همشهری آنلاین: وزیربهداشت از استقرار ۵ بالگرد اورژانس هوایی تا نیمه اول سال آینده در تهران خبر داد.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي در مراسم بهره برداری از ساختمان جدید مرکز اورژانس و مرکز ارتباطات(دیسپچ) تهران افزود: اگر در تهران موتورلانس و بالگرد اورژانس وجود نداشته باشد، ممکن است رسیدن به مددجویان حتی دو تا سه ساعت نیز طول بکشد.

وزیر بهداشت افزود: حضور بموقع و با متانت اورژانس، به مردم آرامش می‌دهد و موجب کاهش آسیب‌هایی مانند مرگ و معلولیت می‌شود.

او گفت: خوشبختانه خدمات جدیدی مانند کد 247 و 724 به منظور کاهش مرگ و معلولیت ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی به اورژانس اضافه شده و با اضافه شدن این خدمات، تعداد زیادی از مردم ایران و حتی دانشمندان خارجی که برای حضور در کنگره‌های علمی به ایران سفر کرده بودند، نجات یافتند و امیدوارم که تا پایان سال 97 این خدمت که اکنون در 110 مرکز درمانی اجرا می‌شود، در کل کشور تکمیل شود.

هاشمی با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان اورژانس کشور در جلسه هیات وزیران، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس نیز بودجه مورد این سازمان را تصویب کنند.

وزير بهداشت  بر لزوم استفاده از تجربه و دانش بشری در ارتقای اورژانس، تاكيد كرد و گفت: بايد  نیروهای اورژانس به سایر کشورها رفت و آمد داشته باشند و آموزش‌های روز دنیا را فرا بگیرند چراکه باید از تجربه دیگران استفاده کنیم یا اگر طرح و خلاقیتی داریم به دیگران منتقل کنیم.

هاشمي افزود: وضعیت امروز با سال 92 که برخی از نیروهای اورژانس ماهانه 500 ساعت کار می‌کردند، قابل مقایسه نیست اما مردم قدردان زحمات اورژانس هستند چراکه در سرما و گرما، حوادث و بحران‌ها اورژانس را در کنار خود می‌بینند

وزير بهداشت خاطر نشان كرد: در زلزله اخیر غرب کشور اورژانس و وزارت بهداشت، درخشان‌ترین دستگاه اجرایی بود که مورد تقدیر مسئولان کشور نیز قرار گرفتتند.

او  با بیان اینکه روزانه 7 هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود، افزود: روزانه دو هزار تماس، منجر به ماموریت و هدایت بیماران و مصدومان به بیمارستان‌های تهران می‌شود البته بیمارستان‌های تهران به علت عدم توسعه در دوران گذشته گاهی نیز در پذیرش این بیماران و مصدومان، مشکلاتی دارند.

  • مسئولان شهری تهران توجه ویژه ای به توسعه حوزه سلامت داشته باشند

هاشمی تاکید کرد: متاسفانه خدمات بهداشتی و درمانی در تهران توسعه پیدا نکرده و لازم است که اعضای شورای شهر و شهرداری تهران نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند تا عقب ماندگی‌ها با سرعت بیشتری جبران شود البته مسئولان شهری دوره گذشته کمک‌هایی در این زمینه داشتند اما ناقص بود و باید مراکز درمانی جدیدی در تهران ساخته شود چراکه تهران به اندازه یک کشور است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: حداقل کاری که مسئولان شهری می‌توانند انجام دهند، اختصاص زمین برای ساخت مراکز درمانی است و وزارت بهداشت نسبت به ساخت، تجهیز و تامین نیروی انسانی اقدام می‌کند و خوب است که هر سال مسئولان شهری به مردم گزارش دهند که در حوزه توسعه بهداشت، درمان و اورژانس چه اقداماتی انجام داده اند.

هاشمی یادآور شد: موتورلانس‌های اورژانس تهران در سطح شهر تهران مستقر هستند و شهرداری می‌تواند در مکان‌هایی که در اختیار دارد، آنها را مستقر کند و در حال حاضر 171 پایگاه اورژانس در شهر تهران وجود دارد و نیاز است که این تعداد به 242 پایگاه افزایش یابد که در صورت اختصاص زمین می‌توانیم این پایگاه‌ها را در مدت یک سال بسازیم.

وزیر بهداشت از تهران به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور در حوزه خدمات یاد کرد و گفت: تهران از نظر آلودگی هوا البته بدون در نظر گرفتن استان خوزستان، بدترین نقطه کشور است و در شرق تهران که شهر توسعه یافته هنوز همان بیمارستان امام حسین(ع) وجود دارد که در دوران گذشته ایجاد شده است.

هاشمی افزود: نباید به واکاوی گذشته بپردازیم در حال حاضر اگر مسئولان شهری زمین مورد نیاز را اختصاص دهند، در اولین فرصت نیازهای اولیه را برطرف می‌کنیم چراکه اگر در تهران زلزله ای با قدرت بالا و حوادثی مانند آتش سوزی رخ دهد، امکان خدمات رسانی مطلوب برای وزارت بهداشت که هیچ تفاوتی بین گیرندگان خدمات آن وجود ندارد، فراهم نیست.

  • گلایه از وزارت صنعت

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به تقویت ناوگان زمینی اورژانس با ورود ۳ هزار آمبولانس جدید اشاره کرد و گفت: از وزارت صنعت گلایه داریم چراکه از سال 94 حدود 48 میلیارد تومان برای ساخت 1000 دستگاه آمبولانس به یکی از شرکت‌های تابعه آن پرداخت کرده ایم اما هیچ خبری نیست و قیمت دلار هم که افزایش پیدا کرده و ممکن است ما را اذیت کنند در حالیکه در آن زمان، وزارت بهداشت به فاصله چند ماه بیش از 1000 دستگاه آمبولانس جدید را وارد چرخه خدمت کرد و در مناطق محروم و مرزی توزیع کرد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که در سال 97 نیز 1000 دستگاه آمبولانس جدید در نقاط محروم، مرزی و دور دست توزیع شوند و تهران نیز باید جداگانه در نظر گرفته شود تا حقی از مردم مناطق محروم کشور، تضییع نشود.

  • افزایش پایگاه‌های اورژانس هوایی از ۳ به ۳۳ پایگاه

وزیر بهداشت جهت‌گیری وزارت بهداشت را رسیدگی به وضعیت و ارتقای بهداشت و درمان مناطق محروم و مرزی و عدالت در توزیع امکانات عنوان کرد و افزود: خوشحالیم که تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی از 3 به 33 پایگاه افزایش یافت اما تهران را باید در این زمینه به طور ویژه دید چراکه از نظر ترافیک و زمان رسیدن همکاران اورژانس به مددجویان، در شرایط مناسبی قرار نداریم و باید متوسط زمان رسیدن اورژانس به کمتر از 10 دقیقه برسد.

وزیر بهداشت از نیروهای اورژانس به عنوان افرادی با همت، با معرفت و پرتلاش یاد کرد و گفت: نیروهای اورژانس در روزهای سخت بجای داد و بیداد و ایجاد جنجال، با وزارت بهداشت همراهی کردند و خوشحالیم که در کمال آرامش به بیشترین بهره از نظر اجتماعی و سازمانی رسیدند.

  • علاقه ذاتي به اورژانس دارم

هاشمی یادآور شد: علاقه ذاتی به اورژانس دارم چراکه پیشانی خدمت ما در وزارت بهداشت است و بیشتر از سایر خدمات، دیده می‌شود و 20 سال پیش که در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی بودیم، طب اورژانس را راه اندازی کردیم و علاقه زیادی به اورژانس دارم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در حوزه شرایط معیشتی نیز تفاوتی بین همکاران اورژانس و پرستاران نباید وجود داشته باشد و باید از بخش مناسبی از خدمات که بیمارستان ارائه می دهد، بهره مند شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به بهره برداری ساختمان جدید اورژانس بعد از چندین سال با تجهیزات کامل مخابراتی و به روز دنیا، گفت: علاوه بر این تجهیزات، همکاران اورژانس در این مرکز حضور دارند و به محض نیاز به اعزام آمبولانس، آنرا به محل حادثه یا بیمار اعزام می‌کنند و راهنمایی‌های لازم را تا زمان رسیدن آمبولانس به اطرافیان می‌دهند.

هاشمی با اشاره به وجود ماموریت‌های زیاد اورژانس، گفت: تعداد ماموریت موتورلانس‌های اورژانس بالای 100 هزار ماموریت است و زمان رسیدن به محل حادثه و بیمار با وجود موتورلانس‌ها کوتاه‌تر شده است و لازم است شهرداری هم به منظور توسعه خدمات همکاری و کمک کند تا خدمات موثر واقع شود.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از همکاران اورژانس، افزود: پرسنل اورژانس بصورت 24 ساعته و حتی در ایام تعطیل نیز پاسخگو بوده و این افراد با مهارت بالایی که دارند کار پرستار، پزشک، متخصص و مددکار را به طور همزمان با هم انجام می‌دهند و از همه مهمتر این که اطرافیان بیمار را مدیریت می‌کنند تا این که بتوانند خدمت بهتری ارائه دهند بنابراین پرسنل اورژانس نیاز به مهارت بالای تخصصی دارند.

هاشمی گفت: البته اورژانس نواقصی هم دارد که باید تلاش کند این نواقص کم کاهش پیدا کند و از طریق آموختن و بهره مندی از تجربه سایر کشور ها در این حوزه، در راستای افزایش ارتقای خدمات خود قدم بردارد.

کد خبر 396514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha