پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بیشتر آژانس‌های گردشگری تور برف‌بازی یا جشنواره آدم‌برفی را در بین سفرهای یک روزه خود برای پایان هفته قرار داده‌اند و قیمت این تورها از ۵۹ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۰۵ هزار تومان می‌رسد.

برف پس از یک دوره خشکسالی که کسب و کار گردشگری زمستانی را کساد کرده بود و هتل‌های مرتفع و پیست‌های اسکی را به فکر جبران خسارت از راه بیمه انداخته بود، دوباره رونقی به سفرهای زمستانی داد که حتی گزارش‌های هواشناسی درباره احتمال ریزش بهمن هم نتوانسته مانع از اجرای آن‌ها شود.

به گزارش ایسنا، آخر هفته کوهستان‌ها درحالی شاهد اجرای تورهای برف بازی و جشنواره‌های آدم برفی و اسکی خواهند بود که هنوز ستاد هماهنگی خدمات سفر گزارشی از وضعیت مسیرهای دسترسی و ایمنی راه‌ها، وضعیت هوا در مناطق کوهستانی، تجهیزات آماده شده و اضطراری برای پذیرش مسافران زمستانی در نقاط برفی که محل تجمع این گردشگران و مسافران است و کنترل ایمنی مقصد، بیمه مسافر و تجهیزات زمستانی این تورها ارایه نکرده است.

تقریبا مقصد بیشتر تورای برف‌بازی یا جشنواره آدم‌برفی، نزدیک‌ترین نقطه‌ی کوهستانی نزدیک به شهر است که یا پیست اسکی دارد و یا از گذشته محل تفریح زمستانی و پاتوق برف‌بازی مردم بوده‌است.

قیمت این تورهای ساده که مهم‌ترین انگیزه و ابزار آن برف است، به حسب نوع خدمات تعیین می‌شود. یکی از این تورها که توسط آژانسی با تخصص طبیعت‌گردی برگزار می‌شود و بالاترین قیمت برف‌بازی را دارد و قرار است در کنار طبیعت‌گردی و عکاسی از کوهستان‌های سپید، برنامه سرسره‌بازی و لشگرکشی برای برف‌بازی و بعد هم ساخت آدم برفی داشته باشد و آتشی هم برای مسافرانش برپا کند، ۱۰۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که خدمات آن شامل برپا کردن آتش و سیب‌زمینی تنوری، دو وعده غذا و همراهی راهنما و بیمه مسافر است.

تورهای ارزان‌تری هم تبلیغ شده‌اند که هیچ شخص حقوقی پُشت آن نیست و توسط افرادی بدون مجوز اجرا می‌شوند که به مردم، جمعه‌ای متفاوت و به‌یاد ماندنی را نوید داده‌اند که حضور در جشنواره‌ آدم برفی و جَنگ با گلوله‌های برفی و هیجان تیوپ‌سواری را با پرداخت ۵۹ هزار تومان می‌توانند تجربه کنند.

در این میان تورهای دیگری با عنوان برف بازی با خدماتی مشابه و نزدیک به‌هم اما با نرخ‌هایی متفاوت، از ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان تبلیغ شده‌اند که مجری برخی، آژانس‌های طبیعت‌گرد و حرفه‌ای و بعضی دیگر اشخاصی بدون مجوز با مهارت و هویتی نامشخص است.

در بیشتر تورهای برف‌بازیِ تبلیغ شده با توجه به خطرهای احتمالی ناشی از لغزندگی مسیر، ریزش بهمن، آسیب‌های احتمالی تیوپ سواری و اسکی به نوع بیمه مسافر و تجهیزات اضطراری، ایمنی و امدادی همراه تور و مسافر و همچنین استفاده از راهنمای ماهر و آموزش دیده و حتی نوع لباسی که مسافر باید همراه داشته باشد، هیچ اشاره‌ای نشده‌است،

این درحالی است که بیشتر مناطق کوهستانی و برفی که مسافران و یا گردشگران به آن‌ها مراجعه می‌کنند مجهز نیستند و از آنجا که برخی از سایت‌ها در نقطه کور مخابراتی قرار دارند، امکان دسترسی به خدمات امداد یا هلال احمر نیز دشوار است و می‌طلبد که مجریان تور پیش‌بینی‌ها لازم را از این نظر داشته باشد.

همچنی متولی باید روی این امکانات، مهارت‌ها و ایمنی سفرهای زمستانی نظارت بیشتر داشته باشد و مسافر خدمات ضروری چنین توری که هیجان آن مقدم بر ایمنی آن تبلیغ می‌شود، را از مجری تور طلب کند.

کد خبر 397117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha