همشهری آنلاین: فرماندار سرپل ذهاب درباره چگونگی هزینه‌کرد پول‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم برای زلزله‌زدگان گرفتند، گفت هنوز در این رابطه ابهام وجود دارد.

زلزله کرمانشاه

اکبر سنجابی، فرماندار سرپل ذهاب، در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره آخرین وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و در واکنش به اینکه گفته می‌شود؛ هنوز ۶۰ درصد زلزله‌زدگان کانکس ندارند و زیر چادرها زندگی می‌کنند، گفت: به افرادی که ساکن ملکی در روستا یا شهر باشند که آن ملک، احداثی نوع ۱ باشد به آنها کانکس می‌دهیم. در حوزه شهری، صاحبان ۷۰۰ واحد تاکنون مراجعه نکرده‌اند که آیا می‌خواهند وجه نقد بگیرند یا کانکس.

وی با اشاره به اینکه تعدادی واحد در حوزه روستایی نیز وجود دارد که در مرحله لکه‌گیری هستند، گفت: به مردمی که خانه‌هایشان واحدهای تعمیری نوع ۱ و ۲ و ۳ هستند، کانکس تعلق نمی‌گیرد.

سنجابی درباره ابهاماتِ مطروحه درباره کمک سلبریتی‌ها و افراد مشهور به زلزله‌زدگان کرمانشاه، گفت: تقاضا داریم که این افراد با سرعت عمل بالاتری بیایند و کمک‌ها را تقسیم کنند و از ما حتما اطلاعات بگیرند. امیدواریم که کمک‌ها زودتر دست مردم ما برسد یا اگر هم رسیده، این افراد باید به مردم اطلاع رسانی کنند.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: یک بار ۲- ۳ نفر از نمایندگان علی دایی پیش ما آمدند و قرار شد، باز برگردند، که خبری نشد؛ یک بار هم با خانم نیکی کریمی دیداری داشتیم و ایشان طرحی داشتند و قرار بر این شد که دوباره بازگردند. متاسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که افراد مشهور به صورت مستقیم یا با واسطه از ما تقاضا دارند که قطعه زمین مشخصی به آنها داده شود تا در آنجا ساخت و ساز کنند یا اقدامات لازم را انجام دهند، این در حالی است که متاسفانه کمبود زمین داریم و قیمت زمین‌ها گران است. بنابراین ما زمینی نداریم که به این افراد بدهیم تا در آن ساخت‌وساز کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: به این افراد توصیه کردم که شما به سراغ اقشار ضعیف جامعه ما بروید. به طور مثال ما اینجا ۱۲۰ خانم داریم که بی‌سرپرست شده‌اند و بانک اطلاعاتی آن موجود است. بیایید برای اینها ملک یا کانکس درنظر بگیرید؛ این ابهام هنوز در رابطه با کمک‌ها همچنان وجود دارد؛ به هر حال این کمک‌ها باید جایی هزینه شود و یا اطلاع‌رسانی صورت گیرد. بالاخره ما (مسئولان) یا مردم شهر باید این کمک‌ها را دیده باشند.

سنجابی دغدغه اصلی مردم زلزله‌زده کرمانشاه را اسکان موقت و سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: دغدغه دیگر مردم، بحث اسکان دائم و بازساری خانه‌هایشان است و بهترین جایی که می‌شود؛ کمک‌های افراد مشهور و خیرین در آنجا هزینه شود، بخش بهداشتی و اسکان دائمی مردم است. تاکنون بیش از ۱۰ واحد مسکونی در حوزه روستایی تحویل مالکان داده شده است.

فرماندار سرپل ذهاب درباره وضعیت بد زلزله‌زدگان پس از بارش برف و باران، گفت: زندگی در زیر چادر و کانکس سخت است. این مردم تا دیروز در فضای بهتر و با امکانات بهتری بودند و امروز در کانکس‌های ۱۲ یا ۱۵ متری گذران زندگی می‌کنند.

سنجابی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مردم در حال تعمیر خانه‌هایشان هستند و بعضی از خانه‌ها حتی تعدادی تعمیر شده‌اند، گفت: اما پس لرزه‌ها و زمین لرزه‌های پی‌در پی در این استان، باعث شده که مردم جرات بازگشت به زیر سقف را نداشته باشند، البته بخشی از مردم به خانه‌هایشان بازگشته‌اند.

وی درباره نارضایتی مردم از وضعیت سرویس بهداشتی و حمام، گفت: وضعیت بهتر شده، اما همچنان کم و کسر داریم. واقعیت این است که برخی از مردم از سرویس‌های بهداشتی و حمام منازل مسکونی خود استفاده می‌کنند و اینگونه نیست که همه مردم سرپل، از حمامی که ما برای آنها تعبیه کرده‌ایم، استفاده کنند.

فرماندار سرپل ذهاب در پاسخ به این سوال که آیا کمک‌های خیرین و هلال احمر به مردم زلزله‌زده قطع شده است؟ گفت: کمک‌ها کم شده، اما قطع نشده است. درخواست ما در حال حاضر در حوزه کانکس و سرویس بهداشتی است. خیرین عزیز هر وسیله یا کانکسی که می‌آورند، حتما به ما مراجعه کنند، چرا که ما به طور مثال خانواده شهدا، جانبازان، اقشار خاص مانند زنان باردار، بیماران خاص و سرطانی و یا افرادی که دارای اختلالات خاص هستند را دسته بندی کرده‌ایم و آمادگی داریم که این بانک اطلاعاتی را در اختیار خیرین بگذاریم تا خودشان انتخاب کنند و اختیار توزیع با خودشان است.

وی اضافه کرد: ما فقط تاکید داریم که کمک‌ها حتما به دست جامعه نیازمند برسد و حتما به خیرین در این رابطه کمک خواهیم کرد، چرا که به طور مثال هستند، افرادی که بعضا کانکس اضافی دریافت کرده‌اند.

کد خبر 396405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha