مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش هیات ملی علوم آمریکا از افزایش رقابت بین‌المللی در تولید مقاله‌های علمی خبر می‌دهد، اما درعین حال اعلام می‌کند که قدرت آمریکا در این زمینه کاهشی نیافته‌است.

براساس گزارش واشنگتن‌پست،‌چين براي اولين‌بار در زمينه مجموع تعداد انتشارات علمي از آمريكا سبقت گرفته‌است. براساس گزارش هيئت ملي علمي آمريكا، رقابت با آمريكا برسر توليد مقاله‌هاي علمي به واسطه افزايش سرمايه‌گذاري چين و ديگر كشورهاي درحال توسعه در زمينه علم و فناوري افزايشي قابل توجه يافته‌است. 

به گفته ماريا زوبر از محققان MIT و مدير هيئت ملي علوم آمريكا، اين برتري چين درواقع به واسطه افزايش ميزان خروجي علمي ديگر كشورها است نه كاهش توليد علم در آمريكا، و اين افزايش تلاش باعث شده تا خروجي علمي آمريكا نسبت به ديگر كشورها مانند چين كمتر ديده شود.

اين تغيير چشم‌انداز ناشي از افزايش حجم انتشار مقالات علمي است: چين در سال 2016 بيش از 426 هزار مقاله علمي منتشر كرده‌است، يعني 18.6 درصد از مجموع مقاله‌هاي منتشر شده در پايگاه داده‌هاي الزوير. درحالي كه تعداد توليد علمي آمريكا 409 هزار مقاله‌است. هندوستان در اين زمينه از ژاپن سبقت گرفته و ديگر كشورهاي درحال توسعه روندي رو به سعود را در پيش گرفته‌اند.

اما در بخش رتبه‌بندي بيشترين ميزان ارجاع به مقالات علمي، سوئد، سوئيس و آمريكا رتبه اول تا سوم را به دست آورده‌اند، اتحاديه اروپا در مقام چهارم و چين در مقام پنجم قرار دارند.

بيشترين ميزان سرمايه‌گذاري در زمينه تحقيقات و توسعه علم نيز توسط آمريكا صورت گرفته‌است. اين كشور در سال 2015 درحدود 500 ميليارد دلار يا 26 درصد از مجموع هزينه جهاني را صرف توسعه علم كرده‌است. ذر اين بخش چين با 400 ميليارد دلار در رتبه دوم قرار دارد اگرچه ميزان سهم اين كشور در سال‌هاي اخير رو به افزايش گذاشته‌است. 

کد خبر 396258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha