همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه میزان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان این دانشگاه از دیگر دانشگاه‌های کشور بیشتر است، گفت: بر پایه بررسی‌ها، ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی جذب بازار کار شده‌اند.

به گزارش ایرنا، محمدحسین امید با بيان اين مطلب افزود: از مجموع دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمي كاربردي فقط 20 تا 25 درصد آنان بدون شغل هستند و این در حالی است که این رقم در دیگر دانشگاه‌ها 40 درصد است.

وی با اشاره به مشکل اشتغال در کشور اظهار کرد: یکی از نسخه‌های مهم، فوری و کم‌هزینه حل معضل بیکاری جوانان بویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی، آموزش‌های مهارتی است.

وی ادامه داد: آموزش‌های مهارتی در کشور هنوز جای خود را باز نکرده است و مردم بیشتر به دنبال آموزش‌های نظری هستند، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی باید 30 درصد باشد اما اکنون کمتر از 15 درصد است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه ترویج آموزش‌های مهارتی نیاز به همکاری رسانه‌ها دارد، تاکید کرد: گسترش آموزش‌های مهارتی نیاز به عزم عمومی دارد و تاکید رهبر معظم انقلاب هم بر توجه به این امر است.

وی بر سوق دادن مردم به سمت آموزش‌های مهارتی به جای مدرک‌گرایی تاکید کرد و گفت: مدرک‌گرایی را باید در کشور کمرنگ کنیم و مهارت را ارتقا دهیم.

امید با اشاره به کاهش کدرشته‌های دانشگاه جامع علمي كاربردي یادآور شد: در سال 94 این دانشگاه 16 هزار کد رشته داشته اما برای بهمن امسال تعداد آن به 6 هزار و 200 مورد کاهش یافته که این امر نشانگر حرکت به سمت کیفی‌سازی است.

وی افزود: همچنن تعداد مراکز علمی و کاربردی کشور در سال گذشته یک هزار و 72 مرکز بوده که در مهر ماه امسال به 840 مرکز رسیده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، تعداد دانشجویان این دانشگاه را حدود 450 هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود 20 درصد این دانشجویان در بهمن ماه امسال فارغ‌التحصیل شوند.

امید با اشاره به اینکه رسالت این دانشگاه تربیت دانشجویان کارآفرین است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم امسال و سال آینده نقش کارآفرینی دانش‌آموختگان این دانشگاه برجسته‌تر و پرنگ‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه به سمت ماموریت‌گرایی حرکت کرده است، ادامه داد: اگر مراکز آموزش علمی کاربردی به سمت ماموریت‌های خود بروند افرادی تربیت می‌کنند که آنها با حرفه و رشته آشناتر می‌شوند که این همان ایجاد روحیه کارآفرینی است.

وی یادآور شد: در کنار مراکز آموزشی این دانشگاه، در حال تاسیس مراکز رشد هستیم با هدف اینکه این مراکز صرفا به آموزش نپردازند بلکه مساله فناوری را مطرح و تبدیل دانش به محصول و ثروت را دنبال کنند.

وی با اشاره به فعالیت 840 مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور، گفت: از این تعداد در کنار 50 مرکز آموزشی، مراکز رشد راه‌اندازی شده که در این زمینه تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: دانشجویانی که در این مراکز رشد، شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند از تسهیلات ارزان‌قیمت دانشگاه بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر این هم می‌توانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و سایر صندوق‌های حمایت از فناوری هم استفاده کنند که همه این اقدامات مقدمه‌سازی برای ایجاد شغل است.

کد خبر 397194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha