سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

مامان و بابا خانه نبودند و من تنها توی اتاق پذیرایی روی مبل نشسته بودم. داشتم موسیقی گوش می‌کردم که صدای ممتد و آرام به‌هم‌خوردن در اتاق حواسم را پرت کرد.

دوچرخه شماره ۹۰۸

فکر کردم زلزله آمده، اما من چيزي حس نمي‌کردم! شک کردم کار برادرم است! پرسيدم: «داداش تويي؟!» بعد ديدم برادرم هم آمده و متعجب به در نگاه مي‌کند. چشمم به تابلوي پشت سرش خورد، تکان نمي‌خورد، مثل آونگ ساعت مي‌رفت و مي‌آمد. گفتم: «زلزله!»

برادرم رفت پدربزرگ را بيدار کند و من هم دنبال روسري که بيرون بزنيم!

حالا که فکرش را مي‌کنم... خب... اگر زلزله کمي بزرگ‌تر بود، من هم زنده نبودم! بگذاريد موضوع را علمي کنيم!

اولين جلسه‌ي زمين‌شناسي، بعد از آن شب، درسمان زمين‌لرزه بود و چيزهايي ياد گرفتيم كه به شما مي‌گويم.

امواج زلزله به ترتيب سرعتشان عبارت‌اند از موج طولي (P)، موج برشي (S)، موج لاو (Love) و موج ريلي (LR).

معلممان مي‌گفت ممکن است همه‌ي اين امواج در زلزله‌ها احساس نشوند، اما غالباً در زلزله‌هاي بزرگ هرچهار موج حس مي‌شوند. موج طولي از بقيه‌ي موج ها زودتر احساس مي‌شود و خرابي چنداني به‌بار نمي‌آورد، به منزله‌ي هشدار است و به ما مي‌گويد: در جاي امن پناه بگير.

جاي امن را بايد قبل از زلزله پيدا کرد. پيشنهاد اين است که تصاوير خانه‌هاي خراب‌شده در زلزله‌ها را ببينيم و مکان‌هاي امن و ناامنش را بررسي کنيم.

موج طولي هماني است که آن شب درِ اتاق را به هم مي‌زد. پس من و برادرم به‌جاي آن‌که شک کنيم و پي علت بگرديم، بايد پناه مي‌گرفتيم. اگر حرکت مشکوکي از اجسام اطرافتان ديديد، بدون درنگ پناه بگيريد. حتي اگر زلزله نباشد و شما را دست انداخته باشند، اين کار را بکنيد!

بعد از موج طولي، موج‌هاي مخرب از راه مي‌رسند. البته شما بين امواج فاصله حس نمي‌کنيد، چهار موج پشت سر هم مي‌آيند. تا پايان ز‌لزله در جاي امن بمانيد. سپس به بيرون فرار کنيد.

بهتر است قبل از زلزله وسايل ضروري، يعني چيزهايي مثل پتوي مسافرتي، راديو، مقداري خوارکي، آب و... را نزديك در خروجي بگذاريد و آن‌ها را هم با خود به بيرون ببريد، به‌هرحال تا رسيدن نيروهاي امدادي خودتان بايد جور خودتان را بکشيد!

داشتم به اين فکر مي‌کردم که بچه‌ها هنگام زلزله چه‌كار مي‌کنند؟ من که مي‌د‌‌انم زلزله چيست و تا به حال حداقل چهاربار احساسش کرده‌ام، آن شب نمي‌توانستم هيجان و ترسم را کنترل کنم و تصميم درستي بگيرم.

از بچه‌هايي که نمي‌دانند زلزله چيست نبايد انتظار داشت که هيجانشان را کنترل کنند. پس اگر خواهر و برادر کوچک داريد، با او درباره‌ي زلزله صحبت کنيد.

زينب عطايي

17ساله از سنقر

تصويرگري: زينب علي‌سرلك

14ساله از پاكدشت

کد خبر 395066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha