همشهری آنلاین: نشست سوچی با تاکید بر حل و فصل سیاسی مشکلات سوریه براساس ۱۲ اصل از جمله یکپارچگی این کشور، تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم آن و ارتش ملی یکپارچه به کار خود پایان داد.

نشست سوچی

به گزارش ایرنا، نشست «کنگره گفت و گوی ملی سوریه» در شهر سوچی روسیه با انتشار بیانیه نهایی پایان یافت.

در این بیانیه تاکید شده است که مشکلات سوریه تنها از طریق سیاسی و مبتنی بر 12 اصل پذیرفته شده در این نشست قابل حل و فصل است.

بیانیه پایانی نشست سوچی بر احترام و تعهد کامل بر حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه و بازپسگیری بلندیهای جولان و همچنین پایبندی بر حق حاکمیت ملی برابر سوریه در جامعه بین المللی تاکید کرد.
این بیانیه افزود که آینده سوریه باید از سوی مردم آن کشور و از طریق صندوق رای تعیین شده، و حاکمیت قانون و حقوق مردم فارغ از نژاد و مذهب حفظ شود.

تداوم و عملکرد ارتقا یافته نهادهای دولتی و عمومی با اصلاحات مورد نیاز و با حفظ زیرساخت های عمومی موجود و حقوق مالکیت اصل دیگری است که این بیانیه به عنوان مبنای حل و فصل سیاسی مشکلات روسیه پذیرفته است.
ارتش ملی یکپارچه، شایسته سالار و قدرتمند برای محافظت از مرزها، تهدیدهای خارجی و تروریسم و همچنین نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای حفظ امنیت ملی براساس قانون اساسی یکی دیگر از اصول مورد تاکید بیانیه سوچی بود.

بیانیه کنگره گفت و گوی ملی سوریه همچنین بر رد تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی در همه اشکال آن و همچنین بر مبارزه با فقر و حمایت از اقشار آسیب پذیر تاکید کرد.

این بیانیه به عنوان اصل پایانی، حفظ و صیانت میراث ملی سوریه و محیط زیست آن را برای نسل های آینده مورد تاکید قرار داد.
شرکت کنندگان در این نشست در پایان موافقت کردند که کمیته قانون اساسی متشکل از نماینده حکومت جمهوری عرب سوریه را به همراه نمایندگان گروه های مخالف تشکیل دهند تا در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل به تدوین پیشنویس اصلاحات قانون اساسی اقدام کند.

کد خبر 397022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha