همشهری آنلاین: رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اعتمادسازی نسبت به سرک نکشیدن در احوال شخصی مردم در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های داخلی تاثیر بسزایی در جلب اعتماد جامعه نسبت به نرم‌افزارهای ایرانی دارد.

فضای مجازی

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح دلایل استقبال پایین شهروندان ایرانی از اپلیکشن‌های داخلی پرداخت و افزود: ارائه ندادن امکانات و خدمات مناسب از سوی گردانندگان نرم‌افزارهای ایرانی و اعتقاد مردم به سرک کشیدن در احوالات شخصی‌شان دو علت اصلی بی‌رغبتی جامعه به استفاده از اپلیکشن‌های ایرانی است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس توجه به دو عامل فوق را «اساسی» دانست و گفت: برای ایجاد انگیزه و جلب اعتماد عمومی به اپلیکیشن‌های داخلی نگاه به فضای مجازی باید تغییر کند تا در پی این تغییر رویکرد، ارائه خدمات و سرویس‌های به‌روز و امنیت این فضا بهبود یافته یا تقویت شود در این صورت می‌توان نسبت به بهبود نگاه عمومی به اپلیکیشن‌های ایرانی تغییر کند.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس سپس به خدمات به‌روز و امنیت بالای برخی اپلیکیشن‌های خارجی به ویژه تلگرام اشاره کرد و با یادآوری وعده مدیرعامل این شرکت برای رفع فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام با استفاده از فناوری بلاک‌چین، گفت: فناوری هر لحظه در حال پیشرفت است. به خاطر دارم که در مقطعی از تاریخ این کشور ویدئوها را جمع می‌کردند و ماهواره‌ها را از پشت‌بام‌ها به پایین می‌انداختند اما سرعت رشد فناوری‌ها به حدی بالاست که «برخوردهای سلبی» یارای مقابله با آنها را ندارند.

سبحانی‌فر «فرهنگ‌سازی» برای استفاده درست از فناوری‌های مبتنی بر دیجیتال را بهترین شیوه رویارویی با جدیدترین فناوری‌های ارتباطی و مخابراتی دانست و تصریح کرد: متاسفانه نگاه برخی دست‌اندکاران و مسؤولان به فضای مجازی و اپلیکیشن‌های خارجی نگاه دقیقی نیست. شما فردی را تصور کنید که با «کارد آشپزخانه یا چاقوی اتاق عمل» قتل و جنایت می‌کند آیا از فردای این جنایت، استفاده از «چاقو» ممنوع می‌شود؟

نماینده مردم سبزوار در مجلس ادامه داد: درست است که در قضایای اخیر و اعتراضات داخلی برخی کانال‌های تلگرامی با استفاده از این پیام‌رسان اعمال مجرمانه و خشونت‌آمیز را ترویج کردند اما تعداد بسیار بیشتری از استفاده کنندگان هرگز چنین استفاده‌ای از تلگرام نکرده و نمی‌کنند. افرادی که بدترین استفاده را از ساده‌ترین وسایل مثل چاقو یا پیشرفته‌ترین فناوریها مثل تلگرام می‌کنند، شمار اندکی هستند که البته زیر بار «قانون» نمی‌روند. این افراد از ابزارهای جایگزین که به راحتی در اختیار دارند استفاده کرده و بن‌بست‌ها را دور می‌زنند و به اعمال مجرمانه خود با شیوه‌های جدیدتری ادامه می‌دهند.

ناظر مجلس در کمیته مصادیق مجرمانه کنترل و مهار این افراد را ضروری و نیازمند به‌روز شدن دانش متخصصان داخلی دانست و افزود: اگرچه مهار این افراد سخت و دشوار است اما با تجهیز متخصصان داخلی به دانش روز می‌توان آنان را مهار کرد و شرایطی را به وجود آید تا ضمن تضییع نشدن حق اکثریت مردم در استفاده از فضای مجازی و فناوری‌های جدید، افراد ساختارشکن و مروج خشونت مهار شوند.

وی مقامات ارشد امنیتی کشور را مسؤول فیلتر و رفع فیلتر تلگرام دانست و افزود: اقدامات ضدامنیتی برخی کانال‌های تلگرامی مقامات ارشد امنیتی کشور را بر آن داشت تا بهترین راه را فیلتر تلگرام انتخاب کنند. حال این اقدام چقدر تاثیرگذار بوده، واقعیت نشان می‌دهد که گردانندگان این کانالها با استفاده از سایر شیوه‌ها همچنان با عضوگیری بالا به اقدامات خود ادامه می‌دهند اما هموطنانی که از این پیام‌رسان درست استفاده می‌کردند، محروم ماندند.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از بررسی وضعیت به وجود آمده برای استفاده کنندگان از تلگرام در این کمیته سخن گفت و یادآور شد: تصمیم‌گیری نهایی درباره رفع فیلتر یا ادامه یافتن فیلتر تلگرام با مقامات ارشد امنیتی است.

کد خبر 395330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha