نحوه خدمات‌رسانی شهرداری تهران در ماجرای برف سنگینی که از شنبه‌شب گذشته باریدن آغاز کرد، از سوی اعضای شورای شهر با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

شورای شهر

نظر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران این بود که مجموعه مدیریت شهری در مواجهه با بارش‌های اخیر اقدامات تأثیرگذاری انجام داد تا جایی که متروی تهران برخلاف روال معمول تا ساعت 3بامداد روز یکشنبه به ارائه خدمت مشغول بود و حتی بعضی از شهروندان را در مترو اسکان داد. به گفته هاشمی، در جنوب تهران برف بیشتری نسبت به شمال تهران بارید و مسئولان مدیریت شهری از ابتدای شروع برف پای کار حاضر شدند و برای خدمات‌رسانی به شهروندان آماده بودند.

نظر مجید فراهانی اما کاملا متفاوت بود. او از قصور در برنامه‌ریزی و خدمات شهری سخن گفت و ادامه داد: «بسیاری از مردم از شنبه‌شب گذشته امکان تردد در شهر را نداشتند، درختان بسیاری شکسته‌ شد و روی خودروها افتاد. به‌رغم تمام پیش‌بینی‌ها متأسفانه مدیریت شهری غافلگیر شده و به‌ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی خدمات شایسته‌‌ای ارائه نکرده است.» افراد حاضر در جلسه شورای شهر اما در پاسخ به این تذکر باز شاهد نظرهای متفاوتی بودند.

حجت میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری گفت: «تمام معابر اصلی شهر باز است و از شنبه‌شب‌گذشته ستادهای برف‌روبی مناطق به‌صورت جدی، فعالیت اثربخش در شهر داشتند.» احمد مسجد‌جامعی از دیگر اعضای شورا بود که درباره برف سنگین تهران حرف زد و گفت لازم است در استفاده از نمک در زمان بارش قاعده‌ای وجود داشته باشد. تأکید مسجدجامعی این بود که شورای شهر برای جلوگیری از استفاده زیاد از نمک مصوبه‌ای دارد که باید مدنظر قرار گیرد تا شاهد عوارض بلندمدت آن برای گونه‌های گیاهی پایتخت نباشیم.

  • تصویب کلیات طرح ترافیک جدید تهران

یکی از مصوبات مهم دیروز شورای شهر تصویب کلیات نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر تهران با 14رأی موافق بود. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هنگام بررسی این طرح گفت: «در تمام کشورهای جهان به‌ویژه کلانشهرها، سیستم حمل‌ونقل عمومی را کارا می‌کنند و سپس محدودیت‌هایی برای حمل‌ونقل خصوصی قائل می‌شوند.» هاشمی از همه مشاغل خواست به طرح ترافیک جدید احترام بگذارند و از ایستگاه‌های مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. او حتی از اعضای شورای شهرتهران خواست تا از این پس برای رفت‌وآمد به شورای شهر وسایل نقلیه شخصی خود را کنار بگذارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

  • طرح جدید و کاهش 20درصدی ترافیک

محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به‌عنوان یکی از 3طراح اصلی طرح ترافیک جدید در جلسه دیروز شورای شهر دفاع جانانه‌ای از این طرح ‌کرد. او گفت: «وضع فعلی طرح ترافیک در شهر تهران نه ترافیک را برطرف کرده و نه تأثیری در کاهش آلودگی هوا داشته است. در دوره مدیریت شهری قبلی به ظرفیت تردد در محدوده طرح 42درصد اضافه شده و دلیل آن نیز فشار دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای افزایش سهمیه بود.»

او از به‌روزرسانی قیمت‌ها و نقش 20درصدی آن در کاهش میزان تقاضای ورود به محدوده مرکزی شهر خبرداد و حتی از تعیین سقف 103هزار خودرو برای ورود به محدوده طرح سخن گفت. جواز دائمی برای 63هزار خودرو با مکانیسم پرداخت روزانه 36هزارتومان ازجمله ویژگی‌های طرح جدید ترافیک است که از سوی پورسید آقایی به آن اشاره شد. ضمن اینکه در طرح جدید تمام شهروندان براساس میزان ساعت ورود و نوع آلودگی خودروهای خود مبالغی را پرداخت می‌کنند.

  • واکنش اعضا به طرح ترافیک جدید

مجید فراهانی و احمد مسجد‌جامعی 2 نفر از اعضای شورای شهر بودند که به دفاع از حقوق خبرنگاران برخاسته و خواستار آن شدند که درطرح جدید برای خبرنگاران تخفیف ویژه درنظرگرفته شود و بتوانند روزانه به شکل مستمر در داخل و خارج طرح رفت‌وآمد کنند. زهراصدراعظم نوری هم چند پیشنهاد داشت که مهم‌ترین آنها این بود که متقاضیان سهمیه مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت بپردازند و شهرداری نیز، 20درصد نرخ پایه عوارض طرح ترافیک را برای رفع مشکلات زیست‌محیطی و پیشگیرانه هزینه کند.

افشین حبیب‌زاده نیز در موافقت با طرح ترافیک جدید گفت: در این طرح عوارض برای همه یکسان است، از این‌رو کسانی که مجوز ورود به طرح ترافیک را دارند و مردم عادی باید عوارض یکسانی را پرداخت کنند. مرتضی الویری هم در تأیید این طرح گفت: نهایتا این طرح یک لایحه ضد‌آلودگی هوا، ضد‌ترافیک و از همه مهم‌تر ضد‌رانت است، از این‌رو باید اجازه دهیم به‌عنوان یک حرکت سالم و ضد‌فساد به جریان بیفتد. با این همه الهام فخاری به انتقاد از این طرح برخاست و حتی با استناد به مصوبه سال 1386شورای شهر آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد و در تذکری خواستار خارج‌شدن این طرح از دستور جلسه شد.

از نظر فخاری، چنین تغییراتی در مورد فرایند‌های اساسی شهر بدون فراخوان از متخصصان به وضوح مصداق تبعیض است، ضمن اینکه شتابزدگی در طرح‌ می‌تواند پیامدهای سنگین سیاسی و اجتماعی داشته باشد. فخاری عادلانه‌بودن این طرح را هم زیرسؤال برد و گفت: «وقتی سهمیه رایگان برای نهادهای حاکمیتی و... تعریف شده، چطور ادعای عادلانه‌بودن داریم.» او وقتی دید به‌رغم تذکرهایی که مطرح کرد بازهم همکارانش در شورای شهر به کلیات این طرح رأی مثبت دادند، به نشانه اعتراض صحن علنی شورای شهر را ترک کرد. یکی دیگر از معترضان طرح ترافیک جدید محمد سالاری بود.

او گفت: اینکه اعلام شود شورای ترافیک اختیار لازم را دارد ولی شورای شهر نه، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. ما به‌عنوان شورای شهر تهران خودمان مقصر بی‌توجهی جدی به جایگاه شورا هستیم، درحالی‌که اگر امروز به طرح نرخ‌گذاری عوارض رأی ندهیم، عملا تصمیم‌گیری شورای ترافیک عملیاتی نمی‌شود.

  • طرح کاهش، عامل مؤثر در بهبود وضعیت بحرانی پایتخت

عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: اجرای درست طرح کاهش، منجر به کاهش آلودگی هوا به‌عنوان تهدید‌کننده سلامتی شهروندان تهرانی می‌شود. سیده فاطمه ذوالقدر با بیان اینکه خودروها سهم 85درصدی در آلایندگی هوای تهران دارند اجرای طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت (LEZ) را در بهبود وضعیت بحرانی هوای پایتخت مؤثر دانست و به خانه ملت گفت: این طرح ترافیکی در اغلب کشورهای دنیا اجرا شده و نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه اجرای درست طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت (LEZ)، می‌تواند منجر به کاهش آلایندگی هوا به‌عنوان تهدید‌کننده سلامتی شهروندان تهرانی شود، گفت: این طرح با هدف کاهش آلودگی و محدودتر زوج و فرد خواهد بود و براساس اظهارات شهردار تهران از ابتدای سال97 اجرا می‌شود؛ البته برای اجرای بهتر طرح نیاز است خودروی کیفی در اختیار مردم قرار گیرد و جریمه خودروهایی که معاینه فنی ندارند تشدید شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید زیرساخت‌های طرح کاهش آلایندگی هوای پایتخت در تمامی کلانشهرها فراهم شود، گفت: امروزه تمامی کلانشهرهای کشور با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و آلودگی مشکلات زیادی را برای مردم فراهم کرده است از این‌رو نیاز است این طرح نه‌تنها در تهران بلکه با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در تمامی کلانشهرها اجرایی شود. عضو مجمع نمایندگان استان تهران با یادآوری اینکه جرایم حاصل از خودروهای آلاینده به‌حساب شهرداری بازگردانده می‌شود، گفت: بهتر است این مبالغ برای آلودگی هوا هزینه شود نه در مسیرهای دیگر.

کد خبر 396889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha