همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: تروریست‌های مخل امنیت و استقلال کشور خود را بدون توجه به اشک چشم آنها نابود خواهیم کرد.

 اردوغان: تروریست های مخل امنیت و استقلال ترکیه را نابود خواهیم کرد

به گزارش ایرنا، اردوغان روز شنبه طی سخنرانی در آیین افتتاح یک طرح عمرانی در شهر کوجا الی افزود: در نابودی تروریست ها با هر نام از جمله گروه گولن، داعش، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) مصمم هستیم.

وی بیان کرد: در کنار این امر، هر کس که دست دوستی و کمک به سمت ما دراز کند، با تمام وجود در کنارش خواهیم بود.

وی با بیان این که تروریست های ساکن در کوهستان قندیل به عنوان مخفیگاه تروریست های پ.ک.ک، کنترل گروه تروریستی پ.ی.د را در دست دارند و بدون نام بردن از آمریکا و به صورت تلویحی گفت: تنها یکی از متحدین ما حاضر به پذیرش این موضوع نیست ولی نمی‌توان با چشم بستن به روی واقعیت، منکر این موضوع شد.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: وقتی که در معرض تجاوز صدها و هزاران حمله راکتی، بمب و حملات مسلحانه تروریستی قرار می گیریم و شهروندان ترکیه در مساجد و خانه های خود هدف قرار می گیرند، در خیابان ها زخمی شده و جان خود را از دست می دهند، چه انتظاری از ما دارند؟

وی 'گروه‌های تروریستی پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش غیرمعتقد به دین خاص و همه آنها را تروریست های بی خدا خواند و گفت: 'آنها چه توضیحی برای شهید کردن برادران من حین اقامه نماز در مساجد دارند؟'

وی همچنین بیان کرد: پیشرفت ترکیه موجب خوشحالی ما و دوستان ماست ولی این پیشرفت باعث نگرانی شدید برخی گروه ها شده و آنها سعی می کنند موانع غیرمنطقی و بیرحمانه ای سر راه ما قرار دهند.

  • آخرین اظهارات مقامات ارشد احزاب ترکیه در خصوص عملیات عفرین

عملیات ارتش ترکیه در عفرین موسوم به شاخه زیتون با گذشت یک هفته از آغاز آن، همچنان در صدر اخبار رسانه های ترکیه و همچنین موضوع محوری در مواضع حمایتی و یا انتقادی مقامات ارشد احزاب مختلف ترکیه است.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از وبسایت خبری روزنامه جمهوریت، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در سخنانی اظهار کرد: ما به هیچ عنوان حاضر به حضور گروه های تروریستی در نزدیکی مرزهای کشورمان نیستیم و البته که هیچ کشوری چنین چیزی را تحمل نمی کند و به همین دلیل این روزها ارتش ما در یک عملیات حساب شده در عفرین مشغول دور کردن تروریست ها از مرزهای ترکیه است.

وی بیان کرد: ما از آزادی و دموکراسی حمایت می کنیم اما این امر به هیچ عنوان به مفهوم جولان تروریست ها در کشور نیست.

رهبر حزب جمهوری خواه خلق در دیدار با تولید کنندگان نان سخن می گفت، به حمایت آمریکا از تروریست ها اشاره کرد و افزود: گروه های تروریستی امروز در منطقه عامل بسیاری از مشکلات و درگیری ها هستند و برای مقابله با این معضل منطقه ای باید همکاری مشترکی میان کشورها صورت بگیرد و به همین دلیل ما خواستار اتخاذ موضع شفاف از سوی آمریکا در مبارزه با تروریسم هستیم.

قلیچدار اوغلو همچنین به تحریف محتوای گفت و گوی تلفنی ترامپ و اردوغان طعنه ای زد و بیان کرد: بهتر است فایل صوتی مکالمه اردوغان - ترامپ منتشر شود تا همه حقایق در خصوص آن روشن شود.
وبسایت خبری روزنامه استار نوشت: اوزتورک ییلماز معاون حزب جمهوری خواه خلق نیز در یک برنامه تلویزیونی نیروهای ارتش آزاد سوریه را عناصری از القاعده توصیف کرد.

وی به مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرزها تاکید کرد اما مدعی شد که دولت باید با اتخاذ سیاست هایی در گذشته از نزدیکی تروریست ها به مرزهای ترکیه و بروز جنگ در عفرین جلوگیری می کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته در نشست روسای استانی حزب عدالت و توسعه اظهار کرد: آنهایی که لقب تروریست به نیروهای ارتش آزاد سوریه می دهند، افراد بی تربیت و بی ادبی هستند که به طور کامل شبیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) رفتار می کنند.

وی تاکید کرد: عملیات ترکیه نه برای اشغال عفرین، بلکه جهت پاکسازی آن از تروریست‌ها و ایجاد منطقه ای امن برای صاحبان اصلی ‌اش است.

وی عملیات شاخه زیتون را هشدار عملی ترکیه به کسانی عنوان کرد که حاضر به درک قاطعیت ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم نیستند.

وی وعده داد: به زودی گروه های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دموکرتیک(پ.ی.د) دچار وضعیتی خواهند شد که دیگر نتوانند حرکت کنند.

وی با انتقاد از همکاری آمریکا با گروه های تروریستی سوریه افزود: بیشترین تاسف ما از این است که گروههای تروریستی با پرچم آمریکا به میدان آمده اند در حالی که رئیس جمهوری آمریکا می گوید که این قدر از ما انتقاد نکنید.

انگین آتالای رییس فراکسیون حزب جمهوری خواه خلق در مجلس ملی ترکیه نیز در سخنانی صداقت دولت در عملیات عفرین، انتقال اطلاعات دیپلماتیک و نظامی در خصوص عملیات عفرین به حزب جمهوری خواه خلق، اتخاذ تدابیر استراتژیک به منظور کاهش تلفات سربازان ارتش در جریان عملیات عفرین و آسیب نرسیدن به غیرنظامیان را از دولت خواستار شد.

به گزارش روزنامه صباح، بینالی یلدریم در سخنانی به انتقاد از سیاست های آمریکا در حمایت از تروریست ها در عفرین پرداخت و اظهار کرد: آیا ایالات متحده به عنوان کشوری بزرگ و با ارتشی قدرتمند، به چند تروریست جنایتکار نیاز دارد؟

وی بیان کرد: آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق کلی هیاهو به راه انداخته اند اما در عمل خبری از مبارزه با تروریسم از سوی آنها نیست.

وی تاکید کرد: در عملیات شاخه زیتون، با داعش و پ.ک.ک مبارزه می‌کنیم و البته با این که نام خود را به ی.پ.گ و پ.ی.د تغییر داده‌اند، برای ما فرقی ندارد و هر چه قدر عنوان خود را تغییر دهند، هویت آنها از 40 سال پیش تاکنون برای ما مشخص است.

وی اظهار کرد: هرگز اجازه نمی‌دهیم هیچ گروه تروریستی در مرزهای 1350 کیلومتری‌ جنوب ترکیه از ایران تا دریای مدیترانه، شامل عراق و سوریه مستقر شوند، چه در شرق فرات و چه در غرب آن.

به نوشته وبسایت خبری روزنامه بیرگون، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه نیز در سخنانی به انتقاد از حمایت آمریکا از تروریست ها در عفرین پرداخت و اظهار کرد: اگر آمریکا می‌خواهد با ما همکاری کند، راه آن ساده است و آن تامین تسلیحات پ.ک.ک و پ.ی.د را متوقف کرده و سلاح های اهدایی به آنها را جمع آوری کند.

وی تاکید کرد: تا نابودی تمام این گروه‌های تروریستی و پاکسازی عفرین از آخرین تروریست، عملیات شاخه زیتون ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعلام وبسایت روزنامه سوزجو، مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه در اتحادیه انجمن های زنان در خصوص عملیات عفرین اظهار کرد: این روزها سربازان ارتش ما برای نابودی تروریست ها در عفرین مبارزه می کنند و ما و جامعه ترکیه با دعا در کنار آنها و پشتیبان آنها هستیم.

وی بیان کرد: ترکیه امروز به خاطر یک سلیقه خاص در کشور به سوی باتلاق جنگ خاورمیانه کشیده شده است و ما پیش از این بارها هشدارهای لازم را به دولت به ویژه پیش از عملیات عفرین را داده بودیم.

آکشنر افزود: دولت از یک سو به طور مداوم از مشروع نبودن دولت اسد و مخالفت با ادامه حکومت او صحبت می کند و از سوی دیگر به صورت مخفیانه با دولت بشار اسد مذاکره می کند که این از نظر ما کار درستی نیست و دولت باید مذاکراتی آشکار با دولت سوریه داشته باشد.

وی اظهار کرد: امروز در کشور یک فرد، قهرمان همه جنگ ها توصیف می شود به طوری که می بینیم لقب جانبازی را به اردوغان اطلاق می کنند که این موجب از بین رفتن ارزش معنوی و جایگاه شهدا و جانبازان خواهد شد.

به نوشته وبسایت شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تورک، عثمان بایدمیر سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها و نماینده شهر اورفا در مجلس ملی ترکیه نیز در نشست خبری با مطبوعات پس از جلسه پارلمان اظهار کرد: عملیات ارتش ترکیه در عفرین یک عملیات برای جلوگیری از آشکار شدن اراده ملی در ترکیه است.

وی گفت: عملیات عفرین یک شاخه زیتون نیست بلکه فرستادن فرزندان در تابوت نزد مادرانشان است.

وی افزود: کسانی که ذره ای وجدان در درون خود دارند، عکس اردوغان کنار تابوت را چگونه تحلیل و توضیح خواهند داد؟ آیا این نشانه وطن پرستی شما است؟ خیر، این خیانت به تمام ارزش های انسانی 80 میلیون مردم ترکیه است.

به نوشته وبسایت شبکه ان.تی.وی، دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی نیز در صفحه توییتر خود نوشت: شمارش معکوس برای بازگشت آرامش به عفرین آغاز شده و روزهای امن و بدون درگیری نزدیک است.

وی بیان کرد: سربازان ما در میدان جنگ قهرمانانه به دنبال پاکسازی عفرین از تروریست ها هستند و شرافتمندانه در راستای بازگرداندن منطقه عفرین به صاحبان اصلی آن گام بر می دارند.

وی تاکید کرد: در مسیر مبارزه با تروریستها و دور کردن آنها از مرزهای ترکیه چاره ای جز عملیات عفرین و در ادامه عملیات در منبج باقی نماند.

به گزارش ایرنا، عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه 20 ژانویه آغاز شده، در هشتمین روز نیز ادامه یافت و بنا به اعلام رسانه های ترکیه در جریان این عملیات بیش از 6 هزار نیروی نظامی مشارکت کرده اند.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در عملیات شاخه زیتون تاکنون بیش از 394 نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیده اند.

اکثر احزاب و شخصیت های سیاسی ترکیه نیز معتقدند که آمریکا با حمایت خود از گروه های تروریستی حاضر در سوریه، مسبب اصلی عملیات ارتش ترکیه در عفرین است.

دولت ترکیه مدعی است نیروهای آمریکایی با ارسال سلاح به معارضان کرد سوری به ویژه ی.پ.گ به واقع از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و علیه ترکیه به طور غیر مستقیم اقدام می کند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل حق خود می داند.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

کد خبر 396657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha