همشهری آنلاین: گروهی از محققان موفق به ایجاد الگوریتم یادگیری ماشینی شده‌اند که می‌تواند با دقتی بالا و با آنالیز صدای افراد احتمال ابتلای آنها به جنون را تشخیص دهد.

رایانه

براساس گزارش نيواطلس، گروه محققان روانشناسي رايانه‌اي و تصويربرداري عصبي IBM، مدتهاست كه در تلاشند راهي را براي ارزيابي دقيق حالات روحي بيمار با استفاده از نمونه گفتاري وي بيابند و مقاله‌اي كه در سال 2015 از اين تحقيقات منتشر كردند نشاندهنده موفقيت اوليه آزمايش‌هاي اين تكنيك بوده است.

اكنون محققان با كمك گرفتن از پروتوكل ارزيابي متفاوت، توانستند از اين سيستم براي پيش‌بيني آغاز جنون در بيماران با دقت بيش از 80 درصدي، دوسال پيش از آغاز نشانه‌ها استفاده كنند.

اين سيستم از متن گفتگو با افرادي كه در معرض ابتلا به جنون قرار داشتند و در حدود يك چهارم آنها طي دو سال بعدي به اين بيماري مبتلا شدند استفاده كرد. در اين گفتگو‌ها از داوطلبان درخواست شد تا ميزان درك خود را از يك داستان كوتاه توضيح دهند و سيستم الگوي گفتاري آنها را مورد بررسي قرار داد و با دقتي 83 درصدي توانست احتمال ابتلاي داوطلبان به جنون را تشخيص دهد.

به گفته محققان آناليز و ارزيابي گفتار نسبت به ديگر تكنيك‌هاي ارزيابي رايانه‌اي تكنيكي ساده و ارزان‌قيمت به شمار مي‌رود كه مي‌توان از آن در روانشناسي و ديگر حوزه‌هاي علمي استفاده كرد.

اما اصلي‌ترين كارايي اين سيستم يادگيري ماشيني مطالعه روي بيماري‌هايي نظير پاركينسون، آلزايمر و افسردگي است و هدف نهايي از ايجاد اين سيستم ايجاد اپليكيشن‌هاي تشخيصي است كه مي‌توانند براساس الگوي گفتاري افراد به آنها نسبت به خطر ابتلا به بيماري‌هاي رواني هشدار دهند.

کد خبر 396354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha