وقتی که خبر باز شدن وی‌چت رسید، مردم به باز شدن تلگرام امیدوار شدند. در همین حین خبر رسید که اپلیکیشن‌های پرکاربرد یکی یکی از سد فیلترینگ رد می‌شوند و دسترسی به آنها برای کاربران ایرانی باز می‌شود.

تلفن همراه

پینترست، ساندکلود و فوراسکوئر احتمالا پرمخاطب‌ترین‌ شبکه‌های اجتماعی دنیا بودند که از مدتی پیش در ایران در دسترس کاربران قرار گرفتند. باز شدن این اپلیکیشن‌ها این احتمال را مطرح کرد که وعده باز شدن فیلترها آرام آرام در حال عملی شدن است. در دسترس قرار گرفتن مجدد تلگرام هم امیدها را زنده کرد.

در آن زمان هنوز خیلی از سرویس‌های خارجی که اسم‌شان در بالا برده شد، در دسترس بودند اما با رفع فیلتر تلگرام همه امیدها نقش بر آب شد و تمام اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مشهور بار دیگر از دسترس کاربران خارج شدند؛ بدون اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره آن اطلاع‌رسانی کرده باشد. روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به فیلتر شدن مجدد این اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها به همشهری اعلام کرد که این وزارتخانه تنها اجرا‌کننده دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

  • اینها لیست شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌های مشهوری است که بار دیگر به پشت سد فیلترینگ بازگشتند
  • «پینترست» نام یک شبکه اجتماعی است که از ترکیب 2کلمه انگلیسی Pin به‌معنای آویزان کردن و Interest یعنی علاقه‌مندی تشکیل شده است. کاربران این شبکه، هر محتوای تصویری (عکس یا فیلم) که برایشان جالب باشد را در اینجا پست کرده یا دنبال می‌کنند. پینترست مثل اینستاگرام عکس‌محور است با این تفاوت که افراد به جای دنبال‌کردن اشخاص، عکس موضوع‌های مختلف را دنبال می‌کنند. تمام خدمات این سایت رایگان است و کاربرانش می‌توانند عکس‌هایشان را با موضوع‌های مختلف طبقه‌بندی کرده و در این فضا به اشتراک بگذارند. دسته‌بند‌ی‌های عکس‌ها در پینترست هم شکل خاص خودش را دارد؛ رنگ‌های مختلف، موضوع‌های خاص، اشخاص و اماکن جزو دسته‌بندی‌های پینترست هستند.
  • «فوراسکوئر» یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است که بنا به محل قرارگرفتن مخاطب به او سرویس‌های مختلف را معرفی می‌کند. رستوران، کافه، سینما و تئاترهایی که در اطراف فرد باشند، ‌بنا به امتیاز کاربران طبقه‌بندی شده‌اند و در دسترس کاربر قرار می‌گیرند.

هرکس بنا به تعداد محل‌هایی که دیده، یادداشت‌هایی که گذاشته و امتیازهایی که به نوع خدمات‌دهی مکان‌های تفریحی مختلف داده، اعتبار کسب می‌کند. یادداشت‌هایی که در این اپلیکیشن گذاشته می‌شود، تأثیر زیادی در رونق گردشگری و کسب و کارهای محلی گذاشته تا جایی که کسب امتیاز بالا توسط کاربران در این اپلیکیشن یکی از معیارهای برتری بین فروشگاه‌های کوچک به شمار می‌رود.

  • «سوآرم» یک اپلیکیشن موبایل است که به کاربران اجازه می‌دهد تجربه‌هایشان در یک محل خاص را با بقیه به اشتراک بگذارند. این اپ که یکی از اپلیکیشن‌های جانبی «فوراسکوئر» است، امکانات خاصی به مشتری‌هایش ارائه می‌کند؛ ازجمله اینکه کاربران با انتخاب یک محل می‌توانند ببینند کدام یک از دوستان‌شان در آن اطراف حضور دارند. در این برنامه، هرکس یک لوگو و آرم مشخص دارد و زمانی که در جایی حاضر می‌شود، می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار حضورش را در آن محل خاص اعلام کند. بعد از تمام شدن برنامه یا ترک محل، کاربر می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار وارد «فوراسکوئر» شده و درباره جایی که رفته و خدماتی که دریافت کرده، یادداشت بگذارد. هرکس بیشترین حضور را در یک محل داشته باشد، امتیاز بیشتری می‌گیرد. این برنامه بیشتر به درد گروه‌های کوچک دوستانه‌ای می‌خورد که می‌خواهند همزمان در یک محل قرار بگذارند.
  • «ساوندکلود» که در آلمان ساخته شده، یک اپلیکیشن آنلاین پخش موسیقی است که به اکثر زبان‌های دنیا آهنگ و محتوای صوتی در آن قرار داده شده است. کاربران این شبکه می‌توانند موسیقی‌های دلخواهشان را از این طریق به‌صورت آنلاین گوش کنند. امکان دانلود کردن برخی آهنگ‌ها در کنار خدماتی که ساوند کلود برای پخش موسیقی به سایت‌ها و وبلاگ‌ها ارائه می‌کند، باعث شده که این اپلیکیشن یکی از پرکاربردترین سامانه‌های پخش موسیقی در تمام جهان باشد. استفاده از خدمات این اپلیکیشن رایگان است، با وجود این خیلی از آهنگسازان ترجیح می‌دهند آهنگ‌هایشان را برای نخستین‌بار در اینجا ارائه کنند، چون ضمن اینکه پول و حق کپی‌رایت به آنها پرداخت می‌شود، موسیقی‌شان در سطح وسیعی معرفی شده و در عین حال، صاحب اپ هم از راه‌های مختلفی مثل پخش تبلیغات کوتاه درآمد کسب می‌کند.
  • «مدیوم» یکی از پرطرفدارترین سایت‌های جهانی است که به کاربرانش برای راه‌اندازی وبلاگ کمک می‌کند. سازندگان این اپلیکیشن ادعا کرده‌اند، می‌خواهند به کاربرانشان کمک کنند تا طرز فکر و ایده‌هایشان را در جمله‌های کوتاه به دنیا عرضه کنند.

کاربران این سایت می‌توانند محتواهایی که به‌نظرشان جالب است را در این سامانه ارائه کنند. با این همه تفاوت‌هایی هم نسبت به وبلاگ‌های سنتی وجود دارد، ازجمله اینکه در این شبکه اجتماعی، هرکاربری می‌تواند یک پست یا نوشته را با دیگران به اشتراک بگذارد. نوشتن دیدگاه هم با نوآوری‌هایی در این سیستم همراه بوده و یادداشت ‌گذاشتن برای یک پست در وبلاگ‌های مدیوم، شباهت‌های زیادی به یادداشت‌ نوشتن در شبکه‌های اجتماعی دارد. در این شبکه، هر کاربر می‌تواند کاربر یا موضوع مورد علاقه‌اش را دنبال کرده و پست‌های وبلاگی مورد علاقه‌اش را از نگاه چند کاربر که درباره یک موضوع واحد نوشته‌اند، به اشتراک بگذارد.

  • «کورا» یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌های سؤال و جواب آنلاین در تمام جهان است. مخاطبان این شبکه اجتماعی، پرسش‌هایشان را در اینجا ثبت می‌کنند و هرکس که جواب‌شان را بداند، یک پست کوتاه در این‌باره منتشر می‌کند. کاربران این شبکه می‌توانند به پاسخ‌ها امتیاز بدهند و در نهایت، پاسخی که از بقیه معتبرتر است و امتیاز بالاتری به‌دست آورده، به‌عنوان جواب قطعی برای کاربران نمایش داده می‌شود.
  • «ردیت» یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌های اشتراک‌گذاری اخبار در جهان است. در این سایت 186میلیون کاربر از 186کشور جهان عضو هستند و کل مطالبی که در سایت قرار داده شده، بیشتر از 6میلیارد صفحه است. در این شبکه، کاربران اخباری را که می‌شنوند یا برایشان جالب است، منتشر می‌کنند. بقیه کاربران هم در اینجا نظرشان را درباره این خبر منتشر می‌کنند و به آنها امتیاز می‌دهند. خبرها و مطالب براساس این امتیازها می‌تواند داغ و جنجالی شود. کاربران ردیت لزوما خبرنگار نیستند؛ به همین دلیل، برخی از آنچه در این شبکه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند شایعه باشد اما در نهایت بحث کاربران مشخص می‌کند که یک خبر تا چه حد قابل اعتبار است.
کد خبر 396111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha