همشهری آنلاین: هوش مصنوعی ابداعی توسط شرکت علی بابا و مایکروسافت توانست در آزمون درک مطلب در دانشگاه استنفورد انسان‌ها را شکست دهد.

براساس گزارش CNN، شركت علي‌بابا در اين راستا اعلام كرد اين اولين‌باري است كه يك ماشين توانسته در چنين آزموني انسان را شكست دهد. آزمون به توصيه متخصصان هوش مصنوعي در دانشگاه استنفورد برگزار شد تا توانايي‌هاي رو به رشد خوانشي رايانه‌ها مورد بررسي قرار گيرند. نرم‌افزار هوش مصنوعي علي‌بابا اولين گزينه‌اي بود كه توانست انسان را شكست دهد.

لو سي دانشمند ارشد پردازش زبان طبيعي در بخش هوش مصنوعي شركت علي‌بابا اين دستاورد را افتخاري بزرگ توصيف كرده است و در عين حال هشدار داده اين دستاورد ممكن است به از دست رفتن شغل تعداد زيادي از افراد منجر شود.

به گفته وي مي‌توان اين فناوري را به تدريج در كاربري‌هاي مختلفي مانند خدمات مشتريان، خدمات راهنمايي موزه‌ها، و پاسخگوي آنلاين به پرسش‌هاي پزشكي مورد استفاده قرار داد و نياز به نيروهاي انساني را به شكلي بي‌سابقه كاهش داد.

علي‌بابا درحال حاضر از اين فناوري براي مديريت روز فروش بزرگ خود، روز مجرد‌ها استفاده مي‌كند. اين روز بزرگترين روز خريد آنلاين در جهان است و به همين دليل از رايانه‌ها براي پاسخ‌گويي به حجم بزرگي از مشتريان استفاده مي‌شود.

پراناو راجپوركار يكي از محققان استنفورد كه اين آزمون را طراحي كرده بود مي‌گويد توانايي هوش‌مصنوعي علي‌بابا آغازي بزرگ براي هوش مصنوعي در سال 218 خواهد بود. در اين آزمون پرسش‌هايي درباره مقاله‌هايي در ويكيپديا مطرح شده‌بود. براي مثال داوطلب انساني و هوش مصنوعي متني درباره تاريخچه يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني بريتانيا با نام دكتر هو مطالعه مي‌كردند و پس از آن به پرسش‌هاي اينچنيني پاسخ مي‌دادند:نام كشتي فضايي دكتر هو چيست؟

هوش مصنوعي علي‌بابا در اين آزمون امتياز 82.44 را به دست آورد درحالي كه داوطلب انسان توانست امتياز 82.304 را به دست آورد. يك روز بعد هوش مصنوعي مايكروسافت توانست با امتياز 82.650 ركورد امتياز انساني را بشكند.

هوش مصنوعي تاكنون هرج و مرج فراواني را در صنايع گوشه و كنار جهان ايجاد كرده‌است،  روبات‌ها را جايگزين كارگران انبار ساخته، مديريت خودروهاي خودران را به عهده گرفته و حتي به كشاورزان در كشت محصولات بهتر كمك مي‌كند. 

کد خبر 395625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha