همشهری آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: ماتئوس موراویکی نخست وزیر لهستان در آستانه سفر به بروکسل برای مذاکره با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا، شماری از اعضای دولت خود را از جمله وزیران امور خارجه، دفاع و محیط زیست برکنار کرده است.

 نخست وزیر لهستان از بیم تحریم اتحادیه اروپا، کابینه را ترمیم کرد

بر اساس گزارش ايرنا به نقل از آسوشيتدپرس، وی که به تازگی نخست وزیر لهستان شده، قبل از تلاش برای جلوگیری از اعمال تحریم های احتمالی اتحادیه اروپا علیه کشورش، به ترمیم کابینه روی آورده است.

سران اتحادیه اروپا در خصوص اصلاحات نظام قضایی لهستان و تخریب یک جنگل قدیمی در این کشور، به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

ترکیب دولت جدید در لهستان بدان معناست که این کشور تلاش می کند رویکردی دلجویانه تری را در مقابل اتحادیه اروپا اتخاذ کند، به ویژه برکناری وزرای امور خارجه و محیط زیست لهستان نشان از خواست و اراده نخست وزیر این کشور برای اصلاح روابط با شرکایش در اتحادیه اروپا دارد.

وزرای جدید دولت لهستان پس از انتصاب، در جریان مراسمی در کاخ ریاست جمهوری این کشور در حضور «آندری دودا» رئیس جمهوری لهستان سوگند یاد کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز با بازتاب خبری مشابه در همین رابطه گزارش داد: نخست وزیر لهستان قرار است در جریان سفر به بروکسل با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا دیدار و در مورد رویکرد تنبیهی اتحادیه اروپا علیه ورشو گفت و گو کند. بروکسل تاکید دارد که اصلاحات جنجال برانگیز قضایی در لهستان، حاکمیت قانون را در این کشور تهدید می کند.

بروکسل ماه گذشته در اقدامی بی سابقه که نشان از تنش با یکی از بزرگ ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشت، بند هفتم معاهده این اتحادیه را علیه لهستان به دلیل آنچه تهدیدهای نظام مند علیه استقلال قوه قضائیه از دولت راستگرای این کشور برشمرد، اجرا کرد.

این رویه تا قبل از این علیه هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته نشده بود، ممکن است به تعلیق حق رای لهستان در این نهاد منجر شود.

رئیس جمهوری لهستان نیز در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا، ذیل لایحه اصلاحات قضایی این کشور را برای قانونی شدن امضا و اتحادیه مزبور را به دروغگویی در خصوص این اصلاحات متهم کرد.

این مناقشه بر تنش شرق و غرب اتحادیه اروپا تاکید دارد، به طوری که کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق همچون لهستان و مجارستان از پذیرش و پیروی از سیاست بروکسل در ارتباط با مسائلی چون استقلال رسانه ای، قضایی و مهاجرت خودداری می کنند.

کد خبر 395023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha