همشهری آنلاین: تأمین آب، امروز بزرگ‌ترین مشارکت عموم مردم در حفاظت از طبیعت است.

تامین آب مهم‌ترین مشارکت مردم در حفظ حیات وحش

به گزارش مهر، به گفته محمدصادق فرهادي‌نيا، تابستان امسال در منطقه‌ای در شمال خراسان، طی دو ماه، حدود پنجاه بار یک خانواده پلنگ سر یک چشمه توسط دوربین‌های خودکار تله‌ای ثبت شدند. این خانواده به صورت استثنایی سه توله داشت، بر خلاف سایر پلنگ‌ها که عموما یک یا دو توله دارند. آنها سراغ هیچیک از چشمه‌های دیگر نمی‌رفتند. در واقع دو ماه اطراف آن چشمه ساکن شده بودند. علل احتمالی:

۱- توله پلنگ‌ها در ماه‌های اول خیلی نمی‌توانند مانند بالغ‌ها سریع و چابک جابجا شوند و به همین خاطر، در یک محدوده کوچک مادر آنها را نگه می‌دارد.

۲- مادر از ترس بقیه پلنگ‌ها توله‌ها را زیاد جابجا نمی‌کند، چون گفته می‌شود پلنگ‌های دیگر ممکن است توله ها را بکشند تا مادر دوباره آماده جفتگیری شده و توله‌های خود را به دنیا آورد.

۳؛ معمولا مادرها در اطراف یک نقطه که شانس شکار آن بالا باشد، تمرکز می‌کنند. در تابستان، چنین نقاطی معمولا اطراف چشمه‌هاست.

وجود یک چشمه حتی کوچک، نه فقط باعث تأمین آب برای جانور می‌شود، بلکه با تأمین امنیت و فرصت‌های بهتر برای شکار کردن آن نیز به صورت غیرمستقیم گره خورده است.

تابستان امسال بسیاری از چشمه‌های ارتفاعات، خشک خواهند شد. این می تواند تأثیر چشمگیری بر بقای جانورانی مانند پلنگ و یوز داشته باشد. در کنار اطمینان از وجود چشمه‌ها، تعدد آنها در نقاط مختلف یک منطقه نیز اهمیت دارد، چون اگر همه جانوران سر یک چشمه جمع شوند، می‌تواند دوباره باعث ایجاد رقابت به نفع بزرگ‌ترها و غالب‌ها شود.

تأمین آب، امروز بزرگ‌ترین مشارکت عموم مردم در حفاظت از طبیعت است. طی سال‌های مختلف، با کمپین‌های مختلف دوستداران و علاقمندان، مبالغ زیادی جمع شده است تا به تأمین آب برای مناطق خشک کشور بتوان کمک کرد. ولی همه این تلاش‌ها به زحمت از ۳۰% مناطق حفاظت شده خشکی کشور فراتر می‌رود و نشان می‌دهد که چه فرصت بی‌نظیری همچنان در اختیار عموم مردم برای مشارکت در حفظ حیات وحش ایران قرار دارد.

برای تابستان خشک امسال باید زودتر دست بکار شد، حتی یک کیسه سیمان ده هزار تومانی یا یک بار ماسه، می‌تواند تأثیر مستقیم در بقای جانوران داشته باشد. گروه‌های مختلفی در مناطق مختلف کشور، در حال گردآوری منابع برای تأمین آب هستند یا مناطقی را می‌شناسند که نیاز به کمک دارند. اگر هر یک یکی از این مناطق را پیدا کرده و کمک کنیم، می‌توانیم اثر جدی بگذاریم.

اگر نگران این خانواده پلنگ و سایر خانواده‌های پلنگ‌ها برای تابستان آتی هستید، می‌توانید برای بهسازی چشمه‌ها مشارکت کنید.

کد خبر 396821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha