پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: وضعیت بازار دلار شبیه به یک بمب ساعتی شده‌است که هر چه زمان می‌گذرد قدرت تخریبش بیشتر می‌شود.

محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران افزود: مطمئنا عواملی از جمله واسطه‌گری‌ها هم در بازار تاثیرگذار است اما علت اصلی نیست و در واقع سیاست‌های خومان در حدود چهار سال گذشته باعث این اتفاق‌ها شده‌است.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ دولت روال درست و طبیعی را در مورد بازار ارز پیش نمی‌برد. این عدم روال درست برای نرخ دلار و مصنوعی نگه داشتن آن باعث بروز اتفاق‌های اخیر در بازار ارز می‌شود.

او درباره این‌که گفته می‌شود دولت برای جبران کسری بودجه و تامین برخی هزینه‌ها نرخ دلار را بالا می‌برد؛ گفت: امسال هم مشکل کمبود بودجه برای دولت پیش آمده‌ و صحبت از ۳۰ هزار میلیارد تومان کمبود در بودجه است. اگر دولت چنین سیاستی را اتخاذ کرده است برای گذر از جریان هزینه‌های پایان سال است و دولت در یک شرایط عادی و طبیعی این کار را انجام نمی‌دهد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:‌ دلیل این‌که دولت مجبور به چنین کاری می‌شود این است که اجازه نداده شرایط طبیعی در بازار ارز پیش رود و در نهایت به وضعیتی می‌رسیم که دولت، دیگر  نمی‌تواند جلوی فنر ارز را بگیرد و به یک‌باره جهش پیدا می‌کند.

جلال پور همچنین درباره تاثیر برخی واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی‌ها در افزایش نرخ ارز گفت: این‌که گفته می‌شود سودجویان در جریان بالا بردن نرخ ارز نقش دارند، حرف درستی است و طبیعتا این‌گونه است. هر بازاری باشد که در آن منفعتی وجود داشته باشد عادی‌ست که چنین اتفاقی بیفتد و سودجویان بهره‌برداری کنند. این اتفاق در بازار میوه، خشکبار و سایر بازارها هم ممکن است بیفتد و فقط منحصر به بازار ارز نیست.

او اضافه کرد: وقتی قرار باشد کالایی گران شود عده‌ای به بازار هجمه می‌ دهند. این یک روند طبیعی‌ست نمی‌توان کسی را محکوم کرد که چرا دلار خریده، چون وقتی دلار گران می‌شود و آن فرد می‌بیند ارزش پولش در حال پایین آمدن است؛ این کار عادی است.

کد خبر 397115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha