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی‌توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی‌پردازد.

وی با بیان اینکه حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، ‌باید مالیات‌شان مشخص شود اما دریافت نکنند، گفت: بایستی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فشاری هم به مالیات‌دهندگان وارد نشود؛ ضمن اینکه بایستی از کسانی که با درآمد و ضرر ناگهانی مواجه می‌شوند، مالیات عادلانه‌ای گرفته شود. روحانی با بیان اینکه امروز بایستی بیش از همیشه به فکر مردم باشیم، گفت: از خزانه کشور به هر دستگاهی که پولی داده می‌شود، بایستی روی سایت منتشر کند تا مردم نظارت کنند که آیا آن پول در چه مسیری استفاده شده است؟

رئیس‌جمهور در دیدار با معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد وزیر اقتصاد مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت تا پیش از پایان سال‌جاری و افزایش مبلغ وام ازدواج از 10 به 15میلیون تومان موافقت کرد. به گزارش شادا، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد با اعلام این خبر گفت: ما آمادگی پرداخت سود سهام 49میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت را در سال‌جاری داریم که از این تعداد 2میلیون نفر فوت شده‌اند که سود آنها به‌حساب وراث قانونی آنها واریز خواهد شد.

وی سود سهام عدالت برای مشمولان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد را به ازای هر نفر 150هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای دهک‌های درآمدی بالای جامعه 75هزار تومان خواهد بود که با دستور رئیس‌جمهور این امر تا پایان سال‌جاری محقق خواهد شد.

کد خبر 395012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha