همشهری آنلاین: سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) صبح جمعه، صدمین ماهواره خود را از مرکز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره‌ای در جنوب هند با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

پرتاب ماهواره هندی

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری زی‌نیوز، این اولین پرتاب موشک سازمان ایسرو در سال 2018 و همچنین اولین عملیات موفقیت‌آمیز این سازمان پس از شکست ماموریت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمین (IRNSS-1H) در فضا در ماه آگوست سال گذشته است.

ماموریت پیشین سازمان ایسرو به دلیل باز نشدن سپر گرمایشی ماهواره مورد نظر، با شسکت روبرو شد.

موشک پی اس ال وی- سی 40 سازمان ایسرو که امروز چهل و یکمین پرواز موفقیت‌آمیز خود را انجام داد، دارای یک ماهواره نظارت بر زمین به وزن 710 کیلوگرم متعلق به هند و 30 ماهواره بین‌المللی دیگر متعلق به کشورهای دیگر به وزن 613 کیلوگرم است.

ماهواره‌های بین‌المللی متعلق به شش کشور از جمله آمریکا، کانادا، کره جنوبی، فنلاند، انگلیس و فرانسه هستند.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تا کنون 40 عملیات موفق در پرتاب موشک‌های مختلف پی اس ال وی به فضا داشته است. این سازمان در ماه ژوئن سال گذشته 31 ماهواره کوچک را در یک موشک به فضا پرتاب کرد.

سازمان ایسرو همچنین توانسته است سنگین‌ترین موشک ( جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب کند.

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره‌های خود با وزن بیش از 2 تن به کشورهای خارجی وابسته بود. سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکورد بی‌سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک «سریهاریکوتا» در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ‌ساز شد.

جزیره کوچک «سریهاریکوتا» برای صنعت فضایی هند، حکم دماغه کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا را دارد که تا کنون موشک‌های فضایی و ماهواره‌های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.

کد خبر 395246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha