چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرخانه دایمی گفتگوهای فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، همایش بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگی آسیایی را برگزار می‌کند.

همایش گفت‌وگوی فرهنگی آسیایی در دانشکده مطالعات جهان

به گزارش همشهري آنلاين، همایش بین‌المللی گفت‌وگوي فرهنگي آسيايي با حضور شخصيت‌هاي علمي و فرهيخته دانشگاهي، چهره‌هاي فرهنگي و متفكران برجسته آسيا در روزهاي 24 الی 25 دي ماه 1396 برگزار مي‌شود.

این همایش به‌ منظور تقويت تفاهم و توسعه همكاري‌هاي آسيايي و مقابله با تهديدهاي فزاينده خشونت و افراطي‌گري است، در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، واقع در خيابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران، ورودی غربی، برگزار می‌شود.

در این همایش اندیشمندان برجسته‌ای از ایران و هشت کشور آسیایی از جمله چين، مالزي، اندونزي، سنگاپور، كره جنوبي، تايلند، فيليپين و ويتنام شرکت می‌کنند.

تحكيم و توسعة همكاري فرهنگي ميان كشورهاي قارة بزرگ آسيا بستري براي صلح و ثبات، و پيشرفت وگسترش فرهنگ صلح و دوستي ميان ملت‌هاست. گفت‌وگوهاي فرهنگي مستمر ميان نخبگان و انديشمندان، يكي از راهكارهاي مناسب براي رسيدن به درك و فهم مشترك و يافتن راه‌حل مناسب براي برون‌رفت از چالش‌هاي موجود در روابط منطقه‌اي است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به‌منظور فراهم‌کردن زمينه براي دستيابي به اين هدف ارزش‌مند كنفرانس بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌ها در آسيا را با همكاري مجلس شوراي اسلامي ايران و مجمع مجالس آسيايي در 20-19 شهريور 1390، در تهران برگزار كرد. طي ساليان گذشته نيز در اجراي مفاد قطعنامة پاياني آن اجلاس و بيانية تهران براي گفت‌وگوي اديان و فرهنگ‌ها در آسيا، اقدامات مختلفي را در مناطق مختلف آسيا به انجام رساند. از جملة اين اقدامات تأسيس دبيرخانة گفت‌وگوهاي فرهنگي بين‌المللي است تا ابتكارها و طرح‌هاي دولت‌هاي عضو را پيگيري کند.

قابل ذکر است كميسيون تخصصي گفتگوهاي فرهنگي ايران و شرق و جنوب‌شرق آسيا در ادامة نشست ميراث تمدني و فرهنگي ايران و جهان مالايي: گفتمان فرهنگي که در بهمن سال گذشته در کوالالامپور مالزی برگزار می‌شود. در این همایش بر محورهای ذیر تأکید شد.

  • پيوندها و ميراث مشترك فرهنگي و زمينه‌‌ساز گفتگوهاي فرهنگي و مفاهمة ميان نخبگان فرهنگي
  • تنوع و تكثر فرهنگي موجود در آسيا در تأمین ظرفيت برای تعامل و همكاري‌هاي فرهنگي
  • اهميت ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي در ایجاد بسترهاي مناسب برای مفاهمه و همكاري مشترك
  • نقش و سهم مشتركات زباني در تقويت پيوندهاي فرهنگي
  • ارزش‌هاي مشترك، معنويت‌گرايي و عرفان عاملي در امحاي خطرات راديكاليسم و افراط‌گرايي
  • بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي علمي و دانشگاهي منطقه در تقويت و توسعة روابط فرهنگي.

از علاقه‌مندان به این حوزه برای شرکت در این همایش دعوت به‌عمل می‌آید.

کد خبر 395161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha