همشهری آنلاین: رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران به دلیل مفروضاتی که دارد نشانگر سهم واقعی آلاینده‌ها در پایتخت نیست، گفت: علت آلودگی هوای تهران بافت نارسای شهری است.

تهران

به گزارش مهر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در نشست تخصصی آلودگی هوای شهر تهران و راهکارهای اجرایی رفع آلودگی گفت: موضوع آلودگی هوا از گذشته‌های دور در تهران وجود داشته است. سندی مربوط به سال ۵۸ درباره سیاست‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که نخست وزیر وقت آن را ارائه داده بود. در این سند موارد زیست محیطی از جمله آلودگی هوا بیان شده بود.

محمدحسین بازگیر تصریح کرد: علت آلودگی هوای شهر تهران بافت نارسای شهری است. وسایل نقلیه و منابع متحرک نیز از جمله عوامل آلودگی هوای کلان‌شهر تهران هستند. ارتقای کیفیت خودرو و کیفیت سوخت از جمله راهکارهای نهایی است که باید در کلان‌شهر تهران اجرا شود.

وی تاکید کرد: هر سازمان و نهادی باید وظایف خود را به درستی انجام دهد، گفت: به‌طور مثال مجموعه صنعت نباید شاکی از عدم توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و شهرداری شاکی از کیفیت سوخت باشد. اگر هر سازمان و نهادی روی وظایف خود تمرکز کند و آنها را در اولویت قرار دهد، هماهنگی بیشتری برای اجرایی کردن راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران خواهیم داشت.

بازگیر ادامه داد: ۳۸ سال است که طرح ترافیک در تهران اجرا شده و با هزینه طرح ترافیک می‌توانیم حمل و نقل عمومی راگسترش دهیم. اصل ایجاد محدودیت تردد و دریافت عوارض این است که هزینه را برای شهر صرف کنیم.

وی تاکید کرد: سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشانگر سهم واقعی منابع آلاینده نیست چرا که مفروضاتی دارد و تنها می‌تواند سند چشم اندازی باشد که به ما خط مشی کاهش آلودگی هوا را نشان بدهد. برای اینکه نقش منبع آلاینده و میزان آلایندگی آن مشخص شود باید نوع خودرو، سوخت آن، معبری که از آن عبور می‌کند و میزان استفاده از وسیله نقلیه مشخص باشد تا بتوان در مورد آلایندگی آن نظر قطعی داد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به این که سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران برای مقطع خاص و نقطه خاصی است، تصریح کرد: به طور مثال سیاهه انتشار سال ۷۵ را نمی‌توان در سال ۹۵ به کارببریم.

کد خبر 395980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha