همشهری آنلاین: مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه پرونده تجمیع کارت‌های بانکی روی میز بانک مرکزی است، گفت: بانک‌ها در حال آماده‌سازی برای صدور کارت‌های هوشمند هستند.

کارت بانکی

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني پژوهشكده پولي و بانكي، داود محمدبیگی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بانک مرکزی با بانک‌ها، گفت: یکی از موضوعاتی که هم اکنون در حال بررسی و اجرایی شدن آن هستیم، بحث آماده‌سازی بانک‌ها برای پیاده‌سازی استانداردهای امنیتی و صدور کارت‌های هوشمند است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در کشور، دو سه بار تا کنون به سمت کارت‌های هوشمند رفته‌ایم ولی به دلیل اینکه الزام خاصی از نظر داخلی برای استفاده از این کارت‌ها وجود نداشت، زیاد از کارت‌های هوشمند استفاده نکردیم.

محمدبیگی، یکی از چالش‌های اصلی در حوزه ارتباطات بین‌المللی را بهره‌گیری از کارت‌های هوشمند در نظام بانکی داخلی دانست و تصریح کرد: برای این مهم باید دو اقدام انجام شود؛ نخست اینکه زیرساخت‌های بانک‌ها آماده شود و دوم اینکه قوانین و مقررات این کارت‌ها فراهم شود به نحوی که هر بانکی کارت هوشمند صادر می‌کند، بتواند در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  • تدوین استانداردهای هوشمندسازی کارت‌هاي بانكي

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، عملیاتی شدن اين روش را نیازمند برخی پروتکل‌های ارتباطی عنوان کرد و افزود: پروژه‌ای را به همین منظور از ۶ ماه گذشته آغاز کرده‌ایم و امیدواریم تا تیر ماه 97 آن را به اتمام برسانیم تا کشور ما استانداردهای هوشمندسازی کارت‌ها را رعایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آماده‌سازی استانداردها، تغییری در کارت‌های بانکی ایجاد خواهد شد؟ تصریح کرد: تغییرات در حوزه کارت یکی از بحث‌های چالشی و جدی است و به همین دلیل در کشورهای دیگر علی رغم اقداماتی که انجام شده اما هنوز نتوانسته‌اند کارت‌ها را تجمیع کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، هزینه‌هایی است که به بانک‌ها تحمیل مي‌شود، افزود: سیاست بانک مرکزی در این حوزه تعریف محصولات جدید است که مشتری هم بتواند از خدمات کارت‌های هوشمند در پرداخت‌های برون خط و هم از پرداخت‌های خارج از کشور استفاده کند.

وی در تعریف پرداخت های برون خط، این نکته را مورد تأکید قرار داد که در این روش نیازی نیست که همیشه ارتباط مرکز (بانک صادرکننده کارت) برقرار باشد، بر همین اساس این امر به دو شکل بدون رمز و یا حتی با رمز و به صورت آفلاین انجام می‌شود. در این روش به هر دلیلی اگر شبکه قطع بود اما باز کار مشتری انجام می‌شود.

محمدبیگی در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست در خودپردازها نیز عملیاتی می‌شود؟ گفت: خیر، این طرح به دلیل اینکه خدمات خودپردازها محدود است بیشتر روی حوزه پایانه‌های فروش معنی پیدا می‌کند ضمن اینکه تقریبا پایانه‌های فروش ۶۰ درصد تراکنش‌ها را به ثبت می‌رسانند.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین پرداخت‌های برون خط که می‌تواند یکی از محصولات جانبی هوشمندسازی باشد، یکی از سیاست‌هایی است که مشتریان را ترغیب می‌کند که به این سمت حرکت کنند.

محمدبیگی، پرداخت‌های خارج از کشور را یکی دیگر از ابزارهای هوشمندسازی کارت‌های بانکی برشمرد و در پاسخ به این سوال که آیا این کارت‌ها ارزی خواهند بود؟ افزود: این کارت‌ها ریالی هستند و مشتری از همین کارت در خارج از کشور استفاده می‌کند؛ به این صورت که با توجه به نرخی که با بانک توافق شده، بانک مبلغ ارز را پرداخت کرده ولی از حساب مشتری ریال برداشت می‌کند.

کد خبر 395243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha