همشهری آنلاین: فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع رایج از آریتمی قلب است که در آن ضربان قلب نامنظم می‌شود و تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند.

فیبریلاسیون دهلیزی

اقدامات لازم برای حفظ عملکرد سالم قلب، می‌تواند منجر به مدیریت ضربان قلب نامنظم و جلوگیری از ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شود.

  • کنترل چاقی: چاقی یک عامل خطر عمده برای فشار خون بالا، دیابت نوع دو و آپنه خواب محسوب می‌شود و می‌تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی را نیز افزایش دهد. تمرکز بر روی از دست دادن وزن اضافی با رعایت رژیم غذایی سالم، وعده‌های غذایی متعادل و ورزش منظم در کنترل این عارضه قلبی مهم است.
  • اعتدال در مصرف کافئین: محققان دانشگاه مینه سوتا اعلام کردند: کسانی که میزان متوسط کافئین در روز را مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی هستند. کافئین خود منجر به تشدید نابجای ضربان قلب می‌شود و مصرف آن باید در حد اعتدال باشد.
  • مانیتور سطح کلسترول: کلسترول بالا یک عامل خطر عمده برای بروز حمله قلبی است که خود می‌تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شود. بنابراین اقدام برای کاهش سطح کلسترول با خوردن رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای گیاهی، میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و ماهی، اجتناب از گوشت‌های فرآوری شده و مصرف چربی‌های اشباع، سدیم و قند در کنار رعایت مصرف داروهای کاهنده کلسترول خون در بیماران اهمیت دارد.
  • کاهش استرس: مدیریت استرس عاطفی و جسمی برای مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی بسیار مهم است. استرس می‌تواند خود به خود منجر به ضربان قلب غیر طبیعی شود و یا عضله قلب را تحریک‌پذیر کند. تمرکز بر ورزش‌های روزانه، تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن و یوگا، به کاهش علائم استرس کمک می‌کند.
  • هیدراته بودن: فقدان مایعات خود شلیکی به سمت تحریک سلول‌های قلبی است. نوشیدن مقدار کافی آب در روز و افزایش مصرف مایعات هنگام تعریق بیش از حد، اسهال، استفراغ، تب، و یا داشتن ادرار بیش از حد در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی بسیار مهم است.
  • نگه داشتن فشار خون در محدوده سالم: فشار خون بالای کنترل نشده یکی از علل بروز فیبریلاسیون دهلیزی است. نگه‌داشتن سطح فشار خون ثابت، جلوگیری از مصرف داروهای محرک حاوی آمفتامین و محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی در بیماران اهمیت دارد.
  • بهبود کیفیت خواب: اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا آپنه خواب ممکن است منجر به فرم شدیدتر فیبریلاسیون دهلیزی شناخته شده به نام فیبریلاسیون دهلیزی مداوم شود. آپنه انسدادی خواب خود عامل خطر عمده برای فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی است. رعایت بهداشت خواب در بیماران مهم است.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 395352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha