علی‌اصغر محمدی - خبرنگار: معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص وضعیت مراکز پیش‌دبستانی گفت: بیش از ۵ هزار مرکز پیش دبستانی در کشور فعال هستند که مجوزی از آموزش و پرورش دریافت نکرده‌اند و آموزش و پرورش نظارتی بر آنها ندارد.

پیش دبستانی

 ‌این در حالی است که براساس قانون سازمان مدارس غیردولتی تنها مرجع صدور مجوز فعالیت مراکز پیش‌دبستانی در کشور است.

مجتبی زینی‌وند توضیح داد: برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها مانند سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مساجد، شهرداری‌ها و بهزیستی در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی پیش دبستانی مجوز صادر کرده‌اند که باید مجوز خود را از سازمان مدارس غیردولتی دریافت کنند.

وی افزود: برای این کار سامانه‌ای آماده شده تا مراکز پیش دبستانی که از سایر سازمان‌ها و نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز فعالیت پیش دبستانی دارند با مراجعه به آن تقاضای صدور مجوز کنند. اگر حائز شرایط بودند مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و در غیراین‌صورت به مراجع ذیربط قانونی معرفی و از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: برخی مراکز پیش دبستانی هم در دبستان‌های دولتی برگزار می‌شود که آنها هم قانونی نیستند و باید از شورای نظارت مجوز اخذ کنند. درمناطق کم‌برخوردار که مردم تمکن مالی و پرداخت شهریه ندارند و مناطق دوزبانه پیش‌دبستانی از طریق خرید خدمات آموزشی انجام می‌شود.

به گفته زینی‌وند، هرسال دولت بودجه‌ای را برای پوشش پیش‌دبستانی در مناطق کم‌برخوردار و دوزبانه اختصاص می‌دهد که بودجه امسال برگزاری پیش دبستانی در این مناطق حدود 66میلیارد تومان است.

  • بدهی دستگاه‌ها به آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قانون شوراهای آموزش و پرورش گفت: در بسیاری از استان‌ها به‌طور جدی قانون شوراهای آموزش و پرورش اجرا شده و اکنون فرایندی در وزارتخانه برای پیگیری دریافت عوارض شهرداری‌ها فارغ از گرایش‌های سیاسی در دست انجام است.

زینی‌وند افزود: طی سال‌های 92تا 95درخصوص دریافت عوارض از شهرداری‌ها با افت و خیز روبه‌رو بودیم به‌گونه‌ای که کل دریافتی آموزش و پرورش از محل بند 3ماده 13قانون شوراها، تا 5درصد عوارض شهرداری‌ها در سال 94مبلغ 137میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 95به 77میلیارد تومان کاهش پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه ‌هم‌اکنون 679شورای آموزش و پرورش در سطح کشور فعالیت دارند، توضیح داد: وزیر آموزش و پرورش بر اجرای کامل قانون شوراهای آموزش و پرورش به‌منظور استیفای حقوق این وزارتخانه از عوارض شهرداری‌ها تأکید دارد. شوراهای آموزش و پرورش بستر تعامل سازمان یافته‌ای بین همه دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی در کمک به آموزش و پرورش هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره ضمانت اجرایی مصوبات شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در آخرین نامه‌ای که به مدیران کل ادارات آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده آمده که مصوبات شوراها با امضای استاندار به‌عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا ضمانت اجرایی داشته باشد. وی افزود: برخی مصوبات به‌دلیل بار مالی از سوی دستگاه‌ها اجرایی نشده و برخی مصوبات هم به‌دلیل آماده نبودن سازوکار در دستگاه‌های ذیربط اجرایی نشده که ما به‌طور جد پیگیر اجرای مصوبات شوراهای آموزش و پرورش هستیم که یقینا بسیاری از مصوبات اجرایی خواهدشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره تبدیل به احسن برخی فضاهای آموزشی که در مناطق تجاری یا کنار بزرگراه‌ها و مناطق شلوغ واقع شده‌اند، اینگونه توضیح داد: 2نکته را باید مدنظر قرار داد؛ یکی تصمیم‌گیری درباره واگذاری فضای آموزشی است و دیگر اینکه چه فضایی قرار است در ازای آن خریداری شود که در حیطه اختیارات شورای آموزش و پرورش استان است.

به گفته وی، شورای آموزش و پرورش استان‌ها متناسب با شرایط و ملاحظات استان، تحقیق، بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند و ما هم در ستاد وزارتخانه نمی‌توانیم به آنها بگوییم که فلان فضای آموزشی را بفروشند تا فضای دیگری به ازای آن تهیه شود.

  • فعالیت شوراهای آموزش و پرورش در مناطق آزاد تجاری

وی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چرا مناطق آزاد تجاری به توسعه آموزش و پرورش شهرهای همجوار کمک نمی‌کنند، گفت: در این‌باره دستورالعملی تهیه و از سوی وزیر ابلاغ شد تا براساس آن آموزش و پرورش مناطق آزاد مستقیما با هماهنگی مدارس غیردولتی امور را پیش ببرند. قبلا هماهنگی بین اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها و سازمان مناطق آزاد تجاری وجود نداشت که این ناهماهنگی موجب شده بود تا مدارس در این مناطق با کمبودهایی روبه‌رو شوند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افزود: روی این موضوع کار کردیم و نهایتا منتج به تشکیل شورای راهبردی آموزش و پرورش مناطق آزاد به ریاست وزیر آموزش و پرورش و نایب‌رئیسی سازمان مناطق آزاد تجاری شد که دبیرخانه آن در سازمان مدارس غیردولتی مستقر است. خوشبختانه اکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و آخرین جلسه مربوط به منطقه آزاد اروند بود که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس منطقه آزاد اروند برگزار شد و مبلغ 42میلیارد تومان به آموزش و پرورش منطقه اروند اختصاص پیدا کرد. وی تصریح کرد: اگر شورای راهبردی آموزش و پرورش مناطق آزاد در همه مناطق آزاد تجاری کشور تشکیل شود بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش این مناطق رفع خواهد شد.

  • تغییر کاربری فضاهای آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص تغییر کاربری برخی از زمین‌هایی که کاربری آموزشی دارند، گفت: برخی از زمین‌ها با کاربری آموزشی در اختیار شهرداری‌ها و برخی هم در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است. یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش به لحاظ تأمین فضای آموزشی داشته این بوده که این زمین‌ها کمتر به آموزش و پرورش اعلام شده‌است. وی اظهار کرد: در برخی شهرها این موضوع پیگیری شده و نتایج خوبی در پی داشته است.

در برخی شهرها، شهرداری‌ها دستورالعمل تدوین کرده بودند که اگر پس از گذشت 3 تا 5 سال آموزش و پرورش نسبت به ایجاد فضای آموزشی در زمین‌هایی که برای این منظور درنظر گرفته شده اقدامی نکند، زمین تغییر کاربری داده و آن را واگذار کنند. به گفته زینی‌وند، یکی از دستور جلسات ثابت شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها پیگیری وضعیت زمین‌های با کاربری فضای آموزشی است. اگر فضایی کمتر از متراژی باشد که برای ساخت مدرسه دولتی مورد نیاز است، فضا برای ساخت مدرسه در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد. البته مؤسسان به هیچ وجه امکان تغییر کاربری این فضاها را ندارند و تا ابد این فضاها فضای آموزشی خواهند بود.

  • شناسنامه‌دار شدن آموزشگاه‌ها

مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش نیز گفت: 12هزار آموزشگاه علمی آزاد و زبان خارجی در سطح کشور فعال هستند که فرایند شناسایی و اعتباربخشی این آموزشگاه‌ها از اسفند امسال آغاز می‌شود. مجید طهرانیان با اشاره به وضعیت مراکز پیش دبستانی اظهار کرد: اسفند امسال درنظر داریم تا همه مراکز پیش دبستانی را ساماندهی کنیم، زیرا تعدادی از این مراکز از بخش‌های مختلف مانند بهزیستی مجوز دارند.

کد خبر 395476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha