همشهری آنلاین: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اثر ضایعات محصولات و مواد غذایی در کشور معادل ۹ میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود.

بحران آب

به گزارش ایرنا مهندس محمدعلی طهماسبی در آیین تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر ملی استان خراسان رضوی در مشهد با بيان اين خبر، افزود: 80 درصد کشاورزی در دنیا بر پایه تولید محصولات از طریق دیم انجام می‌شود در حالی که این رقم در کشور ما تنها 10 درصد است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور بیان کرد: ظرفیت تولید این بخش از 32 میلیون تن در سال‌های گذشته به 50 میلیون تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه پارسال مجموع تولیدات کشاورزی کشور معادل 97 میلیون تن بوده است، افزود: میزان رشد در بخش زراعت 24 درصد، باغبانی 28 درصد، شیلات 17 درصد و دام و طیور 14 درصد بوده است.

طهماسبی با اشاره به حوادث غیرمترقبه و تاثیر آن بر کشاورزی کشور گفت: میانگین بارش در 48 سال گذشته 242 میلی متر و در 17 سال گذشته 219 میلی متر بوده است که طی 9 سال گذشته به 107 میلی متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به بالا بودن میزان تبخیر در کشور، اظهار کرد: 70 درصد بارش‌ها نیز در کشور تبخیر می‌شود و طبق اعلام رسمی وزارت نیرو امسال کشور خشک‌ترین سال در 47 سال گذشته را تجربه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید کمربندهایمان را برای مواجهه جدی با خشکسالی ببندیم گفت: از سال 1392 تا کنون دولت 180 هزار میلیارد ریال در زمینه آب در کشور سرمایه گذاری کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال 92 تا کنون 550 هزار هکتار در کشور به سطح آبیاری تحت فشار افزوده شده است و مجموعا یک میلیون و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور به سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

طهماسبی تاکید کرد: کلیه کشاورزان مجری سامانه‌های آبیاری تحت فشار می توانند از یارانه 85 درصدی کل هزینه اجرای طرح بهره مند شوند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی گفت:55 هزار میلیارد ریال تسهیلات در جهت توسعه مکانیزاسیون در کشور توزیع شده است.

کد خبر 395211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha