سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با بررسی انتقادها و مطالبات مطرح شده که باعث رد کلیات گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه سال آینده شده، بود، تلاش کردند با اصلاحاتی در برخی از مفاد گزارش خود، رضایت اکثریت نمایندگان برای رأی دادن به کلیات بودجه ۹۷ را جلب کنند.

این کمیسیون دیروز نظر نهایی خود را اعلام کرد و 12ساعت هم نمایندگان فرصت دارند تا پیشنهادهای جدید درباره تغییرات ایجاد شده در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه را ارائه دهند تا رسیدگی دوباره به این گزارش در صحن علنی آغاز شود. برخی اعضای هیأت رئیسه احتمال داده‌اند که رسیدگی به بودجه 97در روز چهارشنبه آغاز شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد، روز شنبه هفته آینده به‌طور حتم تصمیم‌گیری درباره سرنوشت بودجه سال آینده صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهری، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: در نشست صبح و بعد‌از ظهر این کمیسیون ایرادهای مطرح شده از سوی نمایندگان که باعث رد کلیات بودجه97 شده بود، ازجمله یارانه‌ها، میزان انتشار اوراق مشارکت و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و البته ردیف‌های پیوست بودجه دوباره بررسی شد و اطمینان حاصل ایجاد شد که دولت دنبال حذف تعداد زیادی از یارانه‌نقدی‌بگیران نباشد.

وی توضیح داد که درخصوص میزان انتشار اوراق مشارکت از سوی دستگاه‌های دولتی هم بر کاهش میزان انتشار اوراق یادشده به میزان 30درصد تصمیم گرفته شد و سهم دولت از محل انتشار اوراق مشارکت براساس قانون برنامه ششم توسعه 38هزار و 500میلیارد تومان تأیید و دولت مکلف شد تا سقف 50هزار میلیارد تومان بدهی‌اش به تأمین اجتماعی را پرداخت کند. تاجگردون با بیان اینکه برخی از ایرادهای نمایندگان به بودجه 97اصلاح شد، افزود: این کمیسیون از برخی مصوبات دفاع می‌کند که در صحن علنی مجلس اعلام خواهد شد تا نمایندگان براساس خیر و صلاح قانون، مملکت و دولت تصمیم بگیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: با اصلاح برآوردها از میزان درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هم یک جابه‌جایی در منابع صورت گرفت که سهم دولت برای پرداخت یارانه‌ها را بیشتر کردیم تا دولت خیلی تیز دنبال حذف یارانه افراد نرود و بیشتر دنبال حذف پردرآمدها باشد. البته دولت اجازه دارد در صورت کمبود منابع، اقدام به جابجایی منابع کند؛ به‌طوری که دست‌کم تا 3‌ماه نخست سال آینده یارانه نقدی افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، روستاییان و افراد کم‌در‌آمد به‌ویژه حاشیه‌نشینان شهری به هیچ عنوان حذف نشود؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود یارانه 45تا 50میلیون نفر پرداخت شود.

  • زمان بررسی دوباره؛ چهارشنبه یا شنبه؟

اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: بودجه سال 97کل کشور که برای بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق رفته بود، روز چهارشنبه در مجلس بررسی می‌شود. این در حالی است که بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس به خانه ملت گفت: اگر گزارش کمیسیون امروز (دیروز) چاپ و نمایندگان پیشنهادهای خود را ارائه دهند، احتمالا رسیدگی دوباره در روز چهارشنبه و در غیراین صورت روز شنبه آغاز خواهد شد. علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه درباره آخرین وضعیت حذف یارانه‌های نقدی اظهار کرد:

این کمیسیون به دولت اجازه داده تا درخصوص آزمون وسع متقاضیان دریافت یارانه اقداماتی انجام دهد و از پایان‌ماه سوم سال آینده تغییرات یارانه‌ها را اعمال کند اما در رسیدگی دوباره به بودجه 97دولت مکلف شد با استفاده از اختیارات قانون هدفمندی تا پایان‌ماه سوم کلیه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، روستاییان و اقشار کم درآمد مخصوصا حاشیه‌نشین‌ها بتوانند کماکان از مستمری استفاده کنند و مشمول قطع یارانه نشوند.

به گفته یوسف‌نژاد، نمایندگان عضو کمیسیون با انجام مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی مخالفت کردند و دولت مکلف شد با اجرای سیاست‌های اصل 44قانون اساسی، بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی در موارد ذیربط پرداخت کند. وی گفت: اعتبارات بنیاد شهید و آموزش و پرورش که از بُعد هزینه‌ای به‌صورت استانی تبدیل شده بود به اعتبارات ملی تغییر یافت.

کد خبر 397004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha