یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره فیلم فجر در سی‌وششمین دوره برگزاری خود با نمایش تعدادی فیلم در حوزه جنگ و دفاع مقدس همراه است؛ فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها کارگردان‌های باسابقه‌ای در حوزه فیلمسازی جنگ دارند و بعضی دیگر هم اولین تجربه کارگردان در این حوزه محسوب می‌شوند.

سینما

به گزارش ایسنا، در جشنواره فجر امسال در کنار فیلم‌هایی با موضوعات و ژانرهای متفاوت، آثاری هم هستند که نام سازنده‌اشان سابقه‌ای از ساخت فیلم با موضوع جنگ و دفاع مقدس دارد مثل ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز شیخ‌طادی، اما کارگردان‌هایی هم هستند که مخاطبان سینما در وهله‌ اول هیچ تصوری از تماشای یک فیلم جنگی از آن‌ها ندارند.

ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از فیلمسازان حاضر در جشنواره سی‌وششم است که پس از ساخت فیلم «بادیگارد»، امسال با فیلمی به جشنواره می‌آید که به نوعی در حوزه جنگ طبقه‌بندی می‌شود.

«به وقت شام» با بازی بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و جمعی از بازیگران اهل سوریه، به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد و روایتگر ماجرایی از هواپیمای کمکی ایران به سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود.

حاتمی‌کیا با ساخت فیلم‌هایی همچون دیده‌بان، مهاجر، وصل نیکان، از کرخه تا راین، خاکستر سبز، بوی پیراهن یوسف، برج مینو، روبان قرمز، موج مرده و آژانس شیشه‌ای از فیلمسازان بنام حوزه جنگ و دفاع مقدس در سینمای ایران شناخته می‌شود.

دیگر فیلم این حوزه جشنواره که به حوادث منطقه و داعش مربوط می‌شود، «امپراتور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و با بازی  علی نصیریان، فرخ نعمتی،‌ علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی است.

این کارگردان سینما در یکی دیگر از دوره‌های جشنواره فیلم فجر فیلم «روزهای زندگی» را به نمایش گذاشت که برای آن سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را گرفت.

شیخ‌طادی همیچنین ساخت فیلم «شکارچی شنبه» را هم در کارنامه کاری خود دارد که به غصب فلسطین و شروع فعالیت صهیونیست‌ها در این موضوع می‌پردازد.

یکی دیگر از کارگردان‌هایی که سابقه ساخت فیلم در این حوزه داشته محمدعلی باشه‌آهنگر است که امسال فیلم جدیدش را با نام «سرو زیر آب» رونمایی می‌کند.

در این فیلم بازیگرانی همچون بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست و فرخ نعتی حضور داشته‌اند تا داستانی از دفاع مقدس را روایت کنند.

شاخص‌ترین تجربه فیلمسازی باشه‌اهنگر در حوزه دفاع مقدس فیلم «ملکه» بوده که در سی‌امین دوره جشنواره فجر رکورددار نامزدی دریافت جایزه شد.

اما یکی از کارگردان‌هایی که امسال در جشنواره، فیلم تازه‌ای دارد و اگر پیش از دیدن فیلم از حال و هوای آن اطلاعی نداشته باشید، متعجب خواهید شد پیمان معادی است که جدا از بازیگری، در کارنامه فیلمسازی خود فیلم اجتماعی «برف روی کاج‌ها» را داشته و در این دوره فیلمی با نام «بمب» را درباره بمباران تهران در زمان جنگ تحمیلی رونمایی می‌کند.

در این فیلم پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و ... بازی کرده‌اند.

دیگر فیلمسازی که اولین تجربه بلند او را در حوزه جنگ در جشنواره خواهیم دید، بهرام توکلی است که با «تنگه ابوقریب» در بخش سودای سیمرغ جشنواره رقابت می‌کند.

این فیلم با بازی جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی روایتگر دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی است.

توکلی در سال‌های گذشته فیلم‌هایی ساخته که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها شاید «اینجا بدون من» باشد. او فیلم‌های دیگری همچون «پرسه در مه»، «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «بیگانه» و «آسمان زرد کم عمق» را هم ساخته که در بین این‌ها «تنگه ابوقریب» متفاوت از بقیه خواهد بود.

یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره سی‌وششم که به نوعی به حوزه جنگ ارتباط پیدا می‌کند، مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند است که رویکردش پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند.

از این‌رو، برای اولین بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که دست‌اندرکاران آن ادعا می‌کنند تا به‌حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است.

کد خبر 395434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha