همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: باید در حوزه علم پیشرفت کنیم چراکه رقابت اصلی آنجاست، راهش این است که دانشگاه‌ها گرفتار حاشیه‌ها نشوند و به وظیفه اصلی خود بپردازند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، سید حسن هاشمی، در حاشیه رونمایی از اولین محصول سلول‌های بنیادی در حوزه پوست گفت: درمان سلولی یکی از مهمترین رشته‌هایی است که در دنیا به آن توجه شده به نحوی که درخصوص همه اعضا و جوارح بدن تحقیق شده و محصول آن‌ها روانه بازار شده است.

وزیر بهداشت گفت: با این که پوست فقط 3 میلی متر قطر دارد ولی 50 درصد محصولات سلول‌های بنیادی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

هاشمی با بیان این که کشورهای معدودی در دنیا هستند که این محصولات را روانه بازار کردند، افزود: همکاران ما در مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره) توانستند اولین محصولاتشان را رونمایی کرده و به ثبت برسانند و ۴ محصول دیگر نیز در مسیر تولید دارند.

وزیر بهداشت ضمن ابراز خرسندی و تبریک به محققان این مرکز تحقیقاتی گفت: این محصولات هم در ترمیم بافتی و هم در درمان بیماری‌های پوستی در آینده بسیار موثر است و در این مرکز کار بسیار ارزشمندی انجام گرفته است.

وزير بهداشت با بیان اینکه بخش كاربردي علم اهميت بيشتري دارد، گفت: مردم بايد كاركرد علم را در بالين بيشتر حس كنند.

آنچه كه امروز بسيار ارزشمند است، بعداز اخلاق، علم است چرا كه توانمندي علمی بشر با سرعت زيادي درحال پيشرفت است و اگر ايران يك سال از اين پيشرفت‌ها عقب بماند، در مقايسه با نيم قرن گذشته، بيش از ٢٠ سال عقب مي‌ماند.

وزير بهداشت ادامه داد: خوشبختانه آنچه كه در صحنه بين المللي مشاهده مي‌كنيم، اين است كه دانشمندان خودشان را آلوده سياست نكرده اند و فكر م‌ كنند زندگي كوتاه تَر از آن است كه خود را از پيشرفت و توليد محصول و آرامش و آسايش مردم محروم كنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: البته در اين ميان نخاله‌هايي هم در دنیای استکبار وجود دارند كه با توليد محصولات زيان آور به ويژه در حوزه‌هاي نظامی باعث سلب آرامش مردم جهان شده اند.

وزير بهداشت افزود: در ايران عليرغم محدوديت‌هايي كه وجود دارد و فضاي عمومي كشور که عده ای آن را به سمت نااميدي مي‌برند، دانشمندان خوب كار كردند.

هاشمی با بیان اینکه توليد علم در حوزه بهداشت و درمان وضعيت خوبي در كشور دارد، اما در حوزه‌هاي ديگر نیاز به تلاش بیشتری است، گفت: در توليد علم كمترين هزينه را كرديم و به عنوان نمونه در این مرکز با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراهی خيرين و همت والاي دانشمندان کار را پيش برده ايم.

وزير بهداشت تصریح کرد: اگر به بودجه تحقيقاتي كشور در حوزه علوم پزشکی نگاه کنیم در مقايسه با ساير حوزه‌ها، بودجه ناچيزي است، درحاليكه ١٠ درصد دانشجويان و ٣٨ درصد توليد علم در اين حوزه است.

هاشمی با بیان اینکه ظلم است كه عده اي اين پيشرفت‌ها را نمي بينند و فضا را متشنج مي‌كنند و بقيه را زيرسوال مي‌برند، گفت: معتقد هستم چه افرادي كه در ايران هستند و چه آنهايي كه در خارج مرزها زندگي مي‌كنند، نبايد در پازلي قرار بگيرند كه عده اي مي‌خواهند به ياس و نااميدي دامن بزنند.

وزير بهداشت گفت: فكرمي‌كنيد چرا به دنبال جذب سرمايه هاي علمي كشور هستند، زيرا مي‌دانند كشور از مسير دانشمندان به توفيق و پيشرفت دست پيدا مي‌كند و همين كه در شرايط نااميدي دانشمندان مي‌گويند ما مي‌توانيم، این جهاد اکبر است و باعث مباهات است كه دانشمندان ما به فكر توسعه و تحقيقات‌شان هستند، كاش در ساير حوزه‌ها نيز اينگونه بينديشيم.

هاشمی گفت: آنچه در که در نوآوری و كارهاي جديد به آن رسيدیم، اول خودباوري است و اگر خودباوري وجود نداشته باشد، توفيقي حاصل نخواهد شد، لذا نبايد اجازه دهيم خودباوري را از ما بگيرند و درعين حال نبايد خسته شد.

وزير بهداشت ادامه داد: بايد در حوزه علم پيشرفت كنيم چراكه رقابت اصلي آنجاست، راهش اين است كه دانشگاه‌ها گرفتار حاشيه‌ها نشوند و به وظیفه اصلی خود بپردازند و خوشبختانه در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي همين شرايط وجود دارد و پيشرفت‌هاي روزافزوني حاصل مي‌شود.

هاشمی ادامه داد: در زمينه راه اندازي اين خط تولید، پژوهشگاه رويان و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) كمك كردند و اين فقط بخشی از همكاري‌های ما با این مجموعه‌ها است.

وزير بهداشت گفت: از دانشگاه علوم پزشكي تهران كه مهمترین نهاد علمي كشور است، تشكر مي‌كنم، وزارت بهداشت نيز كمك خواهد كرد و كمك‌هاي ما در قالب كمك به دانشگاه خواهد بود، ادامه داد: به جز تسهيل امور اداري، در زمينه كسب مجوزها در حوزه کیفیت، سازمان غذا و دارو بايد سختگیریهای لازم را داشته باشد و دليل آن هم اين است كه دانشمندان افتخار ملي هستند و محصولاتشان بايد در آن سوي مرزها محک بخورد و مردم بايد باور كنند كه توانمندي ما در عرصه بين المللي توانسته خودي نشان دهد.

هاشمی گفت: اگر گامهاي اول محكم برداشته شود، مي‌توان از علم سلول‌هاي بنيادي نهايت بهره را برد، زیرا علم شوخي بردار نيست و بايد در عرصه‌هاي بين المللي رقابت كرد و كسي موفق است كه در دانش، مهارت و سلامت برتر از ديگران باشد.
وزير بهداشت بیان کرد: مركز تحقيقات پوست و سلولهای بنیادی كار خود را به خوبي پيش برد اما بايد مجوزهاي بين المللي هم كسب شود.

هاشمی با بیان اینکه در بخش بالين، صرف نوشتن مقاله مهم نيست بلكه بخش كاربردي علم اهميت بيشتري دارد، اظهارداشت: در ايران حوادث و سوانح زیاد است و پیشرفتها باید در خدمت پیشگیری و درمان مردم باشد و مردم بايد كاركرد علم را در بالين بيشتر حس كنند.

کد خبر 396764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha