همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: دولتی بودن تولید دارو و خدمات درمانی مهمترین مشکل نظام سلامت در ایران است و سال‌ها طول می‌کشد تا این نگاه سنتی را تغییر دهیم.

وزیر بهداشت در اتاق بازرگانی تهران

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی، در اتاق بازرگانی تهران افزود: در پنج سال گذشته برای تغییر این نگاه سنتی خیلی تلاش کردیم در بخش‌هایی کامیابی‌هایی داشتیم و در جاهایی هم در تغییر نگاه سنتی ناموفق بودیم و هنوز نگاه سنتی دولتی و سوسیالیستی در نظام سلامت کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: موانع قانونی جدی وجود دارد که نمی‌گذارد فرصت‌های رشد و توسعه به بخش خصوصی برسد و تا زمانی که سیاستمداران و قانونگذاران به این نکته نرسند که باید برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گشایش ایجاد کنند همچنان مشکل و نگرانی برای بخش خصوصی وجود دارد.

هاشمی گفت: محدودیت‌هایی مانند قیمت گذاری که در حوزه دارو و خدمات سلامت وجود دارد در هیچ بخش صنعتی و خدماتی دیگری وجود ندارد. دولت و خریداران خدمت خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند بعد هم که می‌خواهند با قیمت خودشان هزینه را پرداخت کنند می‌گویند یکسال صبر کنید.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا بالاترین سرمایه گذاری‌ها در حوزه سلامت است اما در ایران فکر می‌کنیم همه کارها باید در اختیار دولت باشد به همین علت در بسیاری از حوزه‌ها هنوز قیمت بالا و کیفیت پایین است به عنوان مثال دولتی بودن مانع رشد و توسعه صادرات داروهای ایرانی شده است.

هاشمی گفت: در برخی بخش‌ها به دلیل اینکه دولت توان مالی ندارد قیمت‌ها را سرکوب می‌کند و این مساله دسترسی مردم را به خدمات مناسب از بین می‌برد.

وزیر بهداشت افزود: امیدوارم در آینده این مشکلات بر طرف شود و بیمه‌هایی داشته باشیم که واقعا بیمه باشند نه اینکه ریسک‌پذیر نباشند و جلوی رشد بخش خصوصی را بگیرند.

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات البته صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران حرکت رو به جلو داشته است و با وجود همه نامهربانی‌ها و تحریم‌ها حتی در مقایسه با روسیه و آفریقای جنوبی و حتی کشورهای همسایه کارهای بزرگ‌تری انجام دادیم و هر سال 20 قلم داروی جدید ایرانی وارد بازار کردیم و هیچ دارویی رونمایی نشد مگر اینکه در بازار نسخه می‌شد. در مورد واکسن و تجهیزات پزشکی هم همین طور است.

هاشمی ادامه داد: شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در ایران از نظر آموزش و تکنولوژی فاصله زیادی با دنیا ندارند البته توزیع امکانات عادلانه نیست.

هاشمی اظهارکرد: اخیرا نیز در فضای پس از برجام فرصتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های چینی، کره ای و ایتالیایی در کشور فراهم شده است و بخش خصوصی ایران می‌تواند از این فرصت چه در ورود تکنولوژی تولید دارو و تجهیزات پزشکی و چه خدمات ساخت بیمارستان استفاده کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مشکلی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت وجود ندارد فقط گاهی غفلت می‌کنیم و از فکر و تجربه روز بشر امروز استفاده نمی‌کنیم و به بیراهه می‌رویم.

هاشمی گفت: یک مثال آن مساله دموکراسی در ایران است اولش همه می‌گویند چقدر خوب است ولی بعد آن قدر حاشیه و تبصره به آن می‌زنیم که از اصلش خارج می‌شود. در مورد قانون مواد خوراکی و تجهیزات پزشکی هم همین طور است امیدوارم در اصلاح این قانون با سلیقه محوری در مسیر قانونگذاری به سمتی نرویم که بگوییم قانون سال 1334 خیلی بهتر بود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تلاش کرده از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کند و هم اکنون بیش از 40 هزار نفر نیرو در حوزه بهداشت در روستاها و حاشیه شهرها از بخش خصوصی با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند اما حوزه دارو همچنان دولتی و شبه دولتی است و یکی از علل عدم به روزرسانی صنعت داروی کشور و عدم موفقیت در بازارهای خارجی همین است که فرصت‌ها را از بخش خصوصی گرفته است.

وزیر بهداشت اظهارکرد: وزارت بهداشت حتما از تولیدات داخلی در صورتی که کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد حمایت می‌کند و در خریدهای متمرکز در صورتی که حتی 20درصد گرانتر قیمت برند بین المللی و با کیفیت باشد 90 درصد بازار داخل را در اختیارش قرار می‌دهیم اما انتظار نداشته باشید محصولی را بخریم که برای فرزند خودمان استفاده نمی‌کنیم و نمی‌توانیم به عنوان اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل سلامت مردم را به خطر بیندازیم.

هاشمی اضافه کرد: باید تولیدات داخل حداقل استاندارد بین المللی را داشته باشند تا حمایت شوند چون پول مردم و بیت المال امانتی است که باید از آن مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: قطعا دست کسانی که در حوزه صادرات فعال هستند می‌فشاریم و از آنها حمایت می‌کنیم اما نمی‌توانیم از تولیدکنندگان دارویی که می‌گویند یکی بخر دوتا یا سه تا ببر حمایت کنیم.

وی گفت: سلامت یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی است که باید از آن مراقبت کنیم.امیدوارم وضع اقتصادی مردم خوب شود.اقتصاد رونق بگیرد و بخش خصوصی تقویت شود و تولیدات بخش خصوصی هم در کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش پزشکی نیز حضور بخش خصوصی را نمی‌بینیم بچه‌های ما برای تحصیل به کشورهایی مثل فیلیپین و کشورهای عربی می‌روند که کیفیت آموزش آنها حتی در دانشگاهای درجه چهار ایران هم نیست ولی اجازه نداده ایم که بخش خصوصی در حوزه رشد کند.

کد خبر 395465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha