همشهری آنلاین: آیت‌الله صادق آملی لاریجانی به قضات متخلف هشدار داده که در آینده‌ طبق برنامه‌ای خاص نام و تصویر آنان در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

قوه قضایی

 رئیس دستگاه قضا گفته است این هشدار به‌ معنای اتمام حجت به همه قضات است. به گزارش میزان، آملی لاریجانی که در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور سخن می‌گفت، تأکید کرد: به همه افراد زیرمجموعه خود هشدار بدهید که هیچ‌گونه فسادی از سوی بنده و دستگاه‌های نظارتی تحمل نخواهد شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هم 3دی‌ماه خطاب به مسئولان قضایی رسیدگی‌کننده به تخلفت قضات گفته بود: هیچ‌گونه تخفیفی قائل نشوید زیرا تخلف یک قاضی یا کارمند قوه قضاییه با افراد دیگر بسیار فرق می‌کند و اگر اینها متخلف باشند، مشکلات بیشتر خواهد شد.

او گفته بود: ظرف یکی دو هفته گذشته 4قاضی متخلف به همراه چند کارمند تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفتند. اژه‌ای گفته بود: همچنین 3وکیل متهم و همدست بازداشت شدند و در مجموع 4قاضی، 3وکیل و چند کارمند قوه‌قضاییه بازداشت شده‌اند. احتمالا آملی لاریجانی در معرفی متخلفان قضایی نیم‌نگاهی به اجرای ماده 36 قانون مجازات اسلامی هم دارد.

اعلام اسامی مجرمان اقتصادی پیش از این در ماده 36قانون مجازات اسلامی نیز مطرح شده بود؛ موضوعی که هنوز ازسوی دستگاه قضا به خوبی اجرا نشده است. اژه‌ای درخصوص اجرای این قانون 2سال پیش یعنی بهمن 94 گفته بود اسامی این مجرمان در سایت قوه قضاییه منتشر می‌شود؛ موضوعی که بعدها منوط به تأمین بودجه از سوی دولت شد.

طبق ماده 36 قانون مجازات اسلامی انتشار حکم محکومیت قطعی در جرایمی که میزان مال موضوع جرم ارتکابی، 100میلیون تومان یا بیش از آن باشد، الزامی است و در رسانه ملی یا یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. قانون نوع جرم را هم در این مورد مشخص کرده است. برخی حقوق‌دانان نیز اعلام اسامی قضات متخلف در رسانه‌ها را براساس قاعده تشهیر مثبت ارزیابی کرده‌اند. آنها می‌گویند براساس این قاعده یعنی معرفی مجرمان به مردم، پیشگیری از جرم اتفاق می‌افتد چراکه مسئولان و مردم علاقه‌مند به حفظ آبروی خود هستند.

  • فساد در کشور سیستماتیک نیست

آملی لاریجانی گفت: برخی از وجود فساد سیستماتیک در کشور سخن می‌گویند که ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نداریم. فساد در کشور سیستماتیک نیست. برخی در مقام تفسیر می‌گویند مقصود ما از فساد سیستماتیک این است که سیستم رسیدگی‌کننده به مفاسد یعنی دستگاه قضایی دچار فساد است.

این سخن هم مجمل و مبهم است. البته ممکن است که در گوشه‌ای از دستگاه عظیم قضایی، همانند هر مجموعه دیگری تخلفی رخ دهد، اما این به‌معنای غلبه فساد بر کل سیستم قضایی کشور نیست. چگونه می‌توان این تعداد پر‌شمار قاضی سالم و مدیر پر‌تلاش را که در جهت خدمت به مردم گام برمی‌دارند، به فساد متهم کرد؟

  • فساد سیستماتیک، مراحلی دارد

احمد توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با همشهری،گفت: این اقدام رئیس دستگاه قضا گام بلندی است برای مبارزه با فساد. وی در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان معرفی قضات متخلف می‌تواند از وقوع جرم این افراد جلوگیری کند، گفت: اگر تصمیم ریاست قوه قضاییه مبنی بر اعلام اسامی متهمین است که اقدام خوبی به‌نظر می‌آید و اگر منظور معرفی قضات مجرم است که در این خصوص کار جدیدی صورت نگرفته چرا که این مسئله هم‌اکنون هم می‌تواند صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه درصورت احتمال اول نیاز است قانون تغییر پیدا کند و این شجاعت ریاست قوه قضاییه را می‌طلبد که به‌نظر می‌رسد همین است. توکلی درخصوص فساد سیستماتیک در نهادها هم گفت: فساد سیستماتیک مراحلی دارد و اینکه خود ریاست قوه قضاییه می‌گوید با قضات متخلف برخورد می‌شود یعنی خود ایشان هم قبول دارد که برخی تصمیم‌گیران قضایی فاسد شده‌اند. فساد سیستماتیک به این معناست که سیستم به راحتی نمی‌تواند از خود مراقبت کند و لازم است از آن مراقبت شود.

کد خبر 396660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha