همشهری آنلاین: محققان اعلام کردند: دمای در حال افزایش زمین می‌تواند به کوچک‌تر شدن اندازه پرندگان منجر شود، وضعیتی که احتمالا پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای سلامت پرندگان خواهد داشت.

گرمای شدید هوا پرندگان را کوچک‌تر می‌کند

به گزارش ایرنا، این مطالعه که به تازگی توسط گروهی از محققان استرالیایی انجام شد، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد در قیاس با سرمای شدید، تاثیر بیش‌تری بر جثه پرندگان دارد.

محققان با تحقیق روی 40 گنجشک در 30 نقطه از سراسر استرالیا و نیوزیلند دریافتند که این پرندگان در مناطق دارای تابستان‌های داغ در قیاس با مناطقی که زمستان‌های سرد دارند، کوچک‌تر هستند.

بر اساس نتایج این مطالعه، بچه گنجشک‌هایی که در مناطق گرم پرورش می‌یابند به بزرگسالان کوچک‌تری تبدیل می‌شوند.

سیمون گریفیت، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق دانشگاه مکواری در سیدنی این تغییر اندازه بدن پرندگان را یک واکنش تطبیقی عنوان کرد که به واسطه آن پرندگان بهتر می‌توانند با شرایط در حال تغییر آب و هوا مقابله کنند.

دکترا ساموئل اندرو، نویسنده ارشد این مطالعه نیز با تایید نظر گریفیت، گفت: اگر این تغییرات در اندازه بدن پرندگان، بخش مهمی از سازگاری آنها با آب و هوای گرم باشد، در آن صورت پرنده‌هایی که اندازه بدنشان در واکنش به تغییر دمای هوا تغییر نمی‌کند، گونه‌های آسیب‌پذیرتری هستند.

نتایج این مطالعه در مجله The Auk: Ornithological Advances منتشر شده است.

کد خبر 397025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha