همشهری آنلاین: پژوهشگران موفق شده‌اند یک سیستم هوش مصنوعی را طراحی کنند که می‌تواند زمان مرگ یک بیمار را بر اساس پرونده پزشکی او با تقریب سه ماه تا یک سال پیش‌بینی کند

artificial inteligence

و به بیمار کمک کند که به موقع به سراغ مراقبت‌های تسکینی برود.

به گزارش خبرگزاری آلمان محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در حال کار کردن روی یک سیستم هوش مصنوعی هستند که زمان مرگ بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های سخت و درمان‌نشدنی هستند را تخمین می‌زند.

هدف از طراحی این سیستم بهبود مراقبت‌های تسکینی برای بیمارانی است که بیماری آن‌ها درمان‌نشدنی است و به مرگ ختم می‌شود. این مراقبت‌ها در فاصله زمانی میان سه تا ۱۲ ماه پیش از مرگ شروع می‌شود. این برنامه با استفاده از داده‌های موجود در پرونده ۱۶۰ هزار بیمار بزرگسال و کودک طراحی شده است.

فاکتورهایی که در این تحقیقات بررسی شده‌اند عبارتند از نوع بیماری، داروها، اسکن‌ها و مدت زمان بستری بودن بیماران در بیمارستان. هوش مصنوعی با بررسی این داده‌ها می‌تواند تاریخ حدودی مرگ بیمار در فاصله سه تا ۱۲ ماه پیش از آن را تعیین کند. بیمارانی که شانس زنده‌ماندن آن‌ها کم‌تر از سه ماه است، از این پژوهش کنار گذاشته شده‌اند، زیرا دیگر فرستادن آن‌ها به مراقبت‌های تسکینی معنایی ندارد.

  • درصد درستی تخمین هوش مصنوعی

از هر ۱۰ مورد پیش‌بینی این هوش مصنوعی، ۹ مورد درست بوده است. این را پیش‌بینی زمان مرگ ۴۰ هزار بیمار نشان داده است. ۹۵ درصد بیماران با امکان کم‌تر مرگ در زمان پیش‌بینی شده (سه تا ۱۲ ماه) بیش ازاین مدت عمر کردند. دوره آزمایشی این برنامه به قدری موفقیت‌‌‌‌آمیز بوده است که پزشکان قصد دارند آن را وارد سیستم درمانی کنند.

اما این هوش مصنوعی یک مشکل هم دارد؛ سیستم می‌تواند زمان مرگ را پیش‌بینی کند، اما نمی‌تواند به پزشک توضیح دهد بر اساس کدام یافته‌ها و داده‌ها به این نتیجه رسیده است.

اما دانشمندان معتقدند که اعتماد به توانایی الگوریتم شرط استفاده از آن است که ابتدا باید ایجاد شود. یک پزشک باید احساس خوبی داشته باشد که تصمیم برای یک انسان را با کمک یک ماشین بگیرد و خود جنبه‌های اجتماعی، پزشکی و فردی را به آن بیافزاید.

کد خبر 396470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha