شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

دکتر اسماعیل کهرم - استاد دانشگاه: نامگذاری روزی به‌نام پدر یا روز مادر یا روز معلم، یک یادآوری است. اگرنه هر روز، روز مادر یا پدر یا معلم است. ما نمی‌توانیم در طول سال به آنها بی‌احترامی کنیم و تنها در یک روز برای آنها دسته‌گل بخریم.

کهرم

این یک اقدام سمبلیک است که برای یادآوری و ارزش و اعتلای روزی به نامشان نامگذاری می‌شود. در مورد وقایع هم، نامگذاری یک روز، در واقع یادآوری است؛ یادآوری به مردم تا مفهوم «هوای پاک» بازشناسی و قدر دانسته شود. در واقع عنوان چنین روزی به این معناست که همه تلاش کنیم تنها در یک روز از سال، بتوانیم آسمان آبی را ببینیم.

من به‌عنوان یک کارشناس کارم نقد است. از سال گذشته تاکنون هوای تهران وضعیت بدتری داشته‌است. ما از سال گذشته تاکنون تنها 2روز هوای پاک داشتیم. بنابراین به‌عنوان یک کارشناس معتقدم و می‌گویم که «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» یا باز هم به قول سعدی «دو صد گفته چون نیم کردار نیست.»

اگر بخواهم قبای کارشناسی را از تن درآورم و به هیئت یک شهروند در مورد روز هوای پاک سخن بگویم، تنها یک سخن مطرح است. من به‌عنوان شهروند این شهر حق دارم تا از هوای پاک بهره‌ ببرم و توقع دارم دست‌کم مدیران شهری این حداقل شرایط زیستی را برایم فراهم کنند.

از این‌رو انتظار این است تا مدیران و مسئولان مختلف چه در سطح شهر و چه در سطح ملی، وقت را غنیمت بشمارند و کاری کنند تا نسبت به این حس شهروندان پاسخگو باشند. حداقل انتظار این است که همین مسئولان شهری به شهروندان گزارش دهند که از سال گذشته تا به امروز چه اتفاقی برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام داده‌اند؟ مثلا بگویند با اعمال طرح زوج و فرد چه تعداد ماشین کمتر در مرکز شهر تردد کرده‌است و این تردد کمتر چه تأثیری در کاهش آلایندگی‌ها داشته. یا مثلا مترو چه پیشرفتی کرده و چه مقدار آلودگی را کم کرده‌است. یا گسترش فضای سبز نسبت به برنامه‌ها و طرح‌ها در چه مرحله‌ای است.

تقریبا 4 سال پیش، شهردار قبلی، در کپنهاگ در کنفرانسی سخنرانی کرد. آقای قالیباف در آن سخنرانی گفت که برای رفع آلودگی هوای تهران سیاستی دوگانه دارد. در گام اول متروی تهران گسترش خواهد یافت و در گام دوم نیز فضای سبز شهر نیز توسعه و افزایش خواهد یافت. اگر براساس صحبت‌های شهردار سابق این دو اتفاق در تهران رخ می‌داد، شاید الان وضعیت هوای تهران این نبود. نکته دیگر اینکه شهردار فعلی و مجموعه مدیران شهرداری و دولت پس از این دو اتفاق چه برنامه عملی در دست دارند تا آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها کاسته شود.

واقعیت این است که ما ناگزیر از اقدام عملی برای رفع آلودگی هوا هستیم. اینکه دولت و شهرداری چه‌کار عملی برای دست‌یافتن به آن در دست اجرا دارند؟ ما به‌عنوان شهروندان این شهر هم از دولت و هم از نهادهای ذیربط مانند شهرداری مطالبه داریم. باید مسئولان و مدیران شهر هر ساله و به مناسبت هوای پاک به شهروندان گزارش دهند و از اقدامات یک سال گذشته گزارش دهند تا همه بدانیم برای بهترکردن وضع هوای تهران چه اقدامی صورت گرفته‌است. اگرنه این هوا و این آلودگی، به زور باد و باران رفع می‌شود و نیاز به هیچ سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نیست.

کد خبر 395891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha