همشهری آنلاین: سخنان توهین‌آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک جلسه رسمی کاخ سفید به مهاجران با واکنش‌های زیادی روبرو شده است و سازمان ملل با تکان‌دهنده خواندن این صحبت‌های آن را نژادپرستانه و شرم‌آور خواند.

واکنش‌ها به سخنان توهین‌آمیز ترامپ به مهاجران | سازمان ملل این سخنان را نژادپرستانه و شرم آور خواند

به گزارش دويچه وله، ترامپ در یک جلسه رسمی در کاخ سفید به مهاجران برخی کشورها از جمله هائیتی، السالوادور و شماری از کشورهای آفریقایی توهین کرد. در واکنش به این توهین‌ها سفیر هائیتی گفت که "ترامپ یا اطلاع ندارد و یا بی‌سواد است."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه (۱۱ ژانویه) در جلسه‌ای با حضور نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات کنگره به مهاجرانی که از کشورهای هائیتی، السالوادور و برخی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند توهین کرد و گفت: «چرا افرادی را که از کشورهایی که چاله مستراح هستند به اینجا راه می‌دهیم؟»

ترامپ این سخنان را در نشستی که برای بررسی اصلاح قوانین مهاجرتی برگزار شده بود، برزبان آورد. انتشار این سخنان با واکنش بعضی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره همراه بود. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که آمریکا باید به دنبال آوردن افرادی از کشورهایی مانند نروژ باشد.

اظهارات توهین‌آمیز ترامپ واکنش‌های زیادی در خود آمریکا برانگیخت.

میا لاو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید، خانواده او از هائیتی به ایالات متحده آمده است. او سخنان ترامپ را "غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز" خواند و افزود: «این رفتار رهبر ملت ما غیرقابل‌قبول است.»

اریک پاولسن همکار حزبی این نماینده مجلس آمریکا هم صحبت‌های ترامپ را "کاملا نامناسب" دانست. این عضو مجلس نمایندگان امیدوار است که ترامپ عذرخواهی کند.

لوئیس گویترز نماینده کنگره از حزب دمکرات آمریکا هم گفت: «الآن دیگر صد درصد مشخص شده که ترامپ یک نژادپرست است و آن ارزش‌هایی را که قانون اساسی ما تضمین می‌کند قبول ندارد.»

سناتور کماله هاریس هم یادآور شد: «مهاجران از جمله مهاجران هائیتی و آفریقایی بودند که آمریکا را ساخته‌اند و بجای تحقیر آنها باید مورد استقبال قرار بگیرند.»

  • دختر کلینتون به ترامپ: مهاجران برج‌های شما را ساختند

اما اعتراض به سخنان تحقیرآمیز ترامپ فقط به سیاستمداران محدود نشد. چلسی کلینتون دختر بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا هم از اظهارات ترامپ انتقاد کرد. او در توییت خود خطاب به ترامپ نوشت: «مهاجران السالوادور، هائیتی و ۵۴ کشور آفریقایی به احتمال زیاد در ساختن برج‌های شما کمک کردند و مطمئن باشید که آنها در ساختن آمریکا هم کمک کردند.»

سفیر‌هائیتی در آمریکا هم در این ارتباط می‌گوید که او و دولت هائیتی به شدت سخنان ترامپ را محکوم می‌کنند. سفیر هائیتی گفت: «رئیس جمهوری آمریکا یا بی‌اطلاع است و یا بی‌سواد.»

بي بي سي نز در گزارشي اعلام كرد: سخنان توهین‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در باره مهاجران برخی کشورها به آمریکا با انتقادهای زیادی همراه گشته است.

 ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: " چرا این مردم از کشورهایی که چاله مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم؟"

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است او ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.

نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا گفته‌اند این اظهارنظر آقای ترامپ آشکارا نشان می‌دهد او نژادپرست است.

واشنگتن پست اول بار در گزارشی از اظهارنظر توهین آمیز دونالد ترامپ خبر داد.

کاخ سفید بدون تکذیب این سخنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بعضی از سیاستمداران در واشنگتن مدافع منافع کشورهای خارجی هستند ولی آقای ترامپ همیشه برای مردم آمریکا می جنگد."

بر اساس این بیانیه آقای ترامپ در پی اصلاح قوانین مهاجرتی آمریکاست تا این کشور پذیرای مهاجرانی باشد که به رشد اقتصادی آمریکا کمک کنند.

نیویورک تایمز نیز پیش تر در گزارشی به نقل از آقای ترامپ نوشته بود "اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود دیگر به آلونک های خود در کشورشان بر نخواهند گشت."

سناتور جمهوری‏خواه، اورین هتچ در واکنش به این نقل قول از آقای ترامپ در توییتر نوشت که خواهان دریافت توضیحات بیشتر درباره سخنان آقای ترامپ است. به گفته او مهاجرت افراد نخبه از همه کشورهای جهان به آمریکا از عوامل خاص بودن آمریکاست.

الیانا راس لیتنین، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان نیز در توییتر نوشت اطلاق واژه چاله مستراح به هائیتی، بی توجهی به خدمات مهاجران این کشور به آمریکاست. او تاکید کرد چنین واژه هایی زیبنده کاخ سفید نیست.

میا لاو، دیگر جمهوری خواه کنگره که هائیتی‏تبار است، سخنان آقای ترامپ را نامهربانانه و نخبه گرایانه دانسته است.

پیش از سخنان آقای ترامپ، سناتور دموکرات، ریچارد دوربین درباره اهمیت اعطای ویزای اقامت موقت به شهروندان کشورهایی که دچار بلایای طبیعی، جنگ یا همه گیری ها هستند، صحبت کرده بود.

  • واکنش سازمان ملل به سخنان ترامپ

يورونيوز نيز د رگزارشي اعلام كرد: سازمان ملل متحد به انتشار سخنان توهین‌آمیز رئیس جمهوری آمریکا که ظاهرا هائیتی، السالوادور و جند کشور آفریقایی از جمله نیجریه را هدف قرار داده بود، واکنش نشان داد.

یک سخنگوی این سازمان روز جمعه با «تکان‌دهنده» خواندن صحبت‌های دونالد ترامپ در نشست رسمی کاخ سفید «نژادپرستانه» و «شرم‌آور» خواند.

کد خبر 395228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha