شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیستم باتری ۱۰۰ مگاواتی شرکت تسلا که در ابتدای ماه دسامبر در استرالیا نصب و به بهره‌برداری رسید، به سرعت به یکی از قابل‌اتکاترین منابع انرژی تجدید‌پذیر در جنوب استرالیا تبدیل شده‌است.

باتری

براساس گزارش ساينس الرت، اين سيستم كه پس از شرط‌بندي آنلاين ايلان‌ماسك براي ساخت باتري در عرض 100 روز خلق شده‌است، پس از آن آغاز به كار كرد كه يك نيروگاه برق مبتني بر ذغال‌سنگ از شبكه برق خارج شد و باتري بلافاصله و در عرض چند ميلي‌ثانيه جايگزين آن شد.

اكنون اين باتري غول‌پيكر آغاز به اثبات ارزش اقتصادي خود كرده‌است. براساس گزارش‌ها، سيستم باتري تسلا در عرض تنها چند روز براي مالك خود،‌شركت نئو‌ان يك ميليون دلار استراليا سود داشته‌است. درحال حاضر 70 مگاوات از گنجايش اين باتري براي دولت استرالياي جنوبي ذخيره مي‌شود تا در صورت نياز از آن استفاده كند و شركت نئو‌ان (Neoen) كنترل مابقي برق توليد شده در اين سيستم را به عهده دارد.

براساس نمودارهايي كه توسط شركت Renew Economy ارائه شده‌است شركت نئوان توانسته در 18 و 19 ماه ژانويه برق توليد شده توسط اين باتري را 14000 دلار استراليا در ازاي هر مگاوات بر ساعت به فروش برساند، درحالي كه هيچ هزينه‌اي براي توليد اين برق پرداخت نكرده‌است. برق ذخيره شده در اين باتري توسط نيروگاه بادي هورنزديل در نزديكي جيمز‌تون در جنوب استراليا كه مالكيت آن در اختيار شركت فرانسوي Neoen است،‌تامين مي‌شود.

استرالياي جنوبي سال‌ها است كه درگير مشكل قطعي برق است. تلفيقي از نيروگاه‌هاي قديمي ذغال سنگ، دماي بالاي هوا و ناهمخواني منابع انرژي تجديد‌پذير مانند خورشيد و باد با قيمت بالاي برق و تداوم قطعي برق باعث شده‌است تا قطعي برق در اين بخش از استراليا به معضل تبديل شود. شركت تسلا با ساخت سيستم باتري جديد و غول پيكرش بخشي از اين معضل را حل كرد.

اين دو شركت هم‌اكنون براي ساخت باتري 20 مگاواتي در استان ويكتورياي استراليا درحال همكاري هستند و شركت نئوان در تلاش است سيستم باتري بزرگتري را نيز ويژه كوئينزلند توليد كند.

کد خبر 396582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha