همشهری آنلاین: اندکی پس از انتشار فهرست نامزدهای هفتاد و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز بفتا و در شرایطی که یک روز پیش‌تر همبستگی سینماگران در مبارزه با خشونت علیه زنان بر صدر خبرها نشسته بود، نبودن حتی نام یک زن در میان نامزدهای بهترین کارگردان بفتا حاشیه‌ساز و جنجالی شد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، غيبت‌هاي تكراري نام زنان و رنگين‌پوستان در فهرست نامزدهاي اسكار و ديگر جوايز مهم سينمايي در سال‌هاي گذشته پايه‌گذار جنبشي شد كه پاي زنان و رنگين‌پوستان را بار ديگر به اسكار، گلدن گلوب و بفتا باز كرد. توجه دوباره صنعت سينما به جايگاه زنان در ماه‌هاي اخير به واسطه رسوايي‌هاي اخلاقي ستاره‌هاي هاليوودي بيش از گذشته شدت گرفت و اوج آن در مراسم اهداي جوايز گلدن گلوب بود؛ جايي كه همه مهمانان (جز سه نفر) بر اساس قانوني نانوشته لباس مشكي پوشيدند و بر يك شعار واحد در حمايت از زنان تاكيد كردند.

سخنان آتشين اپرا وينفري هنگام دريافت جايزه افتخاري سيسيل ب. دميل هم توجه همگان را به سوء رفتار هاليوود با زنان جلب كرد و انتظار مي‌رفت اين روند حمايتي با انتشار فهرست نامزدهاي بفتا ادامه يابد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، بي‌اعتنايي مطلق آكادمي فيلم و تلويزيون بريتانيا به زنان در بخش‌هاي بهترين فيلم و بهترين كارگردان بود؛ آن هم درست در شرايطي كه تصور مي‌شد گرتا گرويگ با «ليدي برد» بخت اصلي حضور در ميان نامزدها باشد.

«با اسم خودت به من زنگ بزن»، «سیاه‌ترین ساعت»، «دانکرک»، «شکل آب» و «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» نامزدهاي بهترين فيلم هستند و دنی ویلنوو براي «بلید رانر 2049»، لوکا گوادانینو براي «با اسم خودت به من زنگ بزن»، کریستوفر نولان براي «دانکرک»، گی‌یرمو دل‌تورو براي «شکل آب» و مارتین مک‌دونا براي «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» براي بردن جايزه بهترين كارگردان بفتا 2018 رقابت مي‌كنند.

مي‌توان فهرست چهره‌هاي غايب در فهرست نامزدها را با نام‌هايي چون «پست» استيون اسپيلبرگ، «رشته خيال» پل تامس اندرسن و حتي «مرگ استالين» آرماندو يانوچي ادامه داد اما آنچه شگفتي كارشناسان را برانگيخته، نديدن كمدي جوانانه «ليدي برد» است جز در رشته‌هاي بهترين فيلمنامه براي گرويگ و بهترين بازيگران زن اصلي و مكمل. اينجا در بفتا هم بخش بهترين كارگردان چهره‌اي كاملا مردانه دارد تا ثابت شود مبارزه براي يافتن جايگاهي مناسب براي زنان شايد تا سال‌ها از حد شعار «من هم» فراتر نرود.

«ليدي برد» نخستين تجربه كارگرداني گرويگ 34 ساله است كه از 12 سال پيش در مقام بازيگر، نمايشنامه‌نويس، فيلمنامه‌نويس و كارگردان در سينما و تلويزيون در آمريكا كار مي‌كند. فيلم تحسين‌شده او در هفتاد و پنجمين دوره مراسم اهداي جوايز نامزد گلدن گلوب در چهار رشته نامزد دريافت جايزه بود و توانست دو گوي طلايي بهترين فيلم موزيكال يا كمدي و بهترين بازيگر زن (سيرشا رونان) را از آن خود كند.

کد خبر 395018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha