سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «اوشن ویونگ» شاعر جوان ویتنامی ـ آمریکایی با اولین مجموعه شعر خود جایزه ۲۵ هزار پوندی «تی.اس. الیوت» را به دست آورد.

ادبیات

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: جایزه «تی.اس. الیوت» که از مهم‌ترین جوایز شعر دنیا محسوب می‌شود، در بیست‌وپنجمین دوره خود نصیب «اوشن ویونگ» شاعر مجموعه «آسمان شب با زخم ترکش‌ها» شد.

کتاب این شاعر ۲۹ ساله درباره تاثیر پیامدهای جنگ بر نسل‌های مختلف است. «آسمان شب با رخم ترکش‌ها» برنده جایزه شعر «فوروارد» و جایزه «تام گان» هم شده است. «ویونگ» پس از «سارا هویی» دومین شاعر نوقلمی است که با اولین مجموعه شعر خود موفق به دریافت جایزه «الیوت» می‌شود.

این شاعر ویتنامی‌تبار از میان فهرست ۱۰ نفره نامزدهای نهایی این دوره که به خاطر نبود تنوع نژادی مورد انتقاد قرار گرفت، انتخاب شد. «ویونگ» تنها شاعر رنگین‌پوست میان نامزدهای «تی.اس. الیوت» امسال بود، در حالی که چندین نویسنده رنگین‌پوست دیگر نامزد جوایز مهم ادبی دیگر شده بودند.

«اوشن ویونگ» در سایگون به دنیا آمد و یک سال اول عمرش را در کمپ پناهندگان سپری کرد. او در دوسالگی به آمریکا رفته و در آنجا توسط مادر و مادربزرگش بزرگ می‌شود. غیبت پدر در زندگی او، ‌یکی از تم‌های تکرارشونده در بسیاری از آثار این شاعر است و او با اشاره به داستان‌های اساطیر یونان احساسات خود را در قالب شعر بیان کرده است. ویونگ هم‌اکنون استادیار دانشگاه ماساچوست است و دوره‌ای را برای نویسندگان و شاعران جوان برگزار می‌کند.

«ویونگ» برای کسب این جایزه ۲۵ هزار پوندی با «تارا برگین» شاعر «مرگ غم‌انگیز النور مارکس»، «کرولاین برد» شاعر «در این روزهای تحریم»، «داگلاس دان» شاعر «وزوز یک مگس»، «لیوتیا فلین» شاعر «رادیو»، «مایکل سیمونز رابرتز» شاعر «منکونیا»، «رابرت مینهینیک» شاعر «خاطرات آخرین انسان»، «جیمز شرد» شاعر «اقامتگاه متروک»، «ژاکلین سافرا» شاعر «تمام مادران خشمگین من» و «رادی لامسدن» شاعر «خیلی خوشحالم که خودم هستم» رقابت کرد. 

از برندگان پیشین این جایزه شعر می‌توان به «دن پترسون»، «تد هیوز»، «کارول آن دافی» و «شارون اولدز» اشاره کرد.

این بیست‌وپنجمین دوره برگزاری جایزه «تی‌.اس. الیوت» بود که از سال ۱۹۹۳ برای بزرگداشت نام «توماس استرنز الیوت» ـ شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی برنده‌ نوبل ادبیات ـ نام‌گذاری شده است.

او در سال ۱۸۸۸ در ایالت میسوری آمریکا به دنیا آمد و در مجموع، هفت نمایش‌نامه، ۱۷ اثر غیرداستانی و ۱۰ کتاب شعر نوشت. «الیوت» از کسانی چون «هومر»، «دانته»، «شکسپیر» و «جوزف کنراد» الهام گرفت و خود الهام‌بخش نویسندگان دیگری شد.

«تی.اس. الیوت» در دوران زندگی، جایزه‌های متعددی دریافت کرد که به نوبل ادبیات، نشان لیاقت از پادشاه جورج ششم در سال ۱۹۴۸، نشان افتخار دولت فرانسه در سال ۱۹۵۱، جایزه‌ «گوته» در سال ۱۹۵۵، مدال «دانته» در سال ۱۹۵۹، نشان شوالیه‌ ادبیات و هنر فرانسه در سال ۱۹۶۰ و نشان آزادی ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۶۴ می‌توان اشاره کرد.

کد خبر 395682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha