همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زور کسی در کشور به مافیای خودروسازی نمی‌رسد، گفت: خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین‌تر از استاندارد دارند.

kalantari

به گزارش ایسنا ، عیسی کلانتری در همایش مبارزه با سرطان با اشاره به تاثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی بر ابتلا به انواع سرطان اظهارکرد: محیط زیست کشور مانند بیماری سرطانی است؛ هم آلودگی انسانی و هم تقدیری که طبیعت برای ما قائل شده دراین زمینه موثر است. متوسط بارندگی در ۱۲۷ روزی که از فصل آبی گذشته ۶۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است. اثرات کم بارشی بر بهداشت محیط کم نیست.

وی افزود: طبق گزارش‌های دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پزشکی ارومیه غبارهای نمکی دریاچه ارومیه اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات گذاشته است. کشاورزی دراین منطقه طی ۷ یا ۸ سال حتما تعطیل می‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال بررسی تاثیر تابش نور خورشید روی غبارهای نمکی هستند علاوه بر آن ورود فلزات سنگین به غبارهای نمکی و خیزش آن‌ها از سمت دریاچه‌های خشک شده اثرات مخربی دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تاثیرگذاری تغییر اقلیم تصریح کرد:‌ برخی از اتفاقات به دلیل مدیریت غلط است. هنوز باور نکرده‌ایم که با کم آبی زندگی و سیاست غلط خود را بر مردم تحمیل می‌کنیم. سیاست‌های غلط اقتصادی که به محیط زیست وارد می شود کمتر از اثرات شیمیایی بر سلامتی انسان نیست بخشی از آلودگی آب به دلیل کمبود منابع آبی است که توان پایش طبیعی آن به همین دلیل از بین رفته است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۴ قرار بود کودهای شیمیایی ازت اوره که در شمال کشور استفاده می‌شد پوشش گوگردی داشته باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و انواع ترکیب‌های ازت وارد آب و مزارع برنج می‌شود. در این صورت سم به جای ۴۸ساعت ظرف مدت دوماه وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود. وزارت بهداشت هیچگاه درباره افزودنی‌های غیراستاندارد اعلام نظر نکرده است. وقتی وارد روند خرید سموم کشاورزی می‌شویم فقط بحث قیمت مطرح می‌شود. ما براساس قرادادهای جاری کشور قیمت ارزان‌تر را ترجیح می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تغذیه گیاهان و آبزیان به دلایل اقتصادی مورد هجمه بهداشتی و زیست محیطی قرارگرفته است. اگر وزارت بهداشت به این مسائل ورود کند دستگاههای اجرایی خدمات بهتری ارائه می‌دهند. در خصوص آلودگی هوا نیز یکی از مهمَترین عوامل سوختی است که در کشور تولید می‌شود. وزیر نفت به صراحت اعلام می‌کند که نمی‌توانم گازوئیل با استانداردهای مورد نظر محیط زیست تامین یا تولید کنیم و با این گفته جامعه را در شرایط سختی قرار می‌دهد. طبق قوانین استاندارد گازوئیل نباید بیش از ۵۰ PPMگوگرد داشته باشد اما گازوئیلهایی که در کشور توزیع می‌شود گاهی بین ۷۰تا ۱۰هزار PPM گوگرد دارند.

کلانتری با اشاره به وجود بیش از ‌ ۵۰هزار کامیون فرسوده در تهران، اظهارکرد: هر کامیون به صورت میانگین به جای ۳۰ لیتر، ۷۰ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کند. وقتی وارونگی دما اتفاق می‌افتد بزرگترین عامل آلودگی هوا ذرات کمتر از ۲.۵میکرون سوخت وسایل نقلیه هستند.

وی با بیان اینکه زور کسی در کشور به مافیای خودروسازی نمی‌رسد، گفت: خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین‌تر از استاندارد دارند. شاید حتی زور رئیس جمهور نیز برای جلوگیری از تولید این خودروها نرسد. در دولت قبل تصویب شد که خودروهای فرسوده باید به ازای خودروهای جدید از رده خارج شوند اما به دلیل قدرت صنعت خودروسازی در کمتر از یک ماه این مصوبه لغو شد. در این شرایط نباید انتظار هوایی پاک داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ می‌شوند و هنوز هم زور کسی به آنها نمی‌رسد. اگر پشتوانه وزارت بهداشت را داشته باشیم می‌توانیم تا حدی مبارزه کنیم،اما نمی‌دانیم تا چه اندازه موفق خواهیم بود.

مبارزه با صنعتی که ۷۰هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد، یعنی ۱۵۰برابر بودجه محیط زیست و سه برابر بودجه وزارت بهداشت، کار سختی است. آنها می‌توانند هربافته‌ای را پنبه کنند.

کلانتری در پایان با بیان اینکه اگر مردم اطلاعات کافی داشته باشند و وارد این موضوع شوند، این صنعت عقب‌نشینی می‌کند، گفت: بخشی از آلودگی هوا به دلیل وجود ریزگردها است. دلیل اینکه مردم بیشتر روی ریزگردها حساس هستند این است که آن‌ها را می‌بینند، اما ریزگردهای شیمیایی و تولیدات غیراستاندارد که با زور به مردم تحمیل می‌شود، بیشتر به آنها آسیب می‌رساند. محیط زیست نمی‌تواند در مقابل فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود مقاومت زیادی داشته باشد. با اینکه اعلام کردیم جلوی تولیدات غیراستاندارد را خواهیم گرفت اما باز به لابی‌های صنعتی برخورد می‌کنیم و با بهانه‌هایی مانند حمایت از تولید داخل که به قیمت جان مردم انجام می‌شوند روبرو می‌شویم.

کد خبر 396651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha