همشهری آنلاین: معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ فاینانس خارجی دریافت شده برای احیای دریاچه ارومیه اعتباری است که برای اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه خواهد شد و اینطور نیست که برنامه جدیدی برای هزینه این اعتبار در نظر گرفته شود.

مراسم روز جهانی تالاب‌ها ۱۳ بهمن برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، مسعود باقرزاده کریمی در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها، از برگزاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها در رامسر در ۱۳ بهمن خبر داد و گفت: مراسم روز تالاب‌ها با مشارکت همکاری کشورهای ژاپن، ‌استرلیا، اتریش، هلند و کشورهای حاشیه خزر برگزار می‌شود. افزون بر این از کشورهای افغانستان و عراق که با ایران منابع آبی مشترک دارند برای شرکت در این مراسم دعوت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر حضور مقامات و مسئولان اجرایی تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در مراسم روز جهانی تالاب‌ها حضور خواهند داشت همچنین سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه تالاب‌ها گزارش‌هایی در این زمینه ارائه خواهند کرد.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که دریاچه ارومیه طی ۲۰ سال گذشته به مسئله روز این سازمان تبدیل شده است گفت: زمانی گزارش کاهش شدید سطح دریاچه ارومیه را ارائه می‌دادیم اما گوش شنوایی وجود نداشت اما در شرایط حاضر روی تغییرات سانتی‌متری دریاچه ارومیه حساسیت وجود دارد.

باقرزاده کریمی با اشاره به این که دریاچه ارومیه حدود ۶۰ سال است که دچار روند کاهشی شده، گفت: برای جبران این وضعیت باید در چند جبهه از جمله سیستم‌های انتقال آب و سیستم‌های مدیریت کشاورزی کار کنیم و از همه مهم‌تر نگاه به توسعه را تغییر دهیم.

وی با اشاره به این که ستاد احیای دریاچه ارومیه در آغاز کار برای پیدا کردن راهکار اصلی به منظور احیای دریاچه از ۳۰ کشور دنیا مشورت گرفت، اظهار کرد: بعد از همه بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که چاره‌ای جز کاهش مصرف آب و تامین حق‌آبه دریاچه وجود ندارد.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در حوزه احیای دریاچه ارومیه چهار متغیر داریم، گفت: متغیر اول هماهنگی دستگاه‌های اجرایی است که با توجه به شرایط دریاچه ارومیه لازم است که برنامه‌ها و سیاست‌های خود را ۱۸۰ درجه تغییر دهند. متغییر دوم، اعتبارات است که طی سه سال گذشته از مجموع اعتبارات در خواست شده از ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها ۳۰ درصد آن جذب شد.

به گفته باقرزاده کریمی مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران متغییر سوم در احیای دریاچه ارومیه است که متاسفانه تخلف در برداشت‌ها از سوی جوامع محلی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بی شمار است و قطعا یک روزه دراین زمینه تحول ایجاد نمی‌شود. متغییر چهارم شرایط آب و هوایی است که امسال به دلیل کم بارشی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، نسبت به برنامه عقب افتادیم.

وی در ادامه در مورد نحوه هزینه کرد فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: قطعا از این اعتبارات تنها برای پیشبرد برنامه‌هایی که از قبل تدوین شده استفاده خواهد شد و اینطور نیست که برنامه جدیدی برای این اعتبارات در نظر گرفته شده باشد. قطعا برای نصب کنتور روی چاه‌ها و مدیریت صحیح منابع آب در حوضه، نیاز به اعتبارات داریم که فاینانس در این مورد هزینه خواهد شد.

معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست با اشاره به این که سال‌های بسیاری با افغانستان برای تقسیم عادلانه آب در حال چالش و چانه‌زنی بودیم گفت: خوشبختانه در حال حاضر ظرفیتی برای دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه ایجاد شده که قطعا این ظرفیت در نتیجه پیگیری‌های محیط زیست فراهم شده است.

باقرزاده کریمی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه کشور افغانستان پذیرفته کارگروه مشترکی بین ایران و افغانستان تشکیل شود. در این کارگروه به چهار حوزه پرداخته می‌شود که یکی از آن‌ها مربوط به محیط زیست است و سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیگیری این حوزه را دارد و با کشور عراق نیز کارهای مشترکی خوبی در حوزه حفاظت از تالاب‌ها انجام شده است.

کد خبر 396681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha