شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

ایران روز گذشته یک روبات زیرآبی را برای بررسی وضعیت سانچی به محل غرق‌شدن نفتکش ایرانی فرستاد.

حوادث کشتی سانچی

این روبات قرار است اطلاعات جدیدی از لاشه نفتکش به کارشناسان مخابره کند؛ اطلاعاتی که می‌تواند به مبارزه با آلودگی محیط‌زیست کمک کند و اینطور که محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران می‌گوید، حتی احتمال داده می‌شود بتواند نشانه‌ای از پیکرهای پرسنل جان‌باخته‌ سانچی به زمین بفرستد. روبات ROV چیست، چه کاربردهایی دارد و نمونه‌ای که ایران به منطقه فرستاده، قرار است روی چه نوع عملیاتی تمرکز کند؟

  • روبات‌ ROV چیست؟

روبات‌هایی را که از راه دور قابلیت هدایت‌شوندگی دارند در اصطلاح Remotely operated underwater vehicle یا همان ROV می‌گویند. این روبات‌ها کاربردهای مختلفی دارند. از این روبات‌ها در صنایع نظامی، ارگان‌های تحقیقاتی و سازمان‌های امداد و نجات استفاده می‌شود.

  • چه ابزارها و امکاناتی دارند؟

روبات‌های ROV که برای عملیات شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با یک کابل به مرکز فرماندهی روی آب متصل هستند، ابزارهای تعیین موقعیت، چراغ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و حسگر سنجش آلودگی دارند.

  • عملیات چقدر طول می‌کشد؟

به گفته سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران، روبات زیرآبی روز گذشته به منطقه فرستاده شده و احتمالا دست‌کم یک روز مشغول کار و جست‌وجو باشد. با این حال، مدت دقیق عملیات بنا به شرایط محل ممکن است بیشتر شود.

  • امید به پیدا کردن پیکرها

محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش به همشهری می‌گوید: روبات ROV قرار است از بخش‌های مختلف نفتکش عکس و اطلاعات جمع‌آوری کند. سنجش وضعیت آلودگی هم جزو اهداف ماموریت است. اگر بتوانیم روبات را به محل استقرار خدمه یا جاهایی که احتمال داده می‌شود افراد در آن باقی مانده باشند بفرستیم، امکان سنجش وضعیت وجود خواهد داشت. اما تهیه عکس و اطلاعات تنها کاری است که روبات می‌تواند انجام بدهد. چون این روبات بازویی ندارد که اجساد یا هر وسیله دیگری را به روی آب منتقل کند.»

  • چرا از روبات استفاده می‌شود؟

سانچی به عمق اقیانوس فرو رفته و دسترسی به آن نقطه عملا برای غواص‌ها غیرممکن است. فشار آب و تاریک‌بودن محل غرق‌شدن کشتی امکان عملیات را از غواص‌ها می‌گیرد. به همین دلیل، ‌استفاده از روبات بهترین کار ممکن است.

  • روبات ایران تا چه عمقی نفوذ می‌کند؟

روبات ROV که ایران به منطقه فرستاده، قرار است تا عمق 115متری نفوذ کند. به گفته محسن بهرامی، این وسیله قرار است عکس و داده‌هایی از بخش‌های مختلف نفتکش، به‌خصوص بخش مخازن تهیه کند. این روبات قرار است شرایط مخزن‌ها را بررسی کند، ازجمله اینکه چقدر از مخازن آسیب دیده‌اند و آیا اینطور که گفته می‌شود، یکی از 14مخزن نفتکش تقریبا سالم باقی مانده یا نه؟

روبات

کد خبر 395996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha