همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مشکلاتی که در زمینه واردات دارو وجود دارد، گفت: تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

به گزارش مهر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ارتباط با موضوع بودجه سلامت به مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: قسمتی از منابع سلامت اضافه شده که البته عمده این منابع از محل اوراق خزانه اسلامی و قسمتی هم احکام کمیسیون تلفیق است.

حریرچی با اعلام اینکه ما منتظر هستیم بودجه سلامت در صحن علنی مجلس مورد بحث قرار گیرد، افزود: دستاوردهای عظیمی در ارائه خدمات به مردم داشته ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اضافه شدن ۲۴ هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت یازدهم گفت: با توجه به اینکه برای راه اندازی این طرح‌ها نیازمند تأمین هزینه و نیروی انسانی جدید هستیم متأسفانه در حال حاضر امکان راه اندازی آنها وجود ندارد.

به گفته حریرچی مجوز جایگزین برای نیروهای بازنشسته در حوزه سلامت صادر نشده و از همین رو با توجه به اینکه مجوز جذب ۱۶ هزار نیروی جدید صادر شده اما منابعی برای آن دیده نشده است.

وی با بیان این مطلب که نوع هزینه در نظام سلامت جاری و روزمره است، خاطرنشان کرد: ما شدیداً نگران سرمایه گذاری‌ها در این حوزه هستیم. وقتی منبع لازم دیده نمی‌شود قطعا برای اجرای برنامه‌های خود با مشکل مواجه خواهیم شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که قبل از اجرای طرح تحول سلامت فقط ۱۷ درصد پزشکان تمام وقت بودند، ادامه داد: بعد از اجرا توانستیم این میزان را به ۵۱ درصد افزایش دهیم.

حریرچی همچنین با اشاره به نرخ ویزیت متخصص در بیمارستان‌های دولتی که چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، تصریح کرد: این ویزیت در بخش خصوصی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که این مابه التفاوت را ما پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان که عنوان می‌کنند این وزارتخانه می تواند با منابع موجود هزینه ها را تأمین کند، اظهار داشت: در هر نظام اقتصادی، صرفه جویی امکانپذیر است اما هر کدام از آنها نیازمند الزامات و تغییراتی است.

حریرچی کنترل هزینه های طرح تحول سلامت و ارزان سازی خدمات سلامت را به عنوان یک برنامه طولانی مدت مطرح کرد و افزود: هنوز پولی که دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامت هزینه می کنند نسبت به کشورهای هم سطح خودمان کمتر است ولی هزینه‌هایی که مردم هزینه می‌کنند به طرز معناداری بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: دستاوردهای حوزه سلامت در ۱۰ سال اخیر نسبت به منابعی که در اختیار داریم متوسط به بالا است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه عنوان می شود به زودی در تأمین داروهای وارداتی دچار مشکل خواهیم شد، گفت: قرار است ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع جدید توزیع شود که ۴۰۰ میلیارد آن از محل بیمه ها و ۲ هزار میلیارد از منابع مستقل است که بخش عمده مشکلات دارویی با این اعتبار رفع می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که وزیر بهداشت به بیمارستان‌ها دستور دادند براساس نیاز و ذخیره استراتژیک برای دارو اقدام کنند، افزود: در حال حاضر مقدار زیادی دارو در انبارها موجود است ولی آنچه می بایست به آن توجه کنیم این است که مشکل نظام دارویی ما با مصرف داخل حل نمی شود.

حریرچی ادامه داد: ظرفیت بازار دارویی ما بیش از مصرف کشور است و تنها راه رشد صنعت دارو ورود به بازار صادرات است.
وی با تأکید بر اینکه ما اجازه واردات موازی دارو را صادر کرده ایم، تصریح کرد: اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو بخشنامه ای را صادر کرده و از واردکنندگان دارو درخواست کرده قیمت‌های خود را اعلام کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر این اساس قیمت ارزی داروهای وارداتی نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته و ما معتقدیم که این تصمیم مقرون به صرفه است.

حریرچی خاطرنشان کرد: برخی از واردکنندگان دارو فکر می‌کنند با ایجاد کمبود دارو می توانند مشکل قیمت را حل کنند در حالی که این گونه نبوده و ما معتقدیم این واردات با حاشیه سود قابل قبول صورت می‌گیرد.

کد خبر 396320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha