محسن تولایی-خبرنگار: دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با همشهری، شفاف نبودن اطلاعات، پیاده نشدن دولت الکترونیک و سیستمی نشدن سامانه‌ها در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را علت اصلی شکل‌گیری مفاسد خرد و کلان در کشور دانست.

پالیزدار:فساد در حال تبدیل شدن به ارزش در کشور است

 کاظم پالیزدار در این گفت‌وگو که مشروح آن به زودی در همشهری منتشر می‌شود در پاسخ به سؤال همشهری درباره فساد سیستمی در کشور گفت: فساد به‌تدریج در حال تبدیل شدن به یک ارزش در کشور است. مفاسد تنها با حمایت یا پشتیبانی آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها انجام نمی‌شود و افرادی هم که شناخته شده نیستند و اصلا کسی آنها را نمی‌شناسد نیز دارند فساد می‌کنند. پالیزدار اذعان کرد:

دزدی صورت گرفته در مدیریت اکتشاف وزارت نفت کاملا اتفاقی نمایان شده است و اگر سامانه‌های سیستمی از سال 88راه‌اندازی نشده بود شاید کشف آن باز هم به تأخیر می‌افتاد؛ «مدیریت اکتشاف زیرمجموعه شرکت نفت است. فردی بیش از 100میلیارد تومان پول از این مدیریت برداشته و از کشور فرار کرده است. این فرد یک کارمند در حد رئیس اداره بود، نه مدیر محسوب می‌شد، نه مدیرعامل، نه عضو هیأت مدیره، نه وابسته به جریان سیاسی خاصی و نه آقازاده بوده است. مسئولیت او در حد ریاست اداره خزانه بوده و کل بودجه سالانه این مدیریت شاید 100میلیارد تومان بوده است.»

  • یک کارمند معمولی بود

بیژن زنگنه، وزیر نفت اخیرا در ارتباط با این موضوع به‌صورت کوتاه گفته بود «تخلف صورت گرفته در شرکت مدیریت اکتشاف اختلاس نبوده، بلکه دزدی است و در این رابطه چند مدیر را برکنار کردم و ممکن است برخی دیگر را هم برکنار کنم.» پالیزدار درباره نحوه دزدی مسئول امور خزانه مدیریت اکتشاف وزارت نفت گفت: «او با سوءاستفاده از خلأ و حفره‌ای که در ساختار اداری و اجرایی کشور وجود دارد و باید وجود این خلأ را بپذیریم مرتکب این کار شد.

پدرش هم نفتی بوده، یعنی فردی قابل اعتماد بوده و نزدیک به 30سال در یک اداره کار کرده است. البته این خود یک آسیب است که چرا یک فرد باید 30سال تنها در یک بخش کار کند. پسر او هم در طول مدت خدمتش نه کاری کرده بود که مورد شک حراست قرار بگیرد و نه حتی به تخلفات اداری رفته بود. پالیزدار تصریح کرد: مسئول امور خزانه مدیریت اکتشاف یک کارمند معمولی بود که همه او را می‌شناختیم و منظم سر کار می‌آمد و می‌رفت؛ تمام صورت‌های مالی‌ای نیز که می‌بست همگی درست بوده و مشکلی نداشته است. یکباره مشخص شد که این فرد پول کلانی را برداشته و رفته است.

  • احتمال تخلفات قبل از 88

پالیزدار درباره مدت زمان تخلفات این فرد در مدیریت اکتشاف گفت: این فرد در کوتاه‌مدت، یک سال یا 2سال، این میزان پول را برنداشته است؛ از سال88که سیستم اتوماسیون وجود دارد، توانسته‌ایم استخراج کنیم که فرد خرد خرد بخشی از این مبالغ را پیش خودش جمع‌آوری کرده است. زمان قبل از آن هم باید بررسی شود که حداقل به 2تا 3ماه وقت نیاز است تا اسناد بررسی شود. احتمالا این دزدی درگذشته نیز وجود داشته است.

در واقع از 88تاکنون را که بررسی کرده‌ایم به این عدد رسیده‌ایم. علتش هم این سیستمی است که آمده و اگر سیستم نبود همین را نیز متوجه نمی‌شدیم. او در پاسخ به این سؤال که چطور می‌شود یک کارمند جزء شرکت ملی نفت 100میلیارد تومان پول را بر‌دارد افزود: صورت‌های مالی همه‌‌چیز را درست نشان می‌داد.

فرد پولی هم از بودجه نبرده است؛ آنجا بودجه‌ای می‌آمده، سپس هزینه و صورت‌ها را نیز تأیید می‌کردند. دوطرف ترازنامه با یکدیگر جور در می‌آمده و حسابرس نیز آن را تأیید می‌کرده است. این پول پس چگونه آمده و رفته؟ اینجا سوءاستفاده شده است. باید گفت یک کارمند جزء 100میلیارد تومان سوءاستفاده کرده و به محض مطلع شدن نیز از کشور خارج شده است.

پالیزدار اضافه کرد: کارهای او نیز برحسب اتفاق لو رفته و رئیس مجموعه برحسب اتفاق مطلع شده است؛ به طرف می‌گوید بررسی کن چرا این اطلاعات پرونده مغایرت دارد و با یکدیگر نمی‌خواند؟ طرف هم از همان اتاق رئیس که بیرون می‌آید، هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و از کشور خارج می‌شود. خانواده‌اش هم قبلا رفته بودند.

  • اسم شومن بدهکار مؤسسات را اعلام می‌کنیم

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در تشریح بخشی از مشکلات بازگرداندن طلب مال‌باختگان مؤسسات مالی گفت: بخشی از مشکلات مؤسسات مطالبات معوقه آنهاست. برای بازپرداخت سپرده‌های مردم باید تسهیلات این مؤسسات نیز برگردند.

بسیاری از این معوقات نیز برای آدم‌های مطرح است. یکی از این افراد را همه کشور می‌شناسند؛ هر شب با ظاهر و رفتار موجه در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند، یک کت و شلوار شیک و پیراهن سفید می‌پوشد و زبان انتقادش هم به سمت همه مقامات جمهوری اسلامی برمی‌گردد. شما اگر خیلی راست می‌گویی، بدهی‌ات را بده؛ لازم نیست در تلویزیون مانور بدهی و شو اجرا کنی. این فرد اگر بخواهد به این رویه ادامه دهد، اسمش را در رسانه‌ها مطرح خواهم کرد. او چند میلیارد تومان بدهی دارد و دفعه بعد اسمش را مطرح خواهم کرد.

کد خبر 397006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha