همشهری آنلاین: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای سه پروژه اقتصاد مقاومتی با هدف رفع فقر بین نسلی در کشور خبر داد.

ربیعی

به گزارش مهر، علی ربیعی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، عشایر و روستایی، گفت: سه پروژه اقتصاد مقاومتی را در جهت رفع فقر بین‌نسلی، عدالت منطقه‌ای و جهت‌گیری برای رفع نابرابری در کشور دنبال می‌کنیم اما نمی‌توانیم بگوییم در دو تا سه برنامه این نابرابری‌ها رفع می‌شود.

وی با اشاره به بیمه روستاییان عشایر، افزود: این یک بیمه عدالت‌جویانه است و وجه حمایتی آن بیشتر است این در حالی است که سالمندی در روستا با فقر آمیخته می‌شود که اتفاق خوبی نیست. باید کاری کنیم تا فقر و سالمندی روستایی کم شود و کاهش نگرانی از آینده را در این افراد کم کنیم چرا که بخشی از مهاجرت‌ها به دلیل همین نبود امنیت روانی است.

ربیعی گفت: به نظر می‌رسد دولت در معرض یک آزمایش بزرگ قرار گرفته وضعیت ریزگردها و آلودگی را داریم البته موضوع ریزگردها یک پدیده ۴ ساله نیست اما تمام این مشکلات یک فرصت است که دولت کارآمدی خود را نشان دهد.

وزیر رفاه با تأکید بر اینکه باید بیمه روستایی به اشتغال روستایی منجر شود، افزود: بیمه‌هایی با تنوع بیشتر در روستاها باید ایجاد کنیم تا هر اشتغال روستایی با حمایت بیمه‌ای ارزان همراه شود و در این صورت بهره‌مندی افراد هم بیشتر خواهد شد و امیدواریم وام ۱۲ میلیونی روستایی را هم به آن گره بزنیم.

وی از تفاهم با سازمان برنامه و بودجه در زمینه وضعیت بازنشستگی صندوق بیمه روستاییان خبر داد و گفت: باید تعادل بین منابع و مصارف را هم در جهت‌گیری‌ها داشته باشیم چرا که دولت به صندوق بیمه عشایر و روستایی تا پایان سال ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهکار می‌شود و این صندوق کسری بین ۸ تا ۱۲ هزار میلیاردی دارد.

ربیعی ادامه داد: این صندوق روستایی جوان است و ۸۱ درصد ارزش دارایی آن بیشتر شده اما مراقبت می‌خواهد چرا که مسیرهای غلط در واگذاری‌ها در سایر صندوق‌ها را داشته‌ایم اما در این صندوق نیست و این در حالی است که من بیش از ۷۰ درصد وقت خود را درگیر این واگذاری‌های غلط می‌کنم این صندوق‌ها از یک طرف با بی‌پولی و از طرفی با واگذاری‌های اشتباه مواجهند که باید به آنها پاسخ بدهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه حمایت اجتماعی، گفت: بخش اول از لایه حمایت اجتماعی به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مربوط بود که انجام گرفت بخش دوم آن در قانون برنامه ۹۷ است که دنبال می‌شود، ابعاد فقر را بررسی کرده‌ایم و در آن فقط فقر درآمدی را ندیدیم بلکه یک لایه میانی تعریف شده و انتظار داریم در صندوق بیمه روستاییان نیز لایه مشارکتی ایجاد شود و آیین‌نامه ‌آن نیز تهیه و تقدیم دولت گردد.

وی با اشاره به اینکه ۶ میلیون نفر در کشور دفترچه تأمین اجتماعی ندارند، افزود: اگر این تعداد دارای دفترچه بیمه شوند ریسک سالمندی را کاهش داده‌ایم و با سازمان برنامه و بودجه در تفاهم هستیم تا بیمه فراگیر اجتماعی را جلو ببریم البته این بیمه به صندوق روستاییان واگذار شده که باید بخش مشارکتی آن تقویت شود.

ربیعی گفت: یکی از مشکلات صندوق بیمه روستاییان عشایر این است که روستاییان با مفاهیم صندوق آشنا نیستند و باید کاری کنیم فرهنگ بیمه‌پذیری را در آنها افزایش دهیم.

کد خبر 396223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha