همشهری آنلاین: دولت آلمان استفاده از میمون و انسان در برخی آزمایش‌های مربوط به بررسی تاثیرات دود اگزوز خودروهای دیزلی را محکوم کرد.

آلودگی

براساس گزارش BBC، رسانه‌های آلماني گزارش كردند اين آزمایش‌هایی توسط شركتي به نام EUGT انجام شده‌اند،‌ موسسه‌اي تحقيقاتي كه از سوي شرکت های فولکس واگن، دایملر و BMW تحت حمايت مالي قرار دارد. اگرچه اين شركت سال گذشته توسط شركت‌هاي خودروسازي منحل اعلام شد اما اطلاعات مربوط به شيوه‌هاي آزمایش‌های آن، به‌تازگی خبرساز شده است.

دولت آلمان چنين آزمایش‌هايي را غیرقابل توجیه اعلام كرده و خواستار دسترسي به جزئیات انجام آنها شده است. شرکت دایملر نيز انجام چنین آزمایش‌هایی را محکوم کرده است.

فولکس‌واگن نيز به عنوان شرکت خودروسازی دیگری که با EUGT در ارتباط بوده، هنوز نتوانسته نامش را از پرونده رسوایی ديگري پاك كند که از مدتی پیش و با افشای دستکاری یک برنامه کامپیوتری که میزان گازهای آلاینده موجود در دود اگزوز خودروهای دیزلی را کمتر نشان می‌داد، آغاز شد. اين شركت همچنين در سال 2015 پذيرفت که با نصب ابزارهایی تقلبي، میزان گازهای آلاینده خودروهای صادراتی این شرکت به آمریکا را کمتر از میزان واقعی نشان داده است.

وزير محيط‌ زيست آلمان، باربارا هندريكز اين آزمايش‌ها را منفور توصيف كرد و از اينكه گروهي از دانشمندان پذيرفته‌اند چنين آزمايش‌هايي انجام دهند ابراز بهت‌زدگي كرد.

براساس گزارش نيويورك تايمز، تحقيقات موسسه EUGT با هدف تقابل با تصميم سال 2012 سازمان بهداشت جهاني كه خودروهاي ديزلي را به عنوان موارد سرطان‌زا دسته‌بندي كرده‌بود، آغاز شد. گفته مي‌شود در سال 2014 اين موسسه 10 ميمون را درون مخازني كوچك در معرض دود اگزوز خودروهاي ديزلي مختلفي، از جمله بيلتل فولكس‌واگن ديزلي قرار داده‌است. اين آزمايش‌ها در آلباكورك نيومكزيكو انجام گرفته‌اند.

پس از آن ديگر رسانه‌هاي آلماني گزارش كردند 19 مرد و 6 زن در آزمايشي مشابه توسط اين موسسه،‌ دود اگزوز خودروهاي ديزلي را تنفس كرده‌اند. طي يك ماه آزمايش اين افراد در معرض مقادير متفاوتي از دود ديزلي حاوي اكسيد نيتروژن سمي قرار گرفته‌اند.

رسانه‌هاي آلماني همچنين تاييد كرده‌اند كه اين آزمايش‌ها هيچ ارتباطي با شركت‌هاي خودروسازي از جمله فولكس واگن نداشته‌است و در پي آن نيز تمامي شركت‌هاي مرتبط با اين موسسه نسبت به انجام اين آزمايش‌ها واكنش نشان داده و آن را محكوم كردند.

کد خبر 396923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha